Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-18, 19:56   #16
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
lillangbg skrev: Visa inlägg
Jag har förmånen att ha ett arbete där handarbete inte bara accepteras utan tom uppmanas och de arbeten kan jag sälja ut lite billigare eftersom jag faktiskt redan fått min timlön.
Vad har du för arbete där du kan sitta och handarbeta samtidigt? låter som nåt för mig..
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 09:22   #17
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Vad har du för arbete där du kan sitta och handarbeta samtidigt? låter som nåt för mig..


Jag jobbar i en tyg- och garnaffär
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 10:22   #18
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
lillangbg skrev: Visa inlägg
Jag jobbar i en tyg- och garnaffär
Jaha! Tack. Det borde jag ha räknat ut.. Själv har jag försörjt mig på att sitta barnvakt de senaste åren, så då har jag också suttit och handarbetat mycket (när barnen sover), men aldrig lyckats sälja något.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 18:21   #19
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Jaha! Tack. Det borde jag ha räknat ut.. Själv har jag försörjt mig på att sitta barnvakt de senaste åren, så då har jag också suttit och handarbetat mycket (när barnen sover), men aldrig lyckats sälja något.

Det låter ju också som en bra kombination.

Om man har en garnaffär där man bor så kan man ju börja med att fråga om de har användning för någon som stickar/virkar upp deras modeller. Man kan också fråga om de kan tänka sig att sälja något exemplar av ens handarbete. Isf sätter man en väl formulerad etikett på med alla uppgifter om materiel och så vidare men även sitt namn och kontaktuppgifter.

Det här kan man be om i många sorters affärer. Många säljare tycker att det är kul att få in något udda och hjälpa någon som håller på med lokalproducerade varor.

Lappar på Icas anslagstavla (gärna med foto på något alster) är också en väg att gå. Just nu är det, iaf här, är det stort tryck på Pippitröjor. Skriv att du stickar såna tex. Där jag bor går det mycket Lovikkavantar och raggsockar så det finns alltid kunder till den typen av varor. Själv lägger jag mig lite lägre med priserna än de flesta och får då många kunder iom det.

Jag har hållt på med handarbete i över 40 år och det tog lång tid innan jag nådde ut på ett sätt som gjorde att jag kunde tjäna något på mina arbeten men det gäller att hänga kvar och ta varje chans man kan att profilera sig. Utställningar tex. Man kan kontakta något studieförbund och se om de har något på gång med något hantverksprogram där man kan visa sina saker.
Själv lägger jag då priserna rätt lågt och sen när kunden återkommer så kan man höja priset något, till slut har man förhoppningsvis fått en sån bredd på sitt kundregister att man kan ta bra betalt för hantverket.

Det är ju så att folk faktiskt inte förstår vilket arbete det ligger bakom en handstickad tröja tex. men när de får ett bra plagg som passar dem så är de ofta beredda att betala lite mer nästa gång.

Skillnaden mellan massproducerade kinaprodukter och svenskt hantverk är ju rätt stor men det gäller för kunden att upptäcka detta till ett bra pris innan de förstår detta.
De som faktiskt förstår gör nog sina egna alster.


Hoppas att det finns något bland mina tips som man få nån att hitta en väg till försäljning. Lycka till!
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 07:25   #20
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Detta med prissättning och hur hantverk värderas är jätteintressant! Jag läser just nu Textilvetenskap i Uppsala och igår hade vi ett seminarium kring detta, med texter ur antologin "Vem väver kejsarens nya kläder?"

http://www.hantverksakademin.se/admi.../antologin.pdf

Läs gärna s. 42-50, där diskuteras mycket kring just begreppet hantverk, varför det har en låg status och hur det ses i den akademiska världen. När det värderas så lågt i samhället i stort, hur ska vi då kunna ta ut skäliga priser?

Många som handarbetar säljer till underpris bara för att man ser det som en hobby, och inte som en del i en lång historia hantverkskunnande. Mycket är upp till oss själva att faktiskt tala om hur duktiga vi är och börja med att värdera oss själva och vårat kunnande MYCKET högre, det är först då andra kan börja förstå värdet!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 19:45   #21
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Carex skrev: Visa inlägg
Många som handarbetar säljer till underpris bara för att man ser det som en hobby,
Pratade ni något om att man skall betala skatt på hobbyverksamhet som handarbete, och är det någon av er på forumet som gör detta? OM man är gammal så slipper man skatten (födda 37 el tidigare) men själv skulle jag få betala schablonavdrag på 25% på mina inkomster av hobbyverksamheten. Betydligt bättre än de 64% som jag skulle få betala ifall jag hade eget företag dock.
Jag trodde man inte behövde betala skatt på hobbyverksamhet upp till en viss summa, typ 5000kr per år.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 20:15   #22
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Nej, vi tog inte alls upp såna frågor, men visst är det relevant i allra högsta grad. Jag har eget företag...
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 08:14   #23
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Carex skrev: Visa inlägg
Nej, vi tog inte alls upp såna frågor, men visst är det relevant i allra högsta grad. Jag har eget företag...
Jag läste visst lite slarvigt.. Förutom att man ska betala sina egenavgifter ska man dessutom ta upp överskottet som inkomst av tjänst och då betala inkomstskatt verkar det som, från första sålda vanten!

Enda vitsen med att deklarera som hobbyverksamhet (istället för att ha eget företag) verkar vara att kunden inte behöver betala moms ifall jag inte tjänar mer än 30k,så då blir ju varan åtminstone lite billigare..

Om jag stickar vantar och säljer de för 400 kr svart, så måste jag alltså sälja samma vantar för nästan 800 kr för att få ut 400 kr vitt.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 09:43   #24
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Jag läste visst lite slarvigt.. Förutom att man ska betala sina egenavgifter ska man dessutom ta upp överskottet som inkomst av tjänst och då betala inkomstskatt verkar det som, från första sålda vanten!

Enda vitsen med att deklarera som hobbyverksamhet (istället för att ha eget företag) verkar vara att kunden inte behöver betala moms ifall jag inte tjänar mer än 30k,så då blir ju varan åtminstone lite billigare..

Om jag stickar vantar och säljer de för 400 kr svart, så måste jag alltså sälja samma vantar för nästan 800 kr för att få ut 400 kr vitt.
Så länge du går med förlust behöver du inte deklarera. När du går med vinst kan du kvitta mot förluster 5 år tillbaka. Några egenavgifter eller sånt ingår inte i hobbyverksamhet, och det är inte inkomstskatt.
Tar man bara upp allt material som utgifter, marknadskostnader, hemsidor, printerbläck, varenda pryl man köper.... så blir det snabbt en förlust att kvitta med.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 10:32   #25
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Så länge du går med förlust behöver du inte deklarera. När du går med vinst kan du kvitta mot förluster 5 år tillbaka. Några egenavgifter eller sånt ingår inte i hobbyverksamhet, och det är inte inkomstskatt.
Tar man bara upp allt material som utgifter, marknadskostnader, hemsidor, printerbläck, varenda pryl man köper.... så blir det snabbt en förlust att kvitta med.
Först och främst får hobbyverksamhet inte vara vinstdrivande, så hur kan man ha hemsidor och marknadsföringskostnader? Alltså får du inte dra av för det.

Sedan har jag svårt att se hur jag kan gå i förlust om jag stickar vantar?

Sen undrar jag var du läser att man inte betalar egenavgifter?

citat fr skatteverket:

"Om hobbyverksamheten ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet.
Egenavgifterna är avdragsgilla vid beräkningen av årets överskott. Den exakta storleken av egenavgifterna är inte känd vid deklarations- tidpunkten. Därför får du göra avdrag för avsätt- ning för egenavgifter med ett schablonavdrag med en viss procent av överskottet. Av blankett T2 (SKV 2051), som du deklarerar hobbyverk- samheten på, framgår vilken procentsats du ska använda

Avgifterna är olika stora beroende på din ålder. Därför blir också schablonavdraget olika stort.
Om du är född
- 1984 eller senare får du göra schablonavdrag med 14 procent
- 1945-1983 får du göra schablonavdrag med 25 procent

http://www.skatteverket.se/download/...4376/34409.pdf

http://www.skatteverket.se/download/...830/205121.pdf

Det är ju bara att kolla på deras exempel. En hobbyverksamhet med ett överskott på 30 000kr får ett resultat på 21k. Tar man upp det som inkomst drar de alltså 30% i skatt, och så får man ut ca 14k. Man får ut mindre än häflten av vad man har sålt för.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 10:45   #26
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Okej, jag har inte satt mig in i det där eftersom jag inte gått med vinst alls.
Man får inte göra avdrag, men så länge man går med förlust behöver man inte deklarera, och när man väl går med vinst får man kvitta mot förluster 5 år tillbaka.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 13:45   #27
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Okej, jag har inte satt mig in i det där eftersom jag inte gått med vinst alls.
Man får inte göra avdrag, men så länge man går med förlust behöver man inte deklarera, och när man väl går med vinst får man kvitta mot förluster 5 år tillbaka.
Säljer man billigt lär man inte "behöva gå med vinst". Jag menar, jag sydde en klänning till en unge och materialet gick på 200kr. Ifall jag skulle sälja denna utan vinstsyfte ska jag väl sälja den för 200kr har de tänkt? Det är ju ändå min hobby och jag ska jobba gratis.

Jag tycker det är bedrövligt att man ska betala så mkt i skatt på hobbyverksamhet som ca 50% på sitt överskott.

Det kan inte vara många "hemslöjdare" som går med vinst som skattar för sina hobbyverksamheter. Om de sänkte skatten skulle fler skatta för sin verksamhet och de skulle få in mer skatter än de får idag.

Om man har en väldigt dyr hobby kan ja se att man inte har något emot att deklarera sin hobbyverksamhet. Om man köper in en kamera för 40 000kr kan man kvitta den utgiften mot inkomster de närmaste 5 åren.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons