Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-02, 15:03   #1
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
ta betalt för virkade saker?

Jag har sett flera personer rekommendera att man tar mellan 60 och 80 kr i timmen när man syr upp saker på beställning, men vad tycker ni att man borde ta betalt för virkade och stickade saker? Brukar ni räkna beroende på hur mycket tid man lagt ner där också?
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 15:16   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Att ta betalt för stickat och virkat, är svårt.
Man kan ju aldrig få för den tid man lagt ner, ingen skulle kunna eller vilja betala för det.
Jag begärde 1000,- för att sticka en tröja med norskmönster, för en vuxen,,,, DET var på tok för dyrt,,,, tyckte personen ifråga!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 16:57   #3
miyak miyak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
1000:- För en lusekoffta till vuxen är inte alls dyrt.
Min mamma var i norge i sommras och jag bad henne köpa en koffta til en ett åring. de skulle ha 800:- för en fabriksstickad tröja så det blev ingen. hon tar fram stickorna istället
Folk vet inte hur många timmar det tar att hålla på med hantverk, även fast man tycker att det är väldigt roligt vill man ha betalt för arbetet.
När jag syr på beställning (i mitt företag) tag jag 375:-/timmen. då är det ju moms och skatt på det.

TA BETALT!

hejhej
Mia
miyak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 17:28   #4
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
tack för svaren! så sant, folk inser inte hur mycket jobb det ligger bakom om man inte stickar/virkar själv (och då gör man väl oftast sina saker själv också antar jag...) för att inte tala om hur dyrt det kan bli med garn.

jag får väl helt enkelt ta ett ordentligt pris och blir jag inte av med sakerna kan man ju alltid sänka sen.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 17:37   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är sant, att det en kvinna gör med sina händer, det får inte kosta något!!!!Ja, ta rejält betalt!!
Häromdagen var det en "snubbe" som ringde och ville ha 2 panel-längder sydda, tyget skulle dessutom klippa itu på mitten.
Jag begärde 80,-/st,,, men se det var för dyrt!!
Då kan han sy sina längder själv,, eller hur?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 17:49   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
pffft! 80 spänn resp 1000 kr är skit billigt för den typ av jobb. Att sticka en lusekofta är ett hästjobb och att sy panellängder är inget man gör i en handvändning, bra att du låter honom sy själv. Att folk inte kan fatta hur mycket jobb det ligger bakom.

375 är definitivt en bra nivå på en timlön när man är varm i kläderna.

Men det är svårt att värdera sitt eget jobb tycker jag.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 17:59   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Exakt,, såna ska ingen hjälp ha!!
Nej, de säger ju så här,,, Det är bara!!!! Det är så lite!!!! Det går ju fort att sy!!! Men all övrig tid det tar, tiden i symaskinen är ju den lilla!
Som en sa för några år sedan,,, För att sy en söm! För att korta av!
Jag hade kortat av 6 st gardinlängder och fållat en 4 m spetskappa, och begärde 150,-
det tyckte hon va dyrt...
Hon kom tillbaks ett par år senare med fulla famnen med nåt jox,, jag vägrade sy åt henne,jisses va skäll jag fick, när jag sa att hon kunde skaffa en billigare sömmerska!
till saken hör väl att jag stog och smålog, när hon gick an, det gjorde väl inte saken bättre!
Sen dammade hon igen dörren så om jag hade haft fingrarna mellan hade jag varit utan.
Nej sån klarar vi oss utan.
Jag har stickat några lusekoftor, privat, och det har tagit mig ett halvår, att sticka på kvällstid. Bilder på ett par stycken finns att se i mina album.
Nog är det svårt att värdera sitt eget jobb.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 19:54   #8
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Är de inte lite så att speciellt kvinnor har lite svårt att ta betalt? Att man tycker att "äsch, det blev väl ingé bra...". Eller, har jag fel?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 21:05   #9
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Tycker också de här emd ta betalt är en svår grej, har ju precis påbörjat min gymnasie utbilning (textil & konfektion) Men har redna pratat emd kompisar om att sy upp lite kläder och så där.
Tycker de jätte svårt och veta vad man ska ta betalt, spec när man inte är så duktig.
Men jag antar att de ger sig med tiden
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 21:15   #10
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Det bästa är att bestämma innan man börjar att si och så mkt betalt vill jag ha. Då slipper man bli osams/besviken.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 22:28   #11
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
uj ja, nog är jag dålig på att värdesätta det jag gör allt, att jag är så pedantisk hälper inte heller. aldrig blir man riktigt nöjd, och då är det extra svårt att ta betalt.
men den här tråden har peppat mig lite! vi som är för blygsamma behöver säga till varann på skarpen: våga ta betalt!
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 07:29   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Bra tjejer ta betalt.
Tycker själv att det är jättesvårt.
När jag deklarerade senast (driver syateljé)
räknade jag ur hur mycket jag fick i plånboken på varje hundralapp jag drar in, när moms,skatt,kostnader,egenavgifter m.m är betalda.
Jo av 100:- får jag 30:- kvar
Så 375:- i timmen är rimlig timkostnad.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 08:56   #13
orkanlia orkanlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 46
jag tar ca 700 kr för en klänning och 250 kr i timmen vid ändringsjobb osv..(inkl moms skatt) jag tycker det är jätte svårt att ta betalt och speciellt till kompisar..man måste ju också väga in hur mkt hjälp man får/fått av dem osv.. svååårt! jag tror att folk ser att man är osäker också och utnyttjar situationen..
jag började ta mkt mer i början men säljer mkt mer nu så det är ju en avvägning där också..
SVÅRT!
orkanlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 10:33   #14
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Jag tycker att man ska värdera det man gör högt. Det har jag lärt mig att göra när jag tar betalt för att spela. Tänk på hur mycket pengar det kostat er att bli så duktiga! Symaskiner är inte gratis heller för den delen. Jag har räknat ut att mitt fiolspel har säkert kostat minst hundratusen, så därför kan jag med gott samvete ta så mycket betalt som jag vill. Man måste ju öva inför ett framträdande, och räknar man in den tiden i priset så blir det inte alls särskilt hög timlön.

Man kan se det på många sätt, men man får väl helt enkelt förklara för kunden hur många arbetstimmar det tar att göra den specifika saken. Då måste ju folk fatta. Och om de inte gör det så får de väl försöka själva eller gå till någon annan. Man kan ju inte sälja sin själ...
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 11:41   #15
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
jag kortade ett par gardiner i går det fick jag 200kr för...tyckte det var lagom då var det ju inte till nån kompis....
Sen när det är kompisar så är det jätte svårt att sätta pris tycker jag. Oftast blir det att vi byter tjänster med varandra...syr jag en sak så fixar kompisen en annan åt mig. Brukar funka rätt bra.
Skulle vara bra om det fanns någon sorts "mall" man kan gå efter så man vet vad man ska ta för jobbet man lägger ner.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons