Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-12-27, 23:31   #1
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Babylock eller Pfaff?

Idag har jag varit runt och tittat på overlockmaskiner (efter att ha läst lite synpunkter här) Jag visste bara att jag ville ha en overlockmaskin. Men vilken? Jag har läst mig till att någon(Babylock) har luftträdning vilket låter lätt och bra så det ville jag ha men den maskinen är väl rätt dyr? Och finns det täcksöm på den? Så har jag tittat på Pfaff Coverlock 4862 och fått den snabb-demonstrerad Hur som helst så har jag kommit fram till att jag naturligtvis ska ha täcksöm!!....Men...Vad använder man den till?? Om jag måste välja mellan täcksöm och luftträdning, vilket är viktigast?
Hej så länge
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 12:29   #2
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Hej
Den babylocken jag har har både luftträdning och täcksöm.

Ville oxå ha både
Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 13:29   #3
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Mitt val

Om det gäller luftträdning eller täcksöm skulle jag valt täcksöm. Trä kan du göra ändå (och det är inte så svårt som man kan tro), men täcksöm får man inte om det inte finns...

Täcksömmen är mest en dekoration, egentligen kan man fålla kläder med andra sömmar. Men det ser väldigt proffsigt ut . Antar att du vet hur den ser ut? Blir snyggt till t ex fållar, hällor eller bara dekorationssömmar. Mycket användbart!

Lycka till!

//Irene Panik
Ägare till en 4862...
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 13:31   #4
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Luftträdning eller täcksöm

Hej Åsa,

Läste just din insändare om owerlock.Täcksöm är bra då man fållar upp fållar, blir snyggt och prydligt.Sen att användas till snören och band.hakor till linningen osv.

Jag använder täcksömmen som nyttosöm men också som dekorationssöm,jag syr då från avigsidan så täcksömmen kommer fram på arbetets rätsida.Det går att sy band in i täcksömmen som blir dekorativa.Täcksömmen kan användas till att sy vackra effekter på lapparbeten,kläder osv dynfodral, halsdukar, barnkläder, väskor, ja det är bara att använda fantasin.
Likaså med kedjesömmen får man fina effekter (förutom nyttosöm)
Vilken owerlock du skall köpa är nog smaksak men jag har en PFAFF 4862 COVERLOCK och är helt nöjd med den.
Det fodras några timmar med instruktionsboken och att prova sig fram med de olika sömmarna men sen då man behärskar maskinen så är den bara till glädje. hälsningar Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-10, 17:44   #5
berliot berliot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 15
Wink

Hej
JA det finns en åtta trådig babylock som både har täcksöm och har luftträdning. Lätt att trä om och ställa om till täcksöm från overlock. JAg har en sådan är jätte nöjd.
berliot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 22:50   #6
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Smile Nu har jag en overlock!

Jag har en Pfaff coverlock 4862 Sprillans ny står den här bredvid. Jag kan inte så mycket än men det kommer! Jag är jätteglad!
Åsa i Lomma
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 13:48   #7
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
får man fråga hur mkt du fick ge för den? jag är även jag i köpestankar
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 19:01   #8
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Jag gav 9600 kr och fick då ett"kit" med 3 extra pressarfötter. Jag kunde även valt bort dessa och skulle då betalat 9000 kr. Pressarfötterna var värda 600 kr stycket.
Hej från Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 16:54   #9
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Talking Coverlock 4862

Hej Åsa,

Vad trevligt att du köpt en coverlock.Jag har samma märke som du och jag köpte min i oktober.
Jag har gått igenom kedjessömmen, täcksömmen.4 trådig söm. Nu har det varit paus över jul men nu börjas det igen.

Stort Grattis h. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-19, 13:24   #10
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Tack
Jag har anmält mig till en enkvälls-kurs i nästa vecka där jag får lära mig lite mer om maskinen.
Ska bli kul
Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 09:36   #11
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Nu har jag varit på kurs!

Jag har varit på enkvällskurs i hur och till vad man kan använda sin overlockmaskin. Från 17.00 till 22.00 ca sydde vi och lärde oss en hel del. Mycket givande! Vi sydde 3-trådig flatlock, den man kan "platta ut", 4-trådig overlock, 3-trådig overlock, rynkade, sydde smala axelband och vände med hjälp av trådkedjan, enkel fåll eller kanal för resår, hur man fäster, syr insnitt, syr på en färdig snedslå, syr på egengjord snedslå,sydde fast spets och resår med flatlock, sydde runt och sydde byxgylf och andra konstiga hörn (det sistnämnda otroligt svårt, i alla fall i början. Måste tränas på.) Och så trädde vi om och om igen. Verkligen en nyttig kurs för nyblivna overlockägare.
Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 10:24   #12
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Var var denna kurs? Får vem som gå eller var det bara för pfaffägare?

Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 16:56   #13
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Kursen var i Malmö och anordnades av Pfaff sycenter. Vem som helst får säkert gå, tror jag i alla fall...
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 17:14   #14
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Babylock eller Pfaff

Hej Åsa,

Trevligt att kursen var givande,det är ju så kul då man får ut det mesta av sin maskin,nu är det bara att öva.Jag går också på kurs i medborgar-institutet på onsdagkvällar och den kursen är ända till slutet på april.Det är overlockkurs och jag har med min egen maskin så att jag lär mig använda den,
Vi går igenom alla finesser och allt vad man kan göra.Sist sydde vi V-kantig halsöppning med resor, och hur man fäster och syr gummiband.
Det är riktigt roligt och vi har en duktig lärare.

Maskinen tycks ju ge många möjligheter och det skall vara spännande att utforska detta område.

Hälsningar Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 20:14   #15
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
en liten fråga: vad är täcksöm? är det sån där typiskt söm som finns på nästan alla trikåtröjor och dyligt? två raksömmar på ena sidan och 'virrvarr' på andra?
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons