Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-06, 09:51   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Vilka bilder tycker ni är "tillåtna"?

Jag har (rätt ofta) sett diskussionstrådar där folk irriterat sig på bilderna som läggs upp, av en eller annan orsak.

Själv bryr jag mig inte såå himla mycket ifall det kommer upp bilder som jag kanske inte tycker är "passande" eller så. Man väljer ju själv vilka bilder man vill gå in och titta på, är det nån bild som jag inte tycker passar här så hoppar jag bara över den.
Tycker att det är en så trevlig stämning här på sysidan, speciellt i jämförelse med många andra forum jag brukar vara på, så jag har inte velat störa med mitt gnäll

Hursomhelst så undrar jag, av ren nyfikenhet, vilka bilder som NI tycker att inte passar här? Och varför.

Om jag måste välja några kategorier själv, så tycker jag att bilder av sånt som inte är textilarbeten egentligen inte hör hemma här.
I.o.f.s. så bryr jag mej inte så mycket om ifall nån lägger upp en enstaka bild på t.ex. ett smycke man gjort eller en bild av sin syhörna osv. men ibland ser man hela bildserier och ska man vara riktigt strikt så hör de väl kanske egentligen inte hemma här, eller?

Men, som sagt var, så stör det inte så mycket. Är bara nyfiken av att veta vilka bilder som andra brukar "haka upp sig på"

Och nu gnällde jag kanske lite iallfall

/Fiffi
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 09:58   #2
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Jag tror att eftersom vi saknar en riktigt bra motsvarighet till exempelvis crafster.org (Amerikansk sida som handlar om alla möjliga former av handarbete och pyssel.), så finns det ett behov av att lägga upp bilder på annat än sådan som är "sytt". Så varför inte? Sy mig hit och sy mig dit. Förbjud sticknings-, maskinbroderi- och nålbindningsbilder!
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 10:02   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jo, håller med dig om att det är synd att det inte finns nån "pysselsida" där man kan lägga upp bilder på allt handarbete, inte bara sånt som är "sytt".

Det som jag tänkte på med "icke-textila" saker så var typ att sånt som kanske inte passar in i någon av de kategorier som man kan välja för sina bilder.
Fast å andra sidan så finns det väl en kategori som heter "Diverse" också, så där borde man ju kunna lägga in vad som helst

För att göra en helomvändning...

Hoppas at ajg inte bryter mot någon regel nu, har ju nog läst dom men man minns ju så dåligt

"Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten."

Faller denna tråd under denna regel?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 10:20   #4
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag tycker inte om bilder som inte har med textil att göra. Stickning, maskinbroderi och liknande tycker jag är helt okej, det ingår i den genren även om det inte är konkret sömnad.

Däremot så gillar jag inte bilder på smycken och sådant. Jag gillar inte heller att se samma plagg på fem bilder i fem olika vinklar. Det är ett fåtal plagg som verkligen behöver skådas så.

Och för att fortsätta gnället - jag gillar inte heller bilder på människor där det skapade plagget knappt syns.

Men, det där är åsikter, inga absoluta sanningar.
Visst saknas det en stor svensk hobbysida men det verkar onödigt att använda sysidan som sådan sålänge inte skaparna till sysidan själva fattar det beslutet.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 10:26   #5
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vi tycker bilder på annat hantverk och pyssel är OK också, i mindre omfattning. Man måste ju kunna få visa tex accessoarer och annat man knåpar ihop till sina plagg. Men lägger man in fler sådana bilder än bilder på sydda verk är man nog på fel sajt.

Syftet skall dock, precis som för bilder på¨sydda verk, vara för att visa sina egna enstaka verk, inspirera andra etc - inte för att tex visa upp för att sälja
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 10:44   #6
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
här finns en pyssel sida:

http://www.pyssel.net/

jag tycker det är kul med olika bilder, även smycken tex kan ge syinspiration.

Senast redigerad av mim den 2007-08-06 klockan 10:49.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 11:20   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Fiffi_S: Så snart vi börjar diskutera en enskild bild, till exempel:

"Och den där bilden som xx lade upp igår på sin bil, här har ni en länk"

Då ska xx underrättas om att vi håller på och diskuterar xx's bild.

Att säga att vi inte gillar bilder på smycken skulle vi behöva kontakta alla smyckestillverkande medlemmar för, och det är bara jobbigt och över vår förmåga.

Jag säger så här: Så länge det är textilt så är det okej. Finns det inget textilt kvar i processen så får man lägga upp det på egen risk. (undantaget är väl egentillverkade sytrådshyllor, tex) Annars kan man visa upp en bild på sig själv i sin fina, stickade scarf och ha egentillverkade smycken på sig samtidigt
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 12:29   #8
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Ni kan läsa diskutionen om att maskinbroderi är lika mkt sömnad som ngt annat...
Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 12:42   #9
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Anne-Lii: Jo, personligen tycker jag nog att maskinbroderi passar in i textil-kategorin = sysidan (min egen, högst personliga åsikt...)

En av orsakerna till tråden var att det är så många som tycker att vissa saker inte passar in här på sidan osv.
Om alla säger vilka saker de inte tycker passar så får man ju bara en bild av hur olika folk tycker och tänker -> vem kan säga vad som "får" vara med eller inte? (förutom moderatorer då förståss )
Då kanske man också inser att även om man själv inte kanske uppskattar t.ex. bildserier med fem-tio bilder på likadana saker, så kanske det finns andra som uppskattar det. Och sysidan är väl till för alla

Men som sagt var, själv tycker jag väl kanske att det som ska vara på sysidan är textil-arbeten i olika form, men att man också bilder på andra arbeten passar in här, såsom accessoarer, smycken och syhörnor Iallafall sålänge man huvudsakligen håller på med textila handarbeten
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 13:05   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tycker att allt textilt hantverk passar in på sysidan. inte smycken inte fotografering som verkar vara huvud intresset för några. och inte sådana som syftar till att visa personen .
Sedan så är jag personligen inte intresserad av dockkläder headdress eller vad det nu kallas, men dom är väl inte intresserade av mina bilder heller. Det enda tråkiga är att det finns så mycket av dessa och så lite av maskinbrodering .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 13:06   #11
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Fiffi: jag menade inte bara vad du skrivit utan ett tidigare inlägg.
Jag har själv lagt in flera bilder på det jag har gjort, tex kostymen i st 80.
Jag blev bara såå nöjd med den. Om man vill kan man lägga ihop flera bilder till en...

Jag har gått mjukslöjd på en folkhögskola och det var att MÖRDA ett plagg om man broderade på symaskin, det var inget kul att höra att det var "dåligt" arbete för jag hade broderat något fint på en tovad väska som jag hade tovat och jobbat med. Visst hon såg arbetet jag hade gjort men det blev negativt att jag hade BRODERAT PÅ MASKIN...

Så ursäkta min reaktion...

Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:02   #12
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Att döma ut vissa bilder, gör jag för mig själv i och med att jag INTE tittar på dem. För jag väljer det jag för tillfället är intresserad av. Jag har en bred intresseram vad gäller handarbete, så det kan variera med tiden och med det blir mitt tittande på bilder varierat. ATT börja med någon typ av censur tycker inte jag i dagsläget är intressant, för jag tycker mångfalden är berikande. Kanske skulle sidan må bättre av att heta HANDARBETE.SE, då kommer man från detta dilemma med ordklyveri som det handlar om idag. För att öka på debatten om att få göra reaklam för eget material, så tror inte jag att de köpare som sökes finns på denna sida. Denna sida är ju för redan frälsta. DÄREMOT vore det bra om listmoderatorn kunde skapa en alternativ sida för upplägg av varor till försäljning, då kunde man nå den målgrupp som efterfrågas, dvs de som inte kan själva!!
Jag är med på diverse chattsidor, och en sån debatt har lätt att urarta eftersom nyanser i i språket försvinner och man måste vara duktig språkligt sett för att få ut en ironisk kommentar. Troligen är de kommentarer som fällts inte illa menade men kan uppfattas så eftersom kropssspråket saknas!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 17:17   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Junia-Nanne: Vilken dålig lärare! Maskinbrodyr är ju ofta pricken över i Vill själv ha broderimaskin, men studiebidraget tillåter det inte...
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 20:02   #14
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tycker det är trevligt med viss bredd på bilderna. För min del är det okej att det kommer in andra pysselbilder också. Accessoarer hör ju faktiskt klädsömnad till om man tittar på helheten - i min mening alltså. Se bara på project runway som exempel.



Det är ju inte så mycket bilder så att sysidan svämmar över om man besöker den med viss regelbundenhet.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 20:18   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Teknikfreek skrev:
Det enda tråkiga är att det finns så mycket av dessa och så lite av maskinbrodering .
Ja tänk så olika man kan tycka jag tycker det fullkomligen kryllar av maskinbroderier. Och då håller jag ju ändå själv på med det
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons