Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-23, 15:31   #1
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Question Lära sig serva sin symaskin

Är det någon som vet något om att serva och reparera sin symaskin själv. Jag känner att jag skulle vilja kunna mer om det. Det är ju rätt dyrt att lämna bort och man blir ju kinkig med att inte vem som helst får pilla med ens maskiner
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:22   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Du kan gå in googla efter en service manual till din symaskinsmodell. Utifrån den så kan du då serva och
din maskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:37   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det kan vara svårt att få tag på sådant, men för vissa modeller går det bra.

Språket kan vara svårt ibland eftersom det båda är fackspråk och engelska och de gamla kan bara ha textförklaringar och då kan det vara svårt.

Men ibland är det ganska förståeligt, det beror helt på hur manualen är formgiven.

Servicemanualen för min gamla 50-talare (manualen är för 230 men jag har pfaff 332), ja jag vågar inte attackera den maskinen! Extremt tajta toleranser och aldrig så lite felpill och det är rökt. En massa skruvar som man ska ställa in... 3 skruvar som tillsammans bildar nästan 100 sömmar och ja svårt att inställa dessa så att det ser fint ut på ALLA. Man ska inte skruva i onödan alltså.

Men jag hittade också servicemanual till min pfaff hobbymatic 919 (innehåller också om flera tyska pfaffar från 80-talet) och där var det inte lika illa eftersom språket är modernare, lite tydligare bilder.. Jag kunde serva min maskin! Jag fixade de felen Symaskinsagenturen inte fixade.

Men om man behöver reservdelar är det lite svårare speciellt om man har gammal maskin. Om man har gammal pfaff från innan sammanslagningen av Pfaff+husqvarna (innan 90-talet?) är det rökt eftersom Husqvarna har slängt alla reservdelar och förstört industrimaskiner som tillverkar reservdelar. Man får ta det som finns. Det finns folk som köpt extrasymaskin (typ defekt) för att kunna plocka delar ifrån vid behov. Det förstår jag, speciellt om man har en symaskin man VERKLIGEN älskar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons