Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-06, 20:54   #1
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Ekologisk ull

Finns det tretrådig ekologisk ull i Sverige (eller europa)?
Gärna färgad i olika klara färger (lila, svart/mörkgrå, rosa, grönt, gult, orange, blått etc.)

Tacksam för svar
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 05:47   #2
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Några svenska leverantörer av ekologisk färgad ull finns mig veterligen inte.

Genom Greenfibres i Storbritannien kan man beställa färgat ekologiskt ullgarn. Om jag har förstått det rätt kan man välja 2-, 3- eller 5-trådigt.
www.greenfibres.co.uk

Vill gärna nämna Garthenor också, de har väldigt mycket att välja på, om än "bara fårfärgat".
www.organicpurewool.co.uk
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 07:43   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Fast ska man skicka efter den från Europa - vad blir det kvar av ekologiskheten då?

Fåren håller landskapet öppet och har de nog med bete så överbetar de inte.
Att behöva transportera ull, garn drar ju ner ekologiskheten.
Likaså om de färgar med "äckliga" färggivare eller tillsätter "äcklig" spinnolja.

Närproducerat, "fin"färgat och "fin"oljat måste väl vara mest ekologiskt? Under förutsättning att fåren har gott om bete och inte överbetar.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 08:29   #4
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Adonia: Tackar
Jag hittar bara färgprover till ullgarnet, måste man beställa en "prov" innan själva garnet eller? (förhoppningsvis är det på g att man kan beställa ullgarnet direkt för med alpackan går det ju...)

Cessi: Det jag hittade närmast tidigare var ifrån USA så från Europa är en stor förbättring...

Ang färger och spinnolja så vet jag inte hur mycket jag kan kräva. Färgar jag själv (inte med naturfärger då) så blir det väl lika stor nedskitning och det är garn i olika fina färger jag behöver (och vad jag vet så kan man aldrig få samma nyans igen när man färgar med löv, lök och andra sorters "naturfärger")
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 08:35   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Men kanske om du färgar med läskessens? Kool Aid finns det nåt som heter. Man färgar i mikron har jag förstått och det är tydligen lögn att få bort färg som skvätt.

Googla!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 08:54   #6
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Citat:
Glasspiraten skrev:
Adonia: Tackar
Jag hittar bara färgprover till ullgarnet, måste man beställa en "prov" innan själva garnet eller? (förhoppningsvis är det på g att man kan beställa ullgarnet direkt för med alpackan går det ju...)
Det har inte funnits möjlighet att beställa det färgade ullgarnet direkt från hemsidan på över ett år, men du kan väl testa att skicka ett mail till dem med uppgifter om vilken färg, grovlek och hur mycket av ullgarnet du vill ha, så går det säkert att lösa den vägen.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 08:59   #7
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Tack för tipsen, ska undersöka detta
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 15:03   #8
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
De flesta får hålls ju ganska ekologiskt, även om fårägaren inte bryr sig om att låta kravmärka sina produkter. Har du kollat med spinnerierna som arbetar med svensk ull hur "ekologisk" deras ull är och hur spinnprocessen går till.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 10:33   #9
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag har just börjat fundera över detta lite mer allavarligt än bara tänka på det.
Jag frågade här först för att bara få lite grundtips på bra märken och butiker i swe och EU.

Tack för ditt tips, jag ska se o jag kan ta reda på hur ekologisk den ull jag nu använder är (jag o mors köper ull i 20-25kg förpackningar, ok då, mest mamma men jag snyltar , får be henne fråga vår leverantör )
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 12:30   #10
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Jättebra idé att ringa och fråga leverantören. Att fråga efter miljövänliga produkter är ett utmärkt sätt att tala om för producenten att man faktiskt bryr sig.

Även om svenska får går ute och betar så får de väl grov- och kraftfoder också? Ekofår får i så fall ekologiskt foder och konventionella får får konventionellt foder (odlat med kemiska bekämpningsmedel, handelsgödsel och med risk för GMO).

Vad som får kallas ekologiskt regleras av EU (KRAVs regler bygger på EUs, men går längre) och innebär när det gäller djurhållning främst att djuren ska få ekologiskt foder och att gmo inte är tillåtet. Sen finns det regler kring djurtäthet och att man inte får behandla djur med antibiotika i förebyggande syfte. Så visst blir det skillnad med ekologiskt.

Däremot är såväl KRAV som EU snåla med reglerna kring behandling av textilier (och ull). Men det finns andra miljömärkningar som tar upp det, tex Falken och Svanen. Har dock inte sett någon ull med dessa märkningar. Är det någon som gjort det så säg gärna till.


Ett litet tips för den som vill veta mer:
Snart kommer Svenska naturskyddsföreningen med en guide om textilmärkningar, vilka som fokuserar på odling, vilka som tar med hela processen, vilka kemikalier får användas och i så fall hur mycket med mera. Håll utkik efter den på www.snf.se
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 15:42   #11
Stickis-Anna Stickis-Anna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 1
Visst finns det ekologiskt ullgarn från Sverige! Ataljé Huskroken på Gotland använder bara ekologisk ull och handfärgar själva. De har fantastiska garner! Titta på deras hemsida www.huskroken.com

Lycka till! /Anna
Stickis-Anna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 19:59   #12
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Citat:
Stickis-Anna skrev:
Visst finns det ekologiskt ullgarn från Sverige! Ataljé Huskroken på Gotland använder bara ekologisk ull och handfärgar själva. De har fantastiska garner! Titta på deras hemsida www.huskroken.com

Lycka till! /Anna
Oj, det hade jag visst missat, trodde att Huskroken bara färgade bomull. Men de verkade inte ha 3-trådigt ullgarn som trådskaparen sökte...
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-11, 06:57   #13
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Madame Lutuss säljer kravmärkta garner i vitt, grått och brunt. Det gick inte att kravmärka det färgade garnet pga färgen, det är visst inga färger som är godkända. Hennes hemsida är inte så inspirerande men garnerna är mycket bra speciellt de som är blandade med angora. http://madamelutuss.se
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-12, 10:15   #14
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Jag har stickat en del med Madame Lutuss garn, eftersom jag har en släkting som låter spinna sin ull där. Gillar verkligen de garnerna.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-15, 18:15   #15
AnnaHolm AnnaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 10
Yll&Tyll i Uppsala har fått in EKO-ull från Gotland.
AnnaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons