Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-16, 11:41   #1
Nuzzlan Nuzzlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 1
Question Ska köpa maskin, hjälp!!!

Hej allihopa!!
Jag hoppas ni kan hjälpa mig, har letat länge nu men har aldrig köpt en ny maskin utan fått eller ärvt mina maskiner.
Nu ska jag och sambon köpa en maskin och vi vet inte vad vi ska ha för någon.
Vilken är bäst, vart köper man den, hur hittar man den??

Ni kanske kan hjälpa oss.

Vi söker en maskin som vi kan sy grövre grejor på, men oxå vanligt som mössor, vantar, kläder, väskor, men jag vill även kunna brodera på den.
Skulle vara smidigt och ha allt i en maskin, men det kanske är för mycket begärt???
Nuzzlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 12:13   #2
Couture Couture är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 31
Det finns väldigt - väldigt många trådar i forumet kring det här,
med alla möjliga råd med liknande svar i många fall.

Titta gärna igenom Forum så hittar du säkert det du vill veta.
Men om du ändå inte hittar det svar du letar efter så påpeka gärna.
Det finns många kunniga på Sysidan.

----------

Till: Ulrika / Sysidan:

Vad sägs om att ha en separat notis för just det här - det blir så väldigt mycket i ämnet med nya trådar som ibland har riktigt långa och näst intill samma svar. Väldigt ofta.

Bara ett förslag!
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 12:49   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Citat:
Couture skrev: Visa inlägg
Till: Ulrika / Sysidan:

Vad sägs om att ha en separat notis för just det här - det blir så väldigt mycket i ämnet med nya trådar som ibland har riktigt långa och näst intill samma svar. Väldigt ofta.

Bara ett förslag!
Bra förslag Couture! Här kommer ytterligare tre förslag till Ulrika:

1. En rubrik under fliken "Länkar" som heter ex.vis. "Instruktioner" där de som vill och kan, lägger till sina egna syinstruktioner. (På andra webbsidor kallas den fliken för "Tutorials".) Det finns några jättefina/bra instruktioner som medlemmar har gjort och lagt till i forumet, men de är ibland svåra att hitta. Det kanske är möjligt att skapa ex.vis. en wordmall för hur den bör vara uppställd, bildstorlekar, rubriker m.m. så det är lätt att förstå vad avses? (Jag kan hjälpa till med det om Sysidan vill.)

2. En rubrik under fliken "Länkar" som heter "Teknik/Manualer".
Många efterfrågar Manualer till sina maskiner. Jag har själv ett par bra länkar där tillverkaren har lagt ut sina manualer på nätet och de är gratis att ladda ned. Lägger gladeligen till dem under "Länkar".

3. OM man (trots att man har en manual) har problem med att en manual inte innehåller tillräcklig information om hur ex.vis. vissa inställningar bör göras, så tycker jag (personligen) att det skulle vara bra med en separat rubrik i forumet som hänvisar till rent maskinspecifika frågor.
Det finns så många medlemmar som är SÅ DUKTIGA på sina maskiner! Dessutom är de generösa och delar med sig av kunskaperna! Hurra för er! Men de får skriva samma sak om och om igen i olika inlägg för det ställs frågor på olika ställen. Sedan blir det jobbigt att leta (jo, jag är oxå lite lat...) och då ställer man en fråga igen...

Ooopps, det blev lite långt kanske?
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 13:09   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När du ska köpa symaskin så satsa på kända märken(Brohter, Janome, Berinia, Bernette, Elna, Singer, Pfaff, Husqvarna), undvik dom billigaste modellerna. När maskinerna kommer upp i 2500 kr klassen börja dom bli bra. Men satsa gärna betydligt mer. Ju dyrare maskin ju mer kan den. Symaskiner finns från ca 600 (en skitmaskin från Ikea, som knapp är värd att kallas symaskin) upptill 80 000- 90 000 kr.

Det finns kombinerade sy och broderi maskiner från 8 000-9 000 kr och uppåt. Dom billigaste har en liten ram och kan sy ungefär 10x10 cm stora broderier.

En stark maskin är bättre än en maskin med en massa sömmar.

Enstegsknapphål är underbara, bara att sätt knappen foten och gasa, så får du ett perfekt knapphål i lagom längd.

Sedan är det lite frågor som du behöver ställa dig. Vad ska du ha symaskinen till? Vad vill du sy? Var befinner du dig kunskapmässigt och hur ser din sy framtid ut?

Gå runt och prov-sy maskiner och se vem som passar dig. Symaskiner är personliga och det är bra om personkemin stämmer. Ta gärna med dig egna tyger som är lite som är krångliga att sy i. Att råda till en speciell symaskin är svårt.

Ta det lugnt och sov minst en natt när du hittat din dröm-maskin. Här du lika kär dagen efter och har drömt om maskinen på natten, så har du hittat troligtvis hittat den rätte.
Låt det svida i plånboken om det behövs, det är bättre att vänta och spara och till och med ta maskinen på avbetalning, än att kompromissa och köpa en billigare maskin. Stor risk är att du kommer att jämföra det du köpt med din dröm-maskin och inte uppskatta din maskin.
Med rätt maskin kommer sy-glädjen. En maskin som krånglar och du inte gillar vill du inte umgås med mer än absolut nödvändigt och knapp det.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 15:23   #5
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
De som syr grövre saker som båtkapell och liknande gillar Janome Easy Jeans och Singer Heavy Duty så kolla på dem! Lycka till!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 15:24   #6
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
Couture skrev: Visa inlägg



Till: Ulrika / Sysidan:

Vad sägs om att ha en separat notis för just det här - det blir så väldigt mycket i ämnet med nya trådar som ibland har riktigt långa och näst intill samma svar. Väldigt ofta.

Bara ett förslag!
Egen tråd kanske: Förslag till omändringar på Sysidan????

Jag uppskattar att var och en får egna svar, det är liksom en del av charmen med Sysidan, med risk för att det kan bli tjatigt om man är här mycket och ofa. Jag har nyss köpt ny OL och gillade att få personliga svar på just mina frågor. Däremot öppnar jag inte trådar om införskaffande av exempelvis stickmaskiner för det är jag intresserad av....

Senast redigerad av Livsglad den 2012-11-16 klockan 15:26. Anledning: minnet..... :-p
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons