Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-31, 08:03   #1
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Broder tips till Rose

Jag har en rose och jag behöver hjälp!! Jag broderar alltid text på en prov lapp för jag vet inte hur jag ska räkna ut var texten kommer i förhållande till var jag börjar. Endel bokstäver broderas framåt, så att nålen startar i nedre vänster hörn men andra backar först sett från "avstampsstygnet". Jag broderar text från brodyrkort 21 och de typsnitt som man fick med i customizing programmet. Ett annat problem är att om man flyttar broderiet i ramen går maskinen tillbaka till ursprungs höjd när jag broderar delade broderier P1, P2 och P3. Det är ju inte alltid som man kan sätta ramen så att man inte vill flytta broderiet lite och det är ju svårt att flytta exakt lika mycket varje gång.Jag börjar tröttna och misstänker starkt att det är jag som har missuppfattat något. Jag tycker själv att min fråga är lite luddig men jag hoppas att det finns någon listig Rose ägare där ute som kan hjälpa mig. En annan sak när jag ändå är pågång. Använder ni alltid mellanlägg när ni broderar, jag har fåttför mig att man måste det, men jag har glömt några gånger och det har gått bra. Är det bara på speciella tyger? Tack på förhand!! Malin J.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 13:11   #2
Katarina Katarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 16
Hej!

Jag har precis köpt en begagnad Rose som jag håller på att lära mig. Det finns ju en knapp som rör nålen över sybågen och visar vart hörnen på ditt broderi kommer att hamna på tyget. Jag kommer inte riktigt ihåg hur den ser ut men, kolla i instruktionsboken. Knappen finns i närheten av "pilknapparna" där man kan förflytta broderiet.

Hoppas att det var till någon hjälp.

/Katarina
Katarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 13:28   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Tack Katarina. Men det blir långt ifrån nog precist. När man broderar namn eller annan text är det ju på millimetern, det är ju inte så snyggt om bokstäverna kommer olika långt ifrån varandra eller olika högt upp. Men tack ändå!!!
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 13:56   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Om mellanlägg/stabilisering:
Visst kan det gå bra utan, särskilt med ett kraftigt oelastiskt tyg, men jag har för vana att alltid ha med någon stabilisering. Viktigare ju stygnintensivare mönstret är! Så fort tyget är lite elastiskt kan det också fort bli fel utan stabilisering.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 14:17   #5
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Mallar

Hej Katarina

Till alla Husqvarnna brodermaskiner finns det en plast mall som är anpassad efter broderbågens storlek t.ex. 100x100mm eller 170x100mm.

När du har skrivit en text i Customizing ( eller brodyrbild ) och du har sparat det på ditt kort kan du skriva ut bilden på din skrivare.

Ta sen plastmallen och lägg den över bilden, på bilden finns det fyra streck, det nedre med en pil pekandes neråt. På plastmallen finns det skåror som passar in mot strecken, lägg mallen över dom och rita av konturen med en kol penna som följer med.

När du sen har fått kunturen på plastmallen kan du sen lägga plastmallen mot ditt tyg där du vill att texten ska sitta.

Plastmallens skåror och ett litet hål i mitten är sen till för att markera vart brodyret ska sitta på tyget. Markera med en penna som går bort, eller sätt en tejp under "skårorna" på tyget och rita med en vanlig penna ut strecken och det lilla hålet i mitten från mallen.

Nu ska du ha fått fyra streck på ditt tyg samt en liten punkt i mitten, på din broderbåge finns det markeringar, små streck som du ska passa in mot dom streck du har på tyget.

Det lilla centrum märket du gjort ska nålen passa mot, sitter den lite fel mot nålen går det oftast att styra bågen något beroende på hur stort mönster i bågen du har.

På pilknapparna går det att få nålen exakt ovanför det lilla centrum märket ( obs. välj Först ditt mönster innan du ändrar på startläget, annars går den till mitten igen när du väljer ditt brodyr ).

Starta...nu ska ditt brodyr komma exakt där du har tänkt att det ska vara!

När du broderar med Plus bågen ska du om bilden t.ex. är i 3 delar, spara första delen av bilden på ex. knapp 4, den andra delen på knapp 5 samt den sista på knapp 6.

När du sen broderar väljer du P1 (oftast) och trycker på knapp 4.
När du sytt den klar flyttar du bågen, inte tyget, till P2 och trycker på knapp 5.
Och när den är klar flyttar du bågen till P3 och trycker på knapp 6.

Det är inte alltid brodyret sys i den ordningen P1-P3 men oftast, ibland är det från P3-P1 och ibland är det bara P1-P2 i ett brodyr t.ex

Det är en hel del att göra rätt i början men har man bara förstått hur man gör går det mycket lättare

Får du det inte att fungera, ring till oss så hjälper vi dig.

Hälsningar: Janne
Husqvarna Viking i Sandviken
tel. 026-253674, 026-252808
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 14:52   #6
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Hm..ursäckta Malin

Mitt svar blev till fel person, Malin Johansson var det som först hade problem

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 17:49   #7
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Tack tack för era svar men det är inte det som är problemet, jag får nog gå med maskin broderkort och gott om tid till min försäljare för jag kan inte förklara mitt problem tydligare utan att visa. På bilder finns en markering var centrum/avstampsstygnet är men det gör det inte på bokstäverna och det är det jag saknar bla.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 17:58   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Om det är någon tröst förstår jag precis vad det är du frågar, men eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av vare sig Husqvarna-brodyrmaskiner eller din programvara kan jag inte svara!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 22:00   #9
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Tack Åsa, tro mig det är till STOR tröst. Frustrerande när man inte kan förklara. //Malin J
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons