Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-17, 12:37   #1
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Redigera brodyr - hjälp!

Hej!

Jag har köpt en brodyr som jag ska brodera på en rygg på en väst. Brodyren består av en text och en bild.
När jag ska öppna brodyren i mitt (superenkla) redigeringsprogram står det att den är för stor, fast den borde få plats med några millimeter tillgodo.

Min fråga är om någon som har ett mer avancerad program skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att dela på bilden och texten så att det blir två olika objekt. Jag vill inte förminska hela brodyren för då blir bilden för liten. Det är egentligen bara texten som ska förminskas en aning så att allt får plats i ramen.

Någon? :-)

Mvh Helene

mail: helene.kaberg@gmail.com
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 14:54   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du markerar texten. så att svarta rutor kommer fram, sedam tar du tag med musen i en ruta och drar i den. Rutorna i hörnen ändrar du storlek åt båda håll medan rutorna i mitten ändrar du storlek åt i håll.

När du markera ritar du en ram runt det du vill ändra.

Sedan vore det bra om du berättar vilken maskin du har och vilket program du använder och vilken format din din maskin borderar i. Det är viktigt att veta om man ska hjälpa dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 15:08   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Kolla att det inte ligger ett avslutningsstygn utanför broderiet.
Kan vara så när den borde få plats. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 15:48   #4
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Tack för era svar Bibbi och Birgit!
Jag har inte den möjligheten till redigering i mitt program som du föreslår Birgit. Jag kan inte ens öppna filen för att den är utanför redigeringsytan.

Jag har Janome så det är filformatet JEF jag använder.
Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 15:56   #5
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Så här ser det ut i förhandsgranskningen. Ramen är 20x14 så det borde ju gå. Men det ser ju ut som om texten är jättemycket utanför ramen. Den kanske är felmärkt på något sätt?
Bifogade bilder
 
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 16:35   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Skulle det fungera om Du vänder på broderiet?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-17, 17:02   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tänder maila dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 00:17   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det har gjorde jag för att fixa till ditt borderi. Jag flyttade bort hunden, för att komma åt texten, som låg för nära hunden för att kunna redigeras. Minskade texten och satte den där jag ville ha den. Flyttade tillbaka hunden.

Det troliga felet var att texten gick upp runt hunden. Rutorna man makera med är rektangulära och hamnade en bit upp i hunden. Därför kunde du inte minska bara texten.

Ett litet tips döp om filerna och ge dom namn efter vad dom förest äller. Det gör det mycket lättare att hitta dom när man söker dom. Ibörjan hittar man filerna, men efter ett tag när det blir några hundra, 1000, 10 000, 100 000 blir det problem att hitta om man inte ordning. Broderisamlingalarna har en tendens att växa. Hur mycket man än har blir man nöjd utan vill ha mera.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 20:21   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Fleeca skrev: Visa inlägg
Så här ser det ut i förhandsgranskningen. Ramen är 20x14 så det borde ju gå. Men det ser ju ut som om texten är jättemycket utanför ramen. Den kanske är felmärkt på något sätt?
Om du tittar på siffrorna så ser du att bredden är mycket större än höjden, medan det ser ut som att ditt programm vill lägga ramen på andra hållet. Även om måtten är mindre än ramen så får ju inte broderiet plats om det ligger på tvären.
Se om du kan ändra i inställningarna någonstans för vilken ledd ramen ska vara på.

I mitt program ställer man on det under "preferences", men det kan heta något annat i ditt program. Men oavsett är det antagligen på samma ställe som där du talar om för programmet vilken ram det är du tänker använda.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 20:25   #10
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Tack för alla tips! Birgit ordnade filen åt mig. :-)

Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons