Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-25, 10:50   #1
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
Question Vilken symaskin skulle passa mig?

Hej!
Jag är relativ nybörjare. Har hittills slagits med mormors gamla Bernette 720 vilket ger mig högt blodtryck, fult vokabulär och riktigt dåligt humör men jag tänkte försöka ändra på det nu genom att köpa en okej maskin. Det jag har behov av att sy är hundkläder (allt från tunn stretch till tjockare vinteroveraller och skor - inte läder men tjockare fleece, vattenavstötande material och kardborrband i samma lager) och gardiner, stolsdynor och annat till hemmet. Den ska alltså gärna sy i tjocka lager (om man tänker tre lager tjockt tyg som dessutom viks in två lager vid fållarna). Har (vad jag vet) inget behov av broderier eller något fancy.

Vad skulle kunna passa mig? Vill som så många andra komma så billigt undan som möjligt, gärna runt 3000 men max 4000. Köper helst en ny.

Har läst massa här och funderar på en Janome Easy Jeans men vet inte om det är bäst med tanke på vad jag vill sy?

Undrar också vad för tillbehör jag ska beställa (om jag beställer på nätet) som behövs för vanligt användande (t ex extra undertrådrullar eller vad det heter, nålar etc)?

Tacksam för hjälp!

Senast redigerad av vickson den 2013-07-25 klockan 11:07.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 14:00   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

För max 4000 kr får man ingen bra ny maskin. Det du får är de allra sämsta som inte duger till nåt.

Förslag:
Lägg några hundra kr av de pengarna på en symaskin från 50/60-talet och njut av den många år framöver. Resten av pengarna kan du lägga på tyg och sy massa saker.

Hälsningar
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 14:02   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Tror hela min maskinpark ligger på ungefär den summan. Man kan få rätt mycket.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 15:52   #4
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
Tack för att ni svarar även om jag blir lite mer förvirrad då det var så olika bud. Det här var verkligen inte lätt.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 16:55   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om du vill ha mycket maskin för pengarna, köp från england. Maskinerna är billigare där och du spar 1000 lappar. http://www.sewingmachines.co.uk/
Jag skulle rekommendera en Brother InovIs 10, (eller 20 -) en prisvärd och relativt stark maskin. Enkel att sy på. Tänk på att du har mer nytta av styrka än många sömmar. Den har enstegs knapphål, jag tycker är en underbar uppfinning. Du sätter knappen i foten och ställer in vilket knapphål du vill ha, drar med en spak och sedan gasar du och maskinen stannar när knapphålet är klart.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 21:17   #6
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
Tack för svar bila! Mycket tänkvärt. Känns dock lite otäckt att beställa från England när jag är sån novis men jag ska kolla upp det. Har helt klart mer användning för styrka än sömmar.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 16:15   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
vickson skrev: Visa inlägg
Tack för att ni svarar även om jag blir lite mer förvirrad då det var så olika bud. Det här var verkligen inte lätt.
Jag har inga nya maskiner, bara beggat, och nästan bara industrimaskiner.

If it ain't industrial, it ain't.

Men alla har ju olika behov. Hade jag behövt köpa mindre hemmaskiner (som överag är usla) hade jag köpt en gammal raksömsmaskin, motvilligt en gammal sicksack, och de ska ha flatbädd, inte cylinderarm. Och sen hade jag köpt en beggad japansktillverkad overlock. De tidiga hemoverlockmaskinerna gjordes länge uteslutande i japan, till massa olika märken. De som har fyra tydliga rattar, och heta t.ex. huskylock, babylock etc brukar vara gjorda helt i metall, hela chassit är nåt gjutgods, bra tyngd. Den vanliga maskiner hittar du lätt för under 1000-lappen, samma med äldre overlock.

Du behöver främst två olika sömmar, en för att överkasta tygkanter (overlock, räcker med tretråds på vävda tyger), och rak skyttelsöm för att sy ihop olika stycken. Jaha, då kanske nån säger/tänker, men trikå och elastiska tyger då? Ja, det gör ändå overlocken tre tusen gånger bättre än alla töntiga halvmesyrer på moderna maskiner. Ibland kan det vara gött med sicksack, om man ska laga slitna jeans eller motsv. Men överlag behövs inte det.

Dekorstygn och annat muppigt kan man ju uppgradera till senare om nu nödvändigtvis känner att man behöver det.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 17:16   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Visste att du skulle svara någonting sådant där!
(nej inget diss)

Och det ligger ju någonting i det, varför ska man lägga tusentals kronor på plastleksaker när man kan hitta gedigna "pansarvagnar" som håller i evigheter för mycket billigare.

Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)

Man ska fundera på ens behov också. Alla har egna behov, och det som passar en kanske inte passar en annan. Man kan ju inte precis sy finlir på silkiga underkläder på en grov industrisymaskin... (påpekande där för nybörjare, industrisymaskin är inte synonymt med grovsömnad, utan det finns industrimaskin för det man ska sy, ska man sy underkläder så köper man en industrisymaskin för DET avseendet)

Förresten 1 liten knep som kan göra livet lättare: raksömstygnplåt. Gör raksömmar mycket bättre och man kan sy mycket mer delikata sladdriga tyger utan att det sväljs ner i hålet. (nya symaskiner tenderar att ha lite FÖR STOR hål = högre risk för att det blir hungrigt och tuggar på tyg nere. I synnerhet i kombination med för grov och uddstött nål..... Till en hel del symaskiner kan man köpa till raksömsplåt. men INTE alla.

På min huvudmaskin är det installerat till 95% av tiden vilket säger mycket om vad jag syr... = raksöm. Men om man planerar sy olika sömmar så kanske det är värt att se hur lätt det är att byta stygnplåt. Vissa maskiner kan man snäppa på och av, då går det fortare. Men inte vanligt. Vanligare är att man måste skruva på och av. Så är det inte värt då.. Om du inte använder raksöm till 99-100% av tiden. Tänk på att man är fast till 1 nålposition då.
Detta här jag pratar om är alltså till hushållsmaskin. Till industrimaskin så är det bara raksöm och då är stygnplåt o pressarfoten anpassad just till det. (ungefär som på antika symaskiner)

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-29 klockan 17:27.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 14:35   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

För max 4000 kr får man ingen bra ny maskin. Det du får är de allra sämsta som inte duger till nåt.

Förslag:
Lägg några hundra kr av de pengarna på en symaskin från 50/60-talet och njut av den många år framöver. Resten av pengarna kan du lägga på tyg och sy massa saker.

Hälsningar
Jag tror att jag hittat det inlägg som skapat så mycket elände
Försöker förklara lite. Först och främst får jag säga att 4000 är mycket pengar. Det är 1/3 av lönen hos nån som städar varje dag. Det är en summa som städaren inte får ihop på länge.

Det finns symaskiner som kostar 85.000 kronor. De är också av plast men skillnaden mot de billigare är funktionerna. I jämförelse med de 85.000 kronorna skrev jag att 4000 är för lite.

Jag gav bort min nya symaskin som var oanvänd och senare skaffade jag mig några gamla grån 30,40,50 och 60-talen. Dessa tycker jag mycket om av flera anledningar. En anledning är att jag gillar mekaniska prylar(De som läst min tråd "namn" och tittat i min Facebooks sida vet att jag gillar även mekaniska klockor ockso. En annan anledning till att jag gillar de symaskinerna från då tid är att då inte går sönder som dagens plastmaskiner.

Hoppas att förklaringen räcker.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons