Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-23, 22:42   #1
123kid 123kid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 1
Lägga upp kostymbyxor

Hejsan, jag har hittat ett par kostymbyxor som jag gillar, men jag har ett problem. Dom är 3 cm för korta. Det finns 4 cm tyg på insidan av benet, hur mycket av dessa 4 cm kan jag använda mig av? jag antar att det måste finnas lite tyg kvar så man kan sy ihop byxorna igen.

Det heter kanske "lägga upp" när man gör boxor kortare. Ledsen om min rubrik är snurrig!
123kid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-24, 08:38   #2
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
band till kosymbyxa

Hej!
Du kan köpa ett uppläggningsband till byxor. Det är bara att stryka på. Fråga i en affär som har tyger. Det heter kanske fållband.

God JUl!

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 19:21   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När man förlänger brukar man helt enkelt kalla det för att "lägga ner" byxorna. Jag tolkar det som att du vill lägga ner dom så mycket det går?

Man brukar göra så att man sprättar upp fållen och viker ner den. Och så pressar man bort dom gamla vecken så gott det går.

Du måste ha något att sy i, men det går att lägga upp med hjälp av ett band för att spara på tyget. Använd ett tunnt mjukt bomullsband i en färg liknande byxan. Sy fast bandet räta mot räta med byxslutet med så smal sömsmån du vågar för hållbarhetens skull. Sömsmånens bredd är alltså det enda du förlorar på byxans längd. Vik in bandet så att det hamnar på byxbenets insidan och sömsmånerna döljs av bandet. Pressa det hela ordentligt och sy försiktigt fast bandets överkant förhand med stygn som är osynliga från rätan. En enkel kastsöm eller valfri fållsöm funkar fint.

Är det inte så fina byxor eller inte så noga kan du eventuellt använda fållfix istället för att sy förhand. Lägg det i så fall mellan bomullsbandet och byxbenet och pressa fast det. Dock så håller det inte hur många tvättar som helst, kan bli lite stelt och ser lätt lite "billigt" ut. Så det är väl lite av en smaksak. Några minuters arbete sparar det dig nog, men du får vara beredd på att kanske behöva göra om det med jämna mellanrum. Så det är en smaksak.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 04:29   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Skräddare brukar ofta använda byxskoningsband, när de lägger upp (eller ner! ) fållar på ett par fina kostymbyxor. Det här funkar ju bra för dig när du vill lägga ner maximalt.
Fråga efter ett sånt band där man säljer sybehör, det brukar oftast vara av syntet för hållbarhetens skull.
När det är klart är det meningen att bandet ska "titta fram" ca 1 mm nedanför ylletyget. Vitsen är alltså att det inte ska slitas, utan man byter ut bandet vid behov.

Börja med att sprätta bort fållningen, sen pressar du ordentligt platt med bomullsvärme och en ordentligt fuktig presstrasa. Sen pressar du upp fållen 1 cm precis. Låt det svalna och torka.
Nu syr du fast skoningsbandet, det läggs AVIGA MOT RÄTA ovanpå den uppvikta fållen. Nåla så det sticker fram 1 mm. Sy fast med en raksöm . Så fållar du bandet mot byxan (för hand helst, annars osynlig fållsöm).

Klart, och det blir exakt 3 cm längre!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons