Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-06, 11:02   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Angry Tokig på arbetsförmedlingen

De har noll koll och verkar inte fatta att man har familj.

Ska gå startaegetkurs nu i sommar, som jag verkligen hoppas är bra. Har sett fram mot detta och vi har planerat med dagisstängning och skolstarter och min mans semester och resten av släkten och vänners semestrar hit och dit. Jag har ju egentligen ingen semester efter som jag ska fortsätta söka arbete på full tid, vilket jag också tänker göra naturligtvis. Men min mans semester på verkar ju även mig o s v.

Jag hade fått klara besked att kursen startar onsdag vecka 31. Dagis har stängt 28,29,30 och 31 så då planerar man ju runt det. Men nu, idag, en dag innan dagis stänger får jag besked att kursen startar på måndag v 30. Nu brakar hela planeringen ihop och påverkar massor av människor.

Vi får säker till det till slut ändå, men det är jobbigt och känns inte kul.

Senast redigerad av Alvan den 2006-07-06 klockan 11:47.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 12:54   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Har varit med om liknande. Anmälde mig till en frivillig "söka jobb" kurs. Frågade vid anmälningstillfället när kursen startar och fick svar att "nästa" omgång redan var fulltecknad så det skulle dröja några veckor. Fick ett samtal från AF redan samma dag med besked att jag skulle inställa mig följande måndag. Jag frågade om dom inte kunde ringa nästa person på listan eftersom jag hade planerat för kurs först om några veckor och fick svar att om jag vägrade så skulle min A-kassa stängas av!
Man är helt livegen som arbetslös. Skönt att ha arbete nu och slippa dem.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 12:56   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Mmm trist, och så typiskt dem! Hoppas att starta egetkursen gör att jag slipper dem sen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 15:39   #4
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Arbetsförnedringen...

Det är inte bara irriterande, jag tycker det visar på stort förakt för arbetslösa.
Man skall ha rätten att kunna planera sitt liv utifrån deras information och då skall de inte ha rätten att sedan ändra sina datum och rycka mattan under fötterna för en.
Jag har själv inte haft någon direkt kontakt med just arbetsförmedlingen men min syster fick till exempel inte lov att åka iväg till Göteborg i ett par dagar trots att hon kunde ta sig hem samma dag OM det skulle dyka upp ett jobb. För om hon gjorde det så stod hon inte längre till arbetsförmedligens förfogande..
Jag förstår verkligen inte hur de resonerar och jag förstår än mindre hur de kan ta så lite hänsyn till att man kan ha familj och faktiskt - ett liv utanför de timmar som arbetsförmedlarna jobbar.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 15:54   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja inte är man ensam, tyvärr!

Man är ju redan rätt inskränkt eftersom man inte kan flytta sig särskilt långt från sitt hem. Visst ska man vara tillgänglig OM det nu dyker upp ett jobb. Och visst ska man söka jobb flitigt m. m. Men om man nu ser till att kunna sköta allt detta så borde man kunna få röra lite på sig, och därmed få någon typ av umgänge med sin familj.

Som arbetslös är man aldrig ledig. Man ska vara tillgänglig alla dagar i veckan. Då tycker jag att det minsta man kan begära är att kunna planera sin tid ordentligt.

Sen är det ju himla konstigt att alla helt plötsligt är mycket mer sammarbetsvilliga vad gäller vissa saker när det blir val år...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 23:17   #6
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Usch vad jobbigt... :/ Tyvärr verkar AF inte jobba för några andra än sig själva. De gånger jag varit där har _jag_ fått tala om för handledaren hur min bransch ser ut, hur det verkar på jobbfronten osv. De verkar stå handfallna och den enda hjälp de kan erbjuda är att skriva in en på nån slags introduktionskurs för nyinskrivna vid AF. Jag har varit inskriven på AF någon period varje år i flera års tid och det syns ju i deras dator. Ändå föreslår de denna (enda) "åtgärd" varje gång.

Jag försöker bara hålla mig borta därifrån så mycket jag kan. Men när man verkligen måste ha med dem att göra, så är det ju skit att de inte står för vad de säger som i ditt fall Cecilia. Med alla krav som finns på de arbetslösa, så är väl det minsta man kan begära att _de_ håller sina löften och planeringar.

Hoppas det ordnar sig för dig!
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons