Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-25, 23:24   #1
Aimony Aimony är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 19
overlock-tråd..

jag ska köpa mig en coverlock (en pfaff coverstyle) nu i veckan och sitter nu och funderar på vad för trådar och hur många rullar av varje färg som behövs införskaffas? om jag inte minns fel så är den 5-trådigt, behöver jag då 5 rullar av alla färger som kommer användas, eller räcker det med kanske 2 st av de mer "ovanliga"?
Och så har jag funderat på detdär med att det inte finns så överdrivet många olika färger på overlocktråd.. går det att använda vanlig 1000m rullar i en overlockmaskin? eller blir det komplicerat på något vis då?

tack på förhand
Aimony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 06:31   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Japp!
Du tänker helt rätt!

Vit, svart, mörkblå, röd, cremevit, beige är bra basfärger att ha till det mesta!

Sedan tar du bara så många du behöver för "synliga" sömmar och då går det utmärkt med vanliga 1000metare! Jag har tom använt mindre rullar när jag behövt något speciellt som tex silver! (Tänk bara på att fästa brickan ovanför så tråden löper lätt o inte fastnar!)

Jag har även använt 1000metare till det vanliga dvs 4 rullar av tex rosa, orange, lila, turkos, vinröd (jag har ju bara 4 spår - du behöver ev 5!) Men tittar du på färdiga kläder idag kan det faktiskt vara lite hur som helst!

Lycka till med din nya maskin och hoppas du får mycket glädje av den!
Jag funderar själv på att köpa en likadan eller om jag väljer Singers variant... Säljaren tyckte den var mer lättanvänd eftersom "omvandlingen" mellan cover o overlock var enklare. Risken finns ju annars att man inte orkar använda den fullt ut!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 09:36   #3
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Det räcker med ett par rullar av ovanligare färger, jag använde min vanliga hushållsmaskin och spolar över tråd på undertrådsspolar som jag sedan använder till raksömmarna som äter mindre tråd än själva kast-trådarna.
Funkar super när man bara ska sy litegrann i en färg.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 09:50   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Ett litet trådtips:
Bibbi här på sysidan säljer väldigt billig och bra tråd. Ta kontakt med henne hon är väldigt snabb på att leverera oftast får man paketet dagen efter. Hon har både 1000m rullar och 5000m konor.

Bibbis adress hittar du under annonser där finns det en bild på en syende dam uppe i högra hörnet.

Lycka till med din nya maskin!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 10:25   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Johanna skriver:
"Jag funderar själv på att köpa en likadan eller om jag väljer Singers variant... Säljaren tyckte den var mer lättanvänd eftersom "omvandlingen" mellan cover o overlock var enklare. Risken finns ju annars att man inte orkar använda den fullt ut!"

Johanna - vad heter den Singer-modellen då och vad är det för pris på en sådan?
Väldigt sugen på att köpa en lite nyare overlock som även kan sy cover. Jag har en gammal Elna L4 men saknar bruksanvisning så om där finns några finnesser på den så har jag ingen aning om dom. Använder den mest till att overlocka kanter med men är väldigt sugen på att börja sy tunikor till mig och dottern i elastiska tyger men behöver då veta lite mer hur maskinen funkar.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 16:46   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag ringde just Berninas säljare i Gbg och fick reda på att Bernina är ännu lättare än Singer och definitivt mer hållbar! (de hade inne bägge sorterna och visste vad de pratade om trots att de är säljare!)

Så det börjar luta åt mitt älsklingsmärke ändå!
Dock finns ingen här i trakten så det får bli en resa till Götet igen!
Dessutom hade billigare priser! Värsta cover/overlocken gick på ca 10 istället för 13500! Jag vet inte vad en ren overlock kostar men de är billigare och som sagt Bernina är KANON!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 06:36   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Usch, sugen sugen blir man.
Tack för dina upplysningar Johanna
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 08:46   #8
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag antar att det är Bernina 1300 MDC för 10000 hos Symaskinsagenturen du pratar om??

Jag har en sådan. Jag måste säga att jag har blivit väldigt nöjd med den. Den är visserligen en rashäst, så det gäller att ha koll på alla inställningar, men efter ungefär två månader så funkar det riktigt bra. Men, jag måste alltid provsy en bit av tyget innan jag ger mig på ett plagg. Det har jag aldrig gjort tidigare...

Det ingår en kurs också när du köper en maskin där. TA DEN! Du sparar massor med tid på att inte behöva leta runt i manualen, utan har koll på de vanligaste grejerna redan från början.Jag lärde mig en hel hög med finesser på kursen också..

Ska säga att jag kollade på pfaff coverstyle samtidigt, men ratade den. Dels så fick man till trippelsöm och lite annat, mdc och sånt på Berninan. Dessutom så var den VÄSENTLIGT mycket tystare. Viktigt för mig!

Jag gillar att man kan ha alla tillbehören i skyddslocket. Då vet man var man har dem...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons