Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-11, 16:30   #1
marcy marcy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 24
Hjälp!

Var på en mässa i helgen och blev bara såååå himla sugen på att börja maskinbrodera.
Men vilken maskin ska man köpa? Vill ha en som är enkel och helst inte så jättedyr.

Hörrni experter. Vilken är bäst? Vilken är billigast? :-)
marcy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-11, 16:51   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Sandra!
Själv tycker jag förstås att Janome är bäst, men det är kanske för att jag har just en sådan (Janome 9000) sedan 5 år tillbaka. Den kostade då (!) 27000 kronor, men då fick jag kortläsare och programvara på köpet. Ska man ha en ny kvalitetsmaskin idag, så kostar det nog bortåt 45.000 kr, om inte mer.
Andra här tycker säkert att Husqvarna är bäst. Ska du köpa en helt ny brodermaskin av en bra kvalitet, så får du räkna med att det kostar en slant.

Du kanske kan annonsera efter en begagnad maskin, eller gå in till en återförsäljare och be att få köpa en begagnad eller demo-maskin.

Hälsningar/Gunilla Hultin
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 22:03   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Hej!! Jag har en husqvarna Rose som kostar ungefar 17000 men då får man inte kortläsare till, den kostar ungefär 3000. Jag är super nöjd och tycker att Rosen räcker bra, naturligtvis finns det saker som maskinerna för 45000 kan som Rosen inte kan men det är ju väldigt stor prisskilnad också. Jag syr/broderar nästan varje dag, så jag använder min maskin mycket och kan verkligen rekomendera den!! (Om du inte har väldigt mycket pengar för det är säkert superläckert att ha en supermaskin)
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 23:28   #4
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
Hejsan! jag har en enkel brodyr maskin till salu fast den kan bara brodera max10x10 cm men för övrigt en bra och pålitlig maskin, har satt in annons här på sysidan så kolla under säljes och det är en bernette bernina deco 500
mvh annex
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 15:03   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har en maskin som motsvarar den Anne säljer (Jag har en Brother PE200) och kan bara bekräfta att det är en lättanvänd, robust pålitlig maskin! Med den kortskrivare, extra ramar, tråd och programmet som följer med hennes maskin har man verkligen ett bra startpaket. Att den bara kan brodera, inte sy ser inte jag som ett problem. Jag tycker det är praktiskt att ha den igång med broderi samtidigt som jag sitter och syr på min enkla Husqvarna.
Kom ihåg att tänka på sådant som kortskrivare och program när du planerar din nya hobby. Kostnaderna springer lätt iväg!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 16:10   #6
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej Åsa! ja de är sant som du säger att det springer i väg när man ska handla tillbehör
jag själv fick "nöja"mig med att låna kort från firman jag köpt maskin av för de var så osäkert(då 2001) vilka kort som man kunde köpa til och sen så kostade själva programmet deco wizard(med diverse digitizing och andra tillbehör) så mycket pengar att jag tyckte de var bättre att bara låna korten
men så förra hösten så hittade jag en kortläsare som till min stora glädje passar till min maskin(hade sökt med ljus och lykta överallt och frågat på firman jag handlat ifrån men dom visste inge bättre och billigare alternativ så jag bestämde mig för att skicka efter från USA och de var på vinst och förlust jag beställde men de blev en fullträff
jag har laddat ner en hel del mönster från nätet som jag har användt till min maskin i pes format och jag har ju vart helnöjd med dom så därför köpte jag flera ramar så man kunde ha "brodyrjobb" väntande att bara sätta i maskin och välja motiv sedan och bara brodera för fulla muggar
tyvärr så växte jag ifrån den började vilja ha större brodyryta men jag vet ju att de går att "splitta" mönster i flera delar och sen brodera ihop allt igen men jag har aldrig lärt mig det, tyvärr men jag skulle säkert ha köpt en sådan maskin begagnad om jag hade börjat med broderier nu
mvh annex
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 19:48   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ann, den som köper av dig gör en bra affär!
Det där med flera ramar är ju kanon, precis som du säger!
Lite avundsjuk blir man ju på dig som har en D1 nu!
Varför funkar inte tråden med D1:an? Nyfiken!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 20:45   #8
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej Åsa! tråden verkar vara av den art att den rullar upp sig om man inte har tex evighets tejp(finns att köpa i USA) eller en gummi snodd runt när man inte använder den
och då när man använder tråden i D1:an så rullar den liksom in sig under själva spolhållaren och då blir de tråd avbrott hela tiden
har försökt på olika sätt tex lägre hastighet och även att hålla den i handen medans den broderar(vilket man inte orkar om man tex broderar med samma tråd i tex 1 timme
så därför så tycker jag att det är bättre att skicka med tråden till maskinen än att behålla den och få samma problem varje gång
men däremot så fungerar den jättebra med deco 500 för den har ju bara 1 hastighet och mera jämn i sitt broderande så att säga
vill du köpa tråden? he he he
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 20:58   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Hahaha
Jag förstår vad du menar med att den rullar upp sig och lägger sig runt pinnen. Trådnät kanske kan lösa det, men som du säger är det kanske lika bra att låta den gå med maskinen för att slippa frustration. Ger ju ett kanonpaket för nybörjaren också!
Vad använder du för tråd på D1:an?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 21:17   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag hade samma problem när jag började använda Anchor-tråd. Deras rulle är lite kortare och knubbigare, så tråden "reste" sig upp och hamnade bakom rullen och fastnade i pinnen. Pang! så gick den av. Detta upprepade ständigt, så jag fick stå och passa medan maskinen broderade...
Eftersom Eurokangas (där jag köper tråd) helt har gått över till Anchor, så var jag tvungen att komma på en lösning, och det var helt enkelt att sätta en stor trådhållare på vardera sida om trådrullen, istället för bara på ena sidan. Hållaren gör att tråden inte kan leta sig bakåt längre och allt fungerar perfekt.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 21:43   #11
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej! jag använder sulky, gutermann, robison anton,raiman, arc och gunold stickma och vissa okända guld och silver brodyrtrådar som är inköpta för 5kr rullen(50m)

och gunilla tack för tipset jag har även själv kommit på en bra lösning till andra trådar den med fot,tex arc och raiman. Då har gubben sågat till ett plaströr som ryms precis innanför trådrullenpå så vis så går det inte för fort för tråden att "rullas" av utan glider försiktigt av när maskinen broderar
jag vill tillägga att jag har tråden stående och inte liggande som jag tror dom flesta har på sina maskiner.

Senast redigerad av dianno den 2004-08-16 klockan 21:46.
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 16:01   #12
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
Hej Åsa!
hur fungerar tråd nät? jag har sånt men har aldrig förstått hur man använder den :-)
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 16:11   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har bara behövt använda det några gånger och då har jag bara trätt det över rullen så blir det mer kontroll över hur tråden rullas av. Det kommer inte av flera varv i tahget som det kan göra när stygnen kommer stötvis om tråden lätt rullas av.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 16:13   #14
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
ok tack Åsa var det så enkelt jag är ju inte nybörjare för övrigt men allt vet man ju inte än...hihihi
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons