Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-22, 11:44   #31
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Jag syr så pass mycket och varierat att jag aldrig skulle orka hålla på med den mekaniska till allt. Bara nål-upp/nål-ner funktionen med en knapptryckning tycker jag är livsnödvändigt. Och automatiska knapphål. Och snabba inställningar mellan sömmar osv. Det blir för tidsödande utan en datoriserat. HQ är bra till tuff enkel sömnad, men inte annat.

Det är inte specifikt övermataren jag är ute efter. Just sånt tycker jag funkar bra med pressarfotstryck. Utan det är Pfaffs kvalitet, gedigenhet, styrka och pålitlighet jag vill ha. Tysk precision! Så egentligen är deras övermatare-istället-för-pressarfotstryck den enda nackdelen med maskinerna.

Jag har både Babylock och CoverPro, så för trikåsömnad behöver jag inte den vanliga så mycket, men om man syr i vävt med elastan kan det vara bra med pressarfotstrycket. Eller bara när man ska sy ihop manchester som annars drar sig bara pga luggen. Men jag vet ju inte hur Expression beter sig i såna material, så jag får testa.

Dom har en ny serie som heter Ambition som har pressarfotstrycket, men då är inte motorn lika stark som Expression. Och även om jag använder HQn till tuffare jobb så kommer en maskin med svagare motor slitas snabbare och chansera fortare speciellt när man syr så pass mycket som jag.

Och industrimaskin har jag inte plats till, så det är inget alternativ.
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:34   #32
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Pfaff är bra, men du ska veta att pfaff nu är inte samma sak som pfaff förr. Det är inte tyskt längre sen ett antal år utan är i princip samma maskiner som Husqvarnas (och enligt mig och några med mig, försämrat kvalité). (Pfaff köptes upp av Husqvarna, och sedan blev VSM holding bolag med 3 märken, Pfaff, Husvarna och Singer)

Testa beg pfaff från 80-90-talet? Det finns ett antal elektroniska sådana. Då får du tysk maskin om det är det du är ute efter.

Jag dissar inte det, för jag har själv två pfaffar och de är underbara. Men de är båda mekaniska (en från 50-talet och en från 80-talet). Det handlar om tycke och smak.

Men om du ändå vill ha ny pfaff så tycker jag du ska få provsy ordentligt och köpa med möjlighet att byta.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:44   #33
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Det är i alla fall frustrerande att det inte verkar göras hållbara maskiner längre.
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:46   #34
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du råd - bernina! (ej bernette alltså)

Eller Jukis ateljemaskin men det kanske inte har elektroniska grejer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:52   #35
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Bernina har jag inget förhållande till, så då får forska lite.

Industri går bort pga plats och transport. Annars skulle jag gärna ha en raksömsmaskin.
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 13:50   #36
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Den juki jag pratar om är en ateljesymaskin så den är portabel.
http://www.juki.pl/hsm/?m=machine_show&id=14&lng=uk

Några av mina dockvänner har sådana o de gillar den skarpt.
Den har datorstyrda grejer så kan passa dig.

Men det är bara raksöm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 13:50   #37
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Jag vet att industrisymaskinshandlaren jag servade en maskin hos för något år sen förordar Bernina och har det som enda märke av hushållsmaskin han säljer men vad är det som är bra? Kvalitet?
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 15:15   #38
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag har haft min Bernina i över 20 år och har aldrig haft några problem med den. Den syr bra i det mest och har mycket sällan haft problem att sy i tjocka material. Jag tror och hoppas att Bernina (inte Bernette)fortfarande håller hög kvalité, men som alltid så bör man provsy och själv bilda sig en uppfattning om det är maskinen för mig.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 15:24   #39
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bernina är vad jag förstått det enda europeiska märket som har viss produktion i originallandet när det gäller hushållsymaskin. Och det är också känt för att ha hög kvalité...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 14:11   #40
daizy daizy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 2
problem med smarter by pfaff

Jag köpte en smarter c1100 pro for ca 2 år sedan, jag har redan haft den på reparation 4 gånger, spolen kronglade 2 gånger och sedan spänningen så nålen gick av och förstörde styngplåten, sen spänningen igen, den sydde inte på baksidan av tyget utan det blev massor trassel. Fin tråd Guterman, använder jag och rätt trä jag tråden. jag vågar nästen icke använda symaskinen för varje gång nya problem. Jag har sytt i mer än 40 år på en Elna helt utan problem, men den var gammal och jag ville sy i kraftigt material och denna maskin skulle ju va speciellt bra for sådant, men nej, jämt nya problem ! slänger den i soparna? 9999kr vid inköp med sybord, alltså ingen billig maskin.......
daizy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 16:04   #41
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Dagens symaskiner är inte lika tåliga som dåtidens och det finns fler måndagsexempelar. Jag vet inte hur det är med lagar mfl, är det 2 år eller 3 år? Tänkte på om du kan häva köpet, den har ju varit på rep 4 gånger. Man brukar kunna få häva om den fått repareras 3 ggr.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 21:40   #42
daizy daizy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 2
Tack för förslaget, men jag har redan försökt men firman vägrar, de säger vi har ju reparerat maskinen.
daizy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 22:44   #43
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Läs på om konsumentköplagen! Den är tvingande och går inte att förhandla bort. Du verkar ha rätten på din sida.
http://www.konsumentverket.se/Lagar-.../Fel-pa-varan/

Om du som privatperson har köpt en ny maskin från en svensk butik och har bevis för köpet så gäller konsumentköpslagen.
De gånger jag har invänt mot en säljares prat om garanti som inte gäller har jag bara sagt att konsumentköplagen står över det och skyddar mig. Hittills har de gett med sig med en gång.

Dina reparationsgubbar verkar inte vara seriösa. Stå på dig för du har rätt att häva köpet inom tre år om de inte har kunnat reparera varan så att den fungerar som du borde kunna vänta dig. De försöker bara prata sig ur sina skyldigheter.
Har din kommun en konsumentrådgivare? Kontakta i så fall henne/honom.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 16:29   #44
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Om tråden blir statisk och hårt spänd på spraya trådrullen (ute!) med silikonspray, låt torka och sy med sen då krånglar inte trådarna!

OBS!
Sprayen luktar en del o vet inte hur astmatiker reagerar på den...
biltema har sprayen...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 10:07   #45
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Du skall inte behöva spraya tråden eller liknade konstigheter. Du skall inte heller godta ett dåligt genomfört arbete i form av felaktiga serviceåtgärder. Klarar inte återförsäljaren av att genomföra en reparation eller service så kan de skicka iväg maskinen till ett servicecenter där det finns kunnig personal. Flera försök att åtgärda ett fel tyder på att det är en dålig reparatör som ställt till det för dig.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons