Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-16, 20:00   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Wink Det började illa...

Om man kan säga att man inte blir bra på att sy förrän man sprättat en hel massa och lite till... Jag borde vara väldigt duktig på att sy!!! För jag sprättar flitigt.

Den här dagen som jag ska berätta om var lite speciell. Jag skull sy fast en ärm (jag syr sidsömmen sist) Jag lyckades sy i den fel 4 gånger och på olika sätt varje gång...
bak och fram, uppochner, utochin och till sist på fel sida av kroppen... Jag måste säga att jag var skicklig som lyckades med det!
Jag sydde i ett linnetyg som alltså ör liksidigt. Delarna var snarlika men man kände direkt om de var fel.alltså kunde markerningar vara rätt men på fel sida eller vad det nu blev

Gissa om jag blev trött på det!?

Till sist blev det dock rätt och tunikan till killens vikinga event kunde genomföras med ärmen på rätt håll!!!

Jag fick sprättat ordentligt med det projektet. Om jag lärt mig någonting? Ja, att jag förmodligen kommer att fortsätta sprätta en hel del...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 23:33   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hihi.Ärmar lever sitt eget liv och jag har nog aldrig lyckats med konststycket att få en snygg ärmkulle (veck här och där)
så sprätten är ett nödvändigt ont för oss
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 14:45   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ojoj, grattis kanske.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 14:54   #4
tantaro tantaro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 34
jag sprättar också en himla massa, särskilt vid armisättningar ' alltid är det nåt litet veck som smugit sej in i sömmen. Men jag syr också nästan alltid en lös tråckelsöm på längsta stygnlängd o gärna med nån skräptråd i avvikande färg. Tycker att det blir lättare få den riktiga sömmen i en bra linje sen. Bara nålar och mönsterlinjen fukar dåligt för mej. Undviker också att ta itu med en söm -särskilt om man vet att det är ett lite knepigare moment om jag är trött, det där "ska bara innan jag slutar" momentet. Det brukar bara sluta i irritation & krångel.
tantaro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 20:15   #5
yandersson yandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 4
dra rynktråd.

Citat:
tantaro skrev: Visa inlägg
jag sprättar också en himla massa, särskilt vid armisättningar ' alltid är det nåt litet veck som smugit sej in i sömmen. Men jag syr också nästan alltid en lös tråckelsöm på längsta stygnlängd o gärna med nån skräptråd i avvikande färg. Tycker att det blir lättare få den riktiga sömmen i en bra linje sen. Bara nålar och mönsterlinjen fukar dåligt för mej. Undviker också att ta itu med en söm -särskilt om man vet att det är ett lite knepigare moment om jag är trött, det där "ska bara innan jag slutar" momentet. Det brukar bara sluta i irritation & krångel.
om man syr med mindre stygn i rynktråden blir det lite mer kompakt därmed smyger sig inte några rynker in, men syr längre sträcka oxå, man får pröva sig fram lite, dra i undertråden som inte bör vara för svag. YA.
yandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 21:31   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
ärmisättning

Problemet med ärmar är ju att om man bara nålar in dem och sen syr så glider ju den ena ärmen åt ena hållet (bakåt el fram) nån bit medans den andra som är spegelvänd glider åt det andra eftersom jag har undermatning på maskinen. När jag gick och läste till textillärare hade jag ingen aning om hur man skulle sy egentligen utan jag trodde man skulle tvårnåla i ärmarna och sen sy, för alla andra gjorde ju så. Kommer ihåg hur vi diskuterade om man skulle sy med "ärmsidan" eller "livdelen" uppåt.. Sen när jag pluggade skrädderi och för första gången i livet hade en utbildad skräddare som lärare, så lärde jag mig att man ska ju tråckla ärmar (för hand och inte på maskin förstås) och sen är det ju bara att sy och allting blev så mycket lättare. Inte tar det lång tid att tråckla heller när man har fått upp vanan och man slipper ju sprätta för det blir perfekt på en gång. Och sen detta att man ska sy kedjesöm i ärmhålet var också nåt helt nytt för mig.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 21:35   #7
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Intressant om ärmar! Blir sugen på att sy verkligen.....
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 12:02   #8
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Olivia; kedjestygn i ärmhålet -kan du utveckla det?
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 20:19   #9
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
mariebo skrev: Visa inlägg
Olivia; kedjestygn i ärmhålet -kan du utveckla det?
Vid kostymsömnad vid ärminsättningen ska det sys kedjesöm/kedjestygn på livdelen på baksidan där nere för att det inte ska av misstag bli utsträckt. Det är ju på helsnedd där så lätt att det blir sträckt och man vill ju ha rätt form på kavajer, så man syr kedjesöm för att hålla in. Även själva armkullen kan du ju ha 6 cm större än ärmhålet och då syr man kedjesöm och drar in den vidden med kedjesömmen (sy med sysilke) sen pressar man utanpå så man pressar in bubblorna, dvs krymper tyget. Jag är ingen skräddare utan gick bara en termin skrädderi men mycket lärde jag mig där som jag inte hade en aning om.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons