Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-17, 09:29   #1
AnnV AnnV är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 1
Question Vad bör jag veta innan köp?

Hej alla,

Jag har försökt lusläsa Sysidan och annat på Internet för att finna tips, rekommendationer, manualer etc jag är i stort behov av då jag drabbats av lusten att köpa (begagnad) brodermaskin (komb m nyttosömmar) men kanske vill någon här tipsa mig mer?

Vill alltså ha en symaskin med både vanliga nyttosömmar (min Husqvarna gick hädan och mammas till låns lika gammal som mig och inte tipptopp ) och möjlighet att brodera. Vad bör jag tänka på för att ev kunna omvandla egna bilder etc till brodyr? Kan alla/merparten uppdateras och vilka maskiner anses 'för gamla' kanske tillbehör utgått? Var finner man priser på tillbehör, brodyrmönster online? Kanske någon också kan tipsa om var de funnit sina begagnade maskiner?

Många tack på förhand från en novis
Ann
AnnV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 12:10   #2
Maggan2 Maggan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 7
Hej Ann

När det gäller symaskin, så råder jag dig att gå runt och kolla de olika maskinerna. Bästa stället är om du bor i närheten av Stockholm, Syfestivalen som går av stapeln på Sollentunamässan i slutet oktober/början november. Kommer inte ihåg datumet.

Det räcker inte enbart med symaskinen med broderenhet om du vill göra egna mönster. Du måste även ha en programvara till din dator. Programvarorna skiljer sig mycket åt. Jag har hade tidigare Husqvarnas program och en Husqvarna Rose, symaskin, den kunde sy som mest 10x10cm.
Ibörjan nöjde jag mig med det men ju längre tiden gick desto mer började jag sy och ville sy större utan att behöva flytta tyget. Programmet var i och för sig bra men jag upplevde att man ficka betala mycket för de olika delarna till programmet.

Jag bytte till Brother symaskin och till brothers program PE-design där allt ingår.

Det finns en uppsjö av gratisbroderier på nätet att hämta hem. Men du måste convertera = göra om borderiet till det som passar för din maskin och till de behöver du t.ex. Embird

(Embird kan man från deras hemsida tanka hem en 30 dagars provapå)

Broderierna har olika ändelser beroende på i vilket program de är skapat. Har man Husqvarnas program heter de .hus och är det gjort i Brothers program heter de .pes

Som sagt det finns väldigt många olika märken att välja på. Du får gärna maila mig om du vill

Jag har köpt mina maskiner genom Råå Sycenter i Malmö-området Fråga efter Kaj han är väldigt bra.
Själv bor jag i Stockholm.

mvh/Siw
Maggan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons