Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-05-02, 07:17   #31
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Talking

Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Jag har en Passap Automatic från 1958.
Då har man utökat arsenalen med en Knittax M2 också Enligt äkta hälft till tidigare ägare en maskin från 60- el 70-tal, men det tror jag inte... 1954 står det i bruksanvisningen. Och den är ju mer "primitiv" än passapen så den är säkert 50-tal i alla fall. Kul var att det medföljde MÅNGA mönster avsedda för denna maskin och bara genom att läsa dem lärde jag mig en massa trick som kommer att funka i passapen också. Dessutom verkar den vara i fullt brukbart skick. Tillbehör som vändkam och varvräknare och flera reklamblad ;-) 3 nr av en tysk stickmaskinstdning från Knittax (80-tal) och en vanlig sticktidskrift från 60-talet.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 11:21   #32
Knittermarie Knittermarie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 1
Kul att se vad ni har för maskiner. Själv har jag numera bara en Silver Reed 840 (elektronisk standardstickare) men har tidigare haft både Passap och Brother.
Är intresserad av att köpa en Brother kx395....så maila gärna om du har en till salu
Knittermarie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 17:17   #33
barrywhite barrywhite är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Citat:
FannyN skrev: Visa inlägg
Vad många vi är! Roligt! Det är ju lite speciellt med stickmaskiner för det är inte så vanligt de flesta vet ju knappt vad det är. I alla fall de utanför tyg och garnträsket. Men jag har till och med en irl kompis med atickmaskiner numera som jag träffade på en kurs så det känns lite lyxigt.
Jag undrar vilket slags garn ni föredrar till standardstickarna? Jag tycker att man är rätt begränsad för det är ju inte så himla vanligt med så tunna garner. Har någon provat fabel?
Hej! Är ochkså en av de frälse som fastnat ityg och garn träsket. Roligt att så många använder sig av stickmaskiner! Har själv en uppsjö av maskiner, för jag tror nämligen att ju äldre man blir så växer det ut nya armar på kroppen. Men till din fråga: Jag har inte provat garnet du skrev om, men få garner som finns för handstickning funkar på standard stickaren. Med standars stickare menas att det är standardgarner för maskinstickning, och inget annat som gäller. Men försäljnings argumentet är: det går att sticka med de flesta standardgarner(läs för stickmaskiner).Problemet är att de inte är tillräckligt smidiga eller mjuka. Har stickat med babyull o ett märke som heter Peter pan, och det funkade bra. Vill du kunna sticka standardgarner från "garnaffären"bör du använda dig av en stickmaskin med 6,5 mm mellan nålarna eller grövre. Lycka till, nu skall jag försöka göra ett eget inlägg, kan inte det här med datorer så bra , men dottern får väl hjälpa till. Kram till alla som läser. Lena.
barrywhite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 17:33   #34
barrywhite barrywhite är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 3
Citat:
missmatti skrev: Visa inlägg
Hej alla stickmaskins lovers!

Tänkte bara kolla vad ni har för maskiner i er ägo. Själv har jag en Passap Duomatic 80.


Har nu läst runt lite här på forumet och många nämner Bond stickmaskinerna, något som jag aldrig någonsin hört talas om o jag är ändå designer speciliserad på stickning! Vad är detta för maskiner? :S Är de som en manuell brother maskin (single bed)?

Är det någon av er som äger semi-industriella maskiner som t.ex. dubied? Jag skulle jättegärna vilja ha en 10 gauge-maskin. Men finns det andra alternativ om man vill ha riktigt mkt fine gauge?


EDIT: Är det någon som har en sockstickmaskin? Jag är så sugen på att köpa en, men vet inte vad jag ska tänka på?
Har två stycken gamla, dom fukar men jag köpte dom för att de var så vackra.Vet inte om det finns i nytappning,men om du köper en för att poducera är nog inte en sådan något för dig. Har själv stickat tunna fina ull strumpor på en Knittax från artonhundrafrösihäl. Det blir naturligtvis en söm på en sida men blev OK ändå.Skall jag räkna upp mina stickmaskiner? Jo. silverreed 580 o560.knittax,Bond, 2st brother 836 1st brother 270 alla har resårbädd utom Bonden. Det finns resårbädd till Bonden men det krånglar ganska mycket.D.vs tar lång tid att komma underfund med.För dom som undra tyckte jag att Brothers 836 hålkortsmaskin var ganska lätt att lära sig. Har stickat i många år på stickmaskin, men har aldrig haft någon att utbyta tankar o ideer med.Så detta var en upplevelse att se så många hålla på i alla fall. Skall gå in på denna länken lite oftare i fortsättningen. Lena
barrywhite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 09:23   #35
Pokos Pokos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 7
Hej
Här är mina s-maskiner:
Lk-150
Zippy 90
Brother Kh 840
Brother 965i - tycker att den är rätt komplicerat .Har funderingar på att sälja den
Häromdagen har köpt Knitmaster 700
Usch Då var det 5 som jag har
Pokos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 14:55   #36
evanilzon evanilzon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 1
Hej

jag heter Eva Nilzon och har köpt en begagnad stickmaskin Passap duomatic 80. Nu är det så att jag vet ingenting om stickmaskiner, jag har bruksanvisning och en steg för steg kurs på svenska.

Jag vill gärna lära mig att maskinsticka men jag undrar var dessa kurser finns? Kan även tänka mig en kurs av någon privat person som kan sticka på maskin.
evanilzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 00:01   #37
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Undervisning i maskinstickning

Vad kul Eva att du skaffat en Passap duomatic 80! Jag älskar min maskin och det finns så mkt kul man kan göra med den.

Hursomhelst har jag ingen koll på svenska maskinstickningskurser. Jag vet dock att i Storbrittanien (där jag bor) finns det fortfarande en del kurser har jag märkt. Samt att jag har vänner som håller i privat lektioner.

Vart i Sverige bor du? Det kanske finns någon här från sysidan som har en passap och kanske skulle kunna ge dig lite privat undervisning? Jag hade gärna hjälpt dig om jag inte bodde i ett annat land.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 06:15   #38
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Sätergläntan har kurser i maskinstickning och en massa annat kul...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 10:22   #39
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag tror inte det finns någon som ger kurser på Passap. Sätergläntan undervisar bara på Silver Reed och Brother. Passapen fungerar ju lite annorlunda.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 17:59   #40
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Jag tror inte det finns någon som ger kurser på Passap. Sätergläntan undervisar bara på Silver Reed och Brother. Passapen fungerar ju lite annorlunda.

Precis, den är ju mer lik semi-industriella maskiner.

Hoppas det finns någon som iaf kan ge privatlektioner! Som sagt jag hade gärna gett, men jag såg att Eva var från Östergötland, vilket är helt fel om jag ens skulle komma till Sverige ett litet tag. samt det kanske är bäst att kunna ses lite regelbundet över en längre tid så eleven får chans att träna lite.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 09:58   #41
Amaliai Amaliai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 1
Stickmaskin

Jag har två stickmaskiner. En Brother KH970/KR850 med automatsläde KG95 + en KH940/KR850 samt en hel del tilläggsutrustning.

Senast redigerad av Amaliai den 2012-03-26 klockan 10:01. Anledning: Glömde rubriken
Amaliai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 15:25   #42
_Elena_ _Elena_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 1
Jag har en Brother KH-881 som pga platsbrist har stått hemma hos föräldrarna sen jag köpte den. Men nu när vi flyttar till större i höst följer den såklart med
_Elena_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 05:05   #43
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fortfarande bara Bond, men jag tror jag ska gå upp och hämta ner den igen från vinden. Har haft paus på ca 1,5 år.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 09:40   #44
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Stickmaskiner har en förmåga att yngla av sig!! Nu har parken utökats med en Empisal Knitmaster 323 med dubbelbädd. Ska bli spännande att lära sig den. Den ligger nedpackad i flyttlasset och det riktigt kliar i fingarna på mig. Sen hittade jag en Favorit sockstickningsmaskin i bra skick för ett bra pris, så vem kan motstå det... Har lovat sambon att sälja av några av de andra maskinerna som nu inte kommer att användas. Då sa han att det var helt min sak och att han aldrig skulle lägga sig i vad jag använde mina pengar till.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 13:16   #45
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag skulle vilja ha sockstickmaskin eller stickmaskin med resårbädd (om det heter så) som är finare än min bond 8 mm (skulle vilja kunna sticka garner som är avsedda för 2-4 mm handstickor). Men det får vänta annars får min sambo spader och så har jag inte råd heller.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons