Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-05, 06:34   #1
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Nätsjal

När jag var ute på praktik var det en kvinna där som hade en så himla snygg sjal. Hon hade tagit mönstret ur en Allas, Allers tidning och tyvärr han jag inte få det innan jag slutade, så nu undrar jag om det är någon där ute som har detta mönster? Sjalen ser nästan ut som ett tovat nät. Man skulle tydligen köpa något garn(vilket) och klippa detta till önskad längd. Kryssen som uppkommer när två trådar korsar varandra skulle man sedan lätt nåltova ihop. Sedan skulle han blöta allt med såpa vatten, rulla in det i bubbelplast och rulla tills de hade tovat ihop sig. Någon som känner igen detta?
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:07   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
På syfestivalen gjorde de något liknande Fast där hade de längder med tovad ull som de la som ett nät, ovanpå bubbelplast. Sedan vek de ihop ändarna som stack ut för mycket, hällde såpvatten på allt eftersom, och rullade bara ihop konstverket som var i svart/röd ull. När det var ihoprullat får man stå där och "kavla" ett tag, som om man håller på med en riktigt seg deg. Det gick åt kanske en halvliter såpvatten, minst.

Det kanske inte var till någon vidare hjälp, för jag har tyvärr inte det mönster du söker. Men med tanke på att de använda ren, tovad ull på syfestivalen får mig att tro att du kanske ska ha något hårigt garn, typ mohair?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:51   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Vet du hur gammal tidningen var ungefär? Om den var från de senaste 6 månaderna så finns det en chans att jag har den i mina gömmor - jag får bla den från svärmor och brukar riva ut de beskrivningar jag vill ha. Jag har inte noterat nån sjal, men det är nog mest för att jag inte använder det själv.

Jag kan kika lite och hittar jag den så säger jag till.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 13:01   #4
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Jag har för mig att jag har sett denna sjal på förstasidan på Hobbyideér från Panduro eller så är det på Ingelise (Allt om handarbete).
Jag trodde också att jag hade den tidningen men jag ska kolla lite bättre när jag får mera tid.
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 15:18   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Nu har jag rotat igenom min bunt med Allas, men tyvärr hittade jag inget mönster på sjal. Det var värt ett försök iaf.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 16:14   #6
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Hobbyidéer har haft ett sånt mönster, tror t o m sjalen visades på omslagsbilden... tyvärr hittar jag inte tidningen, den är över ett år gammal så den kan ha försvunnit i senaste flytten.

Kan du inte ringa din prakikplats?
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 16:38   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Här är pandurohobbys merinoullssjal:

http://www.pandurohobby.se/public/do..._merinoull.pdf

Den är gjord i samma teknik, men jag kan inte hitta något där de använder garn istället för ull.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 17:07   #8
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Ja där är ju Pandurosjalen det var den som jag menade.
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 19:33   #9
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Om ni vill ha hela tidningen så kan man beställa gamla nummer. Det är nummer 1 från 2005. Det numret innehöll ganska mycket textilt.
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 21:45   #10
KatarinaW KatarinaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 17
Ullen kan sätta sig fast ganska mycket i fodertyget när rullen är i torktumlaren. Ett alternativ är att använda duschdraperi istället för fodertyg.
KatarinaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 22:29   #11
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Jag har gjort två sådana sjalar och gick tillväga på följande sätt:

Jag använde förgarn, ett garn som är 100 % ylle och inte är tvinnat. Det går väldigt lätt av, men tovar sig också väldigt lätt. På bubbelplast lade jag ut garnet som ett nät, först på längden, sen tvärs över och två sådana lager sammalagt (om jag minns rätt). Sedan stänkte jag på såpavatten, lade på ännu ett lager bubbelplast, rullade det hela runt ett plaströr och in i en plastpåse. Gummiband runt, och så rullade jag röret på ett bord. Tog upp och svängde på sjalen efter en stund, så att den ska krympa jämt över hela och rullade vidare. Skjölde ur den och lät den torka.
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 08:15   #12
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Malin, har du ingen bild på sjalarna?
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 22:07   #13
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Nej, men jag kan fixa ett. Återkommer...
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 11:00   #14
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Hmm.. det tog ju ett litet tag, men nu finns två bilder på sjalen! Jag skapade ett album "Tovat" och lade in bilderna där, så jag hoppas ni hittar dem! Vet inte om man kan länka direkt dit härifrån... Och fråga gärna om det är nåt ni undrar!
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons