Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-09-26, 21:58   #1
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Ny medlem med ny BrotherInnov´-is500D Disney

I går var jag på symässan i Malmö och jag körde därifrån med en ny maskin som kan brodera:En brother någonting med Nalle Puh-bilder. Jag har suttit hela dagen och det är fantastiskt roligt, trots att tråden gått av 15000 gånger. Jag har inte fått kortläsaren Basic design ännu. Jag kunde välja mellan den för 2295 eller en annan "grej" som kan göra egna bilder och som kostade 5000 ca.Jag valde den billigare varianten. Var det ett bra val?
Hoppas att jag kan få hjälp och råd av alla er duktiga "syerskor" vars inlägg jag har läst lite av.
Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 07:26   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Grattis till Innovisen! Jag har en så'n hemma nu också. Jag använder den mest till att sy dekorationssömamr med, eftersom jag har en annan Brother brodyrmaskin (PE200).
Vad använder du för tråd om du har många trådavbrott?
Jag känner inte till de olika boxarna du nämner. Har själv dels Brothers eget programpaket PE Design (med kortläsare/skrivare) och dels Vikant Ultimate box. (Kan det vara PE Design Basic du menar?)
Jag tror du valde rätt när du tog den billigare. Vill du göra egna stygnsättningar kan du köpa program senare. Vill du bara manipulera färdiga mönster lite grann kommer du väldigt långt med Embirds basprogram för $70-90 (beroende på var du köper ifrån).
Får man vara nyfiken och fråga vad du betalade för Innovisen?

Hälsningar Åsa (jo jag heter okså Åsa!)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 11:51   #3
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Jag köpte 20 rullar tråd Madeira på mässan. Där såldes den för 15 kr rullen (200m).
Maskinen kostade på mässan 9890, annars 13900 ca. Programmet är nämnt på min beställning som Basic design så det är säkert samma program som du nämnde, Åsa. Pratade med försäljaren som sa att trådavbrotten kunde bero på att det där lilla hacket som man fäster trådänden med i trådrullen hakar upp tråden. I Madeirarullarna som jag köpte finns inget sånt hack utan det är ett spår runt om. Jag provade med att sänka övertrådsspänningen till 1, ännu ett råd från försäljaren och sedan sydde jag en hel katt utan problem.Jag tog även bort den orange trådrullegrejen som följde med. Får se om det håller...
Jag är glad att jag hittade det här forumet. Tack Åsa(fint namn)för dina jättenyttiga tips!
Hej så länge
Åsa i Lomma
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 13:10   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Bra mässrabatt!!!

Jag frågade om tråden för att den maskin jag har hemma ev. ska gå vidare till min dotter, och då är det bra ju fler fallgropar man kan undvika! Jag har faktiskt också haft problem med den enda 200m Madeira jag har, så de är kanske lite luriga. Jag tycker också att det kan vara bättre utan den oranga toppskivan.

Du kommer att ha så kul så kul så kul!!! Jakten på saker att brodera kan börja!! Och kolla in dekorsömmarna!! Kanon!! och inte väger maskinen något heller!! perfekt för den som har problem med lederna!

Har man haft många trådbrott som kommer när det har gått bra ett längre tag kan det vara nålen som behöver bytas också. Vid broder är det känsligare än vid vanlig sömnad. Ha ett rejält nållager hemma!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 15:50   #5
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Nålbyte ska jag testa! Tack. En fråga till: Vid "normal" brodering, är det något särkilt nålnummer -fabrikat som man ska köpa?
Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 16:33   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag gillar mina Schmetz embroidery. Storlek 75 duger till det mesta, men jag har 90 hemma också eftersom jag broderar en del på kraftigt tyg.
Eftersom Innovisen är en kombimaskin är det rätt praktiskt att ha vanliga universalnålar. De är ju lättast att hitta också!
En rejält billig nål (i USA i alla fall) till broderi är Organ, men den ska inte vara så bra för vanlig sömnad, så jag har den i den rena brodyrmaskinen och byter oftare än jag skulle behöva göra med Schmetz. När mitt Organ-lager tar slut kommer jag inte att köpa fler.
När det krånglar utan att jag kan komma på vad det är börjar jag med att byta nål. Många gånger har det löst sig då! T.ex. om det blivit lite strul och tråden fastnat är det lätt att nålen blir lite böjd. Inte så man ser det, men nog för att det inte ska bli riktigt rätt när undertråden ska upp. Har jag märkt... <suck>
Var förresten tvungen att kolla in mina Madeirarullar (jag hade visst 2) i Innovisen när jag kom hem från jobbet. Prova att vända dem så att de rullas upp åt andra hållet mot det du haft om det fortsätter krångla. Kan spela större roll än man kan tro!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 17:13   #7
kiso kiso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 3
såg också den maskinen

Jag var också på mässan i Malmö och tittade på den maskinen, så nu sparar jag för allt vad jag är värd, vilken kul maskin det verkar.
Jag har ju aldrig sytt på den sån "brodyrmaskin" så det är min stora dröm nu.
Hoppas du är nöjd.
kiso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 21:20   #8
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Lycka till med sparandet! Jag har broderat hela helgen dygnen runt! Man blir förundrad över hur fint motiven bara växer fram. Och ändå är jag total nybörjare och har än så länge bara tillgång till maskinens motiv. I morgon med posten kommer kanske programmet som ska ta mig ett steg längre.
Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 21:26   #9
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Än en gång tack för dina fina tips, Åsa! Maskinen har gått hela eftermiddagen med bara ett par 10 trådavbrott. Ska testa det där med att vända rullen.
Hej så länge
Åsa
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons