Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-02, 15:34   #1
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
korsettnovis. Hjälp!

Hallå!
Inspirerad av alla sanslöst fina mästerverk här på sysidan, har jag beslutat mig för att det är dags att sy en korsett. Har insett att korsettvärlden är en riktig djungel dock och tänkte därför be er alla om hjälp. Var får man lämpligast tag på mönster, stålfjädrar och annat som behövs? Under byst eller över byst? Jag planerar använda de blivande korsetten under i huvudsak vintageklänningar från 50-talet, någon som har en idé om lämpliga modeller? Blir midjan smalare eller bara "omformad" om man bär korsett?
Och slutligen: Användartips! Sist jag provade en korsett drog expediten så våldsamt att jag faktiskt skadade ett revben. Det var dessutom fruktansvärt obekvämt!
Hur står man ut med att bära korsett?
Tack på förhand till alla korsettdrottningar och kungar på sysidan!
/Ida
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 16:09   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det flesta av Var-hittar-man-svaren hittar man i tidigare trådar. Längst ner på korsettforumet kan du välja hur långt tillbaka i tiden du vill titta.
Det finns en jättebra tråd om böcker, en annan kanontråd om mönster osv.

Svar på de kroppsliga frågorna: midjan omformas, eller kroppen. Den korsett man ska snöra på sig kan ju med fördel vara sydd efter ens personliga mått och snöras försiktigt OCH i omgångar, ungefär som när man sadlar en häst.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 19:30   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Mycket beror på designen på själva korsetten om kroppen bara omformas eller gör midjan smalare. Mer tubformad korsett gör ju kroppen mer tubformad. Medan korsett med tydlig midja ger smalare midja.

Jag tror om du ska ha 50-talskläder ska du nog ha underbyst korsett så du kan ha tidstypiska bh också upptill.

När man gör korsett ska man se till att det inte dras in vid bysten/under bysten och vid höften, utan det ska bara ligga an mot huden, dvs att mått på byst och höft ska vara samma som byst och höft när korsetten är stängd (helt igensnörd), annars får man muffins-effekt och det blir inte så fint och det märks genom kläderna.

Sen hur korsetten skall vara formad beror på graden av bekvämlighet vs utseende. Mer V-form på midjan upp är snyggare utseendemässigt men tär mer på kroppen då revbenen tar emot. Å andra sidan om man bara drar in på midjan och ingenting annat kan man få "hård åtdragen bälte på kudde"-effekt, inte så vackert det. Men jag tror om man tar V-form och gör midjan max 10 cm mindre och sen vänjer sig vid korsetten gradvis blir det nog bra.

waist cincher är kortare än underbyst och kan vara bra att ha under kläder om man vill ha markerad midja och har ganska slimmad kropp. Men om man har löst hull ska man ha längre korsett, som går längre ner över magen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 13:50   #4
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Tack för alla tipsen! Känner mig betydligt bättre orienterad nu. En sak som jag märkte vid den förra, katastofala korsettprovningen var att jag fick en enorm putmage (den var kort). Detta trots att jag är smal. Det får nog bli en längre modell som går över stussen med andra ord! Nu börjar reasearchen!
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 13:55   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Eftersom korsetten sitter som ett rör på kroppen kan du inte bestämma var den ska hålla in. Alltså den har ingen specialeffekt på just magen, det skulle strida mot mekanismens lagar. Däremot kan den ju sys så den formar kroppen snyggt uppifrån och ned.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 14:07   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är svårt att få bukt med putmage, men det går att göra den mindre. Längre ner på kroppen, och jättestyva fjädrar längs med planschetten. Om planschetten blir så styv att det blir svårt att böja den så hålls putmagen bättre i schack.

Och när man ritar mönster så gör man ingen kurva utåt på magen, utan helt rakt från midjan till ner.

Om man tänker på tidsperiod så är sekelskifteskorsetter från ca 1900-1910 bättre än korsett från sen 1800-tal. Under sen 1800-talet var det del av modet att ha putmage medan under sekelskiftet var det mode att ha platt mage.

Jämför dessa:
1870-80
http://laracorsets.com/Antique_corset_0018.htm
Korsetten kurvar utåt över magen.

1900-10
http://laracorsets.com/Antique_corse...an_corsets.htm
Mer rak från midjan neråt.

Det kan vara bra att tänka på om man ska välja mönster att sy efter.

Strumpbandshållaren och extra styva fjädrar hjälper till at hålla putmagen i schack.

Om man har löst hull om magen, som jag, när man snör sig kan man räcka handen under korsetten uppifrån, och ta tag i magen och drar upp den och sen snör man magen på plats. Det blir mindre "muffins" då.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 14:16   #7
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Tack för svaren om putmagsproblemet! Ska kolla länkarna. Vad rekommenderar ni för material. Älskar siden och syr helst i det, men något annat kanske kan vara aktuellt? Har ett randigt, riktigt formfast och kraftigt siden, vad tror ni om det?
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 14:19   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kanske tre lager med siden ytterst, om du inte har en mycket kraftig historia.
Titta på tal om udda korsetter på Past patterns Edvardianska korsettmönster (www.pastpatterns.com).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 14:35   #9
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Finemang! Herregud vilken bra sida det här är. Det är lätt att fastna här istället för att jobba, haha!
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 15:38   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Leningrad gav bra svar om tyget.

Moderna korsetter är vanligen av 2 lager kraftig tyg. (kraftig nog att inte ge med sig/töjas ut när man drar i tyget, och lägg så att midjelinjen är parallell med stadkanten av tyget eftersom tyg normalt är mer töjbart på bredden)

Och sen om man vill ha fin fasad så lägger man sammans det fina tyget med yttersta lager av det kraftiga tyget och sys som om det vore 1 lager tyg. Man kan tråckla lagren, stryka fast det med vlieseline eller vad man vill om tyget är mkt sladdrigt.

Men förr i tiden var det faktiskt vanligt att korsett bara syddes i 1 lager tyg, för att inte bli så tjockt och märkas genom kläderna. Då syr man fast kanaler på tyget för fjädrarna. Då är det mycket viktigt att tyget är stabilt nog, coutil är det man använt. Jag har inte hittat sånt i Sverige utan man får köpa från korsettsidor. Jag har dock inte köpt coutil än.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 16:08   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag syr just nu en storprickig korsett ( ) och har för att få lite stadga pressat ihop yttertyget med ett tunnare bomullstyg med Vliesofix. Blir lite pansar-aktigt faktiskt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 11:47   #12
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Tack för alla tips! Är vena cava en bra firma attt beställa från? Jag kollade på Leningrads hemsida och såg att du hade korsettpaket till försäljning. Det kanske skulle vara en bra idé att köpa för en novis? Skulle gärna gå en kurs, men det finns ingen i närheten av mig. Har lite för ont om tid för att åka exvis till Malmö.
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 15:06   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har erbjudit mig att fixa palet, men det är lika enkelt för dig att beställa direkt från Vena Cava. Vi kan säkert komma upp med en lista på vad du behöver.

Vena Cava är en mycket bra leverantör.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 12:26   #14
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Verkligen otroligt schysst att göra en lista! Var inne på vena cava och måste erkänna att jag inte fattade så mycket av vad man behöver beställa till en korsett.
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 14:41   #15
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
De behöver mönster, rekommenderar TV110.
Vidare en planschett på 33cm och 4 stål (7mm, nylonöverdragna) på 33 cm, en rulle på 5 meter 7mm spiralstål och kanske 50 st 'end caps' till spiralstålet och en påse 5mm öljetter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons