Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-24, 10:59   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Embird förvanskar jef?

Hej!
Det har kommit till min kännedom (via mail) att vissa av mina stygnsättningar är konstiga, dvs det är raksöm där det ska vara hoppstygn.
Har då visat sig att personen som broderat min stygnsättning har låtit den passera Embird på vägen till symaskinen. Vissa hoppstygn har då förvandlats till raksöm som man måste sitta och sprätta! Mycket märkligt...
Det gäller bl.a. mitt broderi med den elektriska ljusstaken. När jag skickar JEF-filen till min symaskin och broderar så blir det precis som det ska vara, dvs de avsiktliga (och nödvändiga) hoppstygnen blir "klippbara" (mellan de gröna kransarna t.ex.), dvs ingen raksöm.
Någon mer som har erfarenhet av detta?
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 11:15   #2
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Hmmm...nu väcks ju lite fundringar...jag har haft lite problem med en del broderier - det ser jättebra ut när man kollar via embird hur den ska sy o så det ser ut att stämma allt - men när man sedan ska sy ut det hela då kan det se annorlunda ut...kan det vara ngt med janome maskinen i förening med Embird? hur det sparas ner till kortet helt enkelt. För jag hr liksom märkt att maskinen läser färgerna helt knäppt ibland. gjorde ju Nemi nu o då läser maskinen färgerna som typ brunt o vitt o så trots att det inte finns den färgen just där i broderiet...??? Fler som haft så??
Ananrs så har dina broderier funkat bra de jag gjort.
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 11:25   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Färger är ju en sak, och bara man är medveten om det så brukar det ju gå att ordna ändå, men hoppstygn som sys som raksöm istället är ju inte så jättekul.
Det är alltså den här stygnsättningen jag menar. Har du testat den?
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 12:04   #4
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Nej den har jga inte testat men ajg kan göra det nu så får vi se vad som händer.
Kramsi Anki
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 12:42   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det brukar vara en inst'llnongsfråga. Antingen i programvara eller maskin. Har inte Embird på denna dator, men där finns förmodligen en inställning med inehållet "convert ... to running if..." (jag gissar bara och vet alltså inte vad där ska stå). Jag föreslår att man kollar stygnlistan i Editor och ser vad det står vid dessa hopp.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 12:53   #6
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Gjorde hela när jag ändå höll på... Men det var inga problem alls. Bara jag som tog sådan liten tygbit i ramen så det var lite svårt att hålla den still..Kramis Anki
Ps min maskin vill inte alltid som jag vill o jag har klippt lite mellan själva ljusl¨ågorna o de var också ok.Ds
Bifogade bilder
 
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 13:06   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Min gisssning är att personen som haft problem har ändrat storleken på ljusstaken och när Embird då räknar om stygnantalet (Embird räknar alltså om stygnanatalet, och tänjer inte bara ut stygnen som en del andra gör) så läser den hoppstygnen som vanliga stygn (om de inte ligger inlagda med koden "hopp" vet ju inte programmet att det är det) som då skulle bli på tok för långa och gör alltså en raksöm av dem. Lägger man in hoppkoder där ska inte detta hända. Det kan personen med Embird själv göra om de inte finns där redan, mend et är lite trixigt, Det syns tydligt i Embirds 3D-läge om det är ett eller flera stygn i de här lägena. Man kan då om man vill lägga ramar runt och klippa bort dessa styg om man inte vet hur man lägger in hopkoder.

När man själv skapar broderiet och det ligger i vektorformat (som det gör i Janomes program) "vet" ju programmet att det är flera objekt som det hoppas emellan, och hopstygnet är inte en del av objekten, så att säga, men utan hoppkoder vet inte ett annat program att så är fallet.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 13:08   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Förresten, vilken jättefinstygnsättning det ser ut att vara, med lite "djup" i! Glömde säga det!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 19:05   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tack
och tack AnnKatrin för att du testade broderiet, men använde du Embird?
Tänkte inte på att hon kanske hade ändrat storleken (har mailat och frågat nu).
Är det en inställningsfråga, så kanske det går att undvika att JEF-filens hoppstygn blir raksöm, och det är ju väldigt värdefull kunskap .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 21:00   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu har jag öppnat broderiet i Embird, och precis som jag misstänkte ligger inga hoppkoder på de här stygnen, och ändrar man med storleken omvandlas de till raksöm. Utan storleksändring ligger de som vanliga långa stygn (alltså inte egentliga hopp).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 23:13   #11
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Ja jag använde Embird 2004 för din elljusstake det är oftast bara då jag ska skriva text som jag tar ngt annat .
Har inte klurat ut alla finesser med alla program som finns o vissa demon går ju ej att spara ngt från dessvärre så man får göra så gott man kan. Men det är alltid roligt att pröva ngt nytt.
Du stygnsätter ju jättefina saker, verkligen duktig.
Men funderar på om det inte är som så att man kan förminska eller öka uppp till ca 10% utan att det för den skull blir ngn förändring på de flesta broderierna i alla fall. Ändrar man mer kan det bli o se hemskt ut.
Fattar bara inte varför inte konturerna blir bra då resetn verkar att funka vid stygnsättningen , alltså manuell...
Hmmm
Min yngsta dotter är här för natten så jag får nog ta o lägga mig nu så vi är pigga i morgon o kan ah mer trevligt ihop....hihi
Kramis Anki
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 10:28   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Nu har jag fått veta att även en marginell förminskning av ett broderi i Embird kan förvanska hela broderiet. En stygnsättning som jag gjort till en medlem var en aning för stor, så hon minskade ner den litegrann i Embird. Som väl var skickade hon resultatet i jef till mig också, tillsammans med fotot på broderiet. Jag tittade först på fotot och tänkte "oj, vad konturerna kom långt in..., vad har hänt?". Men så öppnade jag jef-filen med det förminskade broderiet.
Här ser ni resultatet efter en förminskning i Embird. Bilden är alltså bara en aning förminskad, men det blev stora skillnader i fyllningar och konturer. Fyllningen som förut hade lagom överlappningar har nu istället fått alldeles för stora överlappningar här och där. Embird har alltså förminskat konturerna mer än fyllningarna..?
Konturen (double-run) har även delats på vissa ställen som ni ser i bilden.
Mina splitade satin-fyllningar blev på vissa ställen omvandlade till vävstygn, och vissa till jättelånga (alltför långa!) satinstygn.
Så... förminskning i Embird sker på egen risk, jag kan alltså inte garantera kvaliteten på mina stygnsättningar om någon går in och gör något i Embird med broderiet innan det sys ut.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2008-09-14 klockan 10:31.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 10:34   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Lustigt nog är det de små förminskngarna som är besvärligast med Embird. Det har att göra med att stygnen räknas om och antalet förändras (det är alltså inte bara stygnen som krymps som det är i många andra program), och detta blir oftra jättebra när man gör stora ändringar, men kollar ni ett broderi och gör bara en liuten förminskning kan ni se att stygnanatalet ofta går upp istället för ner om man inte säger åt programmet att inte ändra stygnantalet. Vilket man självklart kan göra!

Tillägg: Var inne i Embrid 2008 och kollade och såg att det problem jag beskriver verkar man tagit tag i och det har blivit annorlunda. Har inte använt det nog mycket än för att kunna utvärdera ordetnligt. Ser bra att något hänt!

Senast redigerad av Sotis den 2008-09-14 klockan 10:36.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 10:43   #14
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Du är en riktig ängel, inte nog med att du delar med dig av dina broderier du ger oss så bra förklaringar på de fel som vi gör. Jag kan intyga att det är precis som Gunilla skriver eftersom det var till mig hon gjort stygnsättningen och jag förminskade den pytte i Embird. Nu har jag testat den förminskning som Gunilla gjorde till mig och den är perfekt. Tack så mycket Gunilla för att du är så snäll.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 10:48   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Oj, oj... tack Tänkte just göra ett tillägg att man kan be mig ändra storlek istället, eftersom jag har originalfilen med all information om fyllningar etc.
Tack också Sy Fia för info om Embirds förändringar, då förstår jag lite bättre. Men det tål att testas, om någon vill?
Kram
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-09-14 klockan 10:52.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons