Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-06, 17:52   #1
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
HJÄÄÄÄÄÄLP!!Undertrådskrångel

Snälla hjälp mig, ska sy plastade haklappar till marknaden på söndag, men det blir inte bra med undertråden på baksidan?
Blir liksom knutig. Har inte tid med sånt här strul. Någon som vet varför!!!
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 18:04   #2
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Citat:
Timote skrev: Visa inlägg
Snälla hjälp mig, ska sy plastade haklappar till marknaden på söndag, men det blir inte bra med undertråden på baksidan?
Blir liksom knutig. Har inte tid med sånt här strul. Någon som vet varför!!!
Har aldirg sytt i sånt tyg, men testa o sy med smörpapper under, det brukar göra susen. Lycka till
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 18:05   #3
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Citat:
iamia skrev: Visa inlägg
Har aldirg sytt i sånt tyg, men testa o sy med smörpapper under, det brukar göra susen. Lycka till
Å inte kan jag stava heller
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 14:47   #4
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
Funkar inte med smörpapper i heller. Jag blir tokig!!!
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 15:20   #5
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Har sytt i plast och har aldrig stött på problem.

Föreslår:
Pressarfot i teflon som glider lätt över plasten, stygnlängd 3.0,
pressarfotstryck 6. Du kan även testa att kanske minska pressarfotstrycket till förslagsvis 4.
Mao - ingen skillnad från vanlig sömnad.
Har du kontrollerat att maskinen är fri från ludd och trådrester som inte stockar igen maskinen?
Ofta är det just det orsakar problemen.
Lycka till - det ordnar sig säkert.
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 15:49   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 981
Hade nog testat att sy med en lädernål eller liknande som skär sig igenom plasten lättare. Ibland får jag en känsla av att det blir för trögt för tråden i plasten och då går det kanske lättare med en nål som redan skurit hål. Vilken marknad ska du stå på?
Lycka till!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 16:19   #7
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
Tack för tipsen, ska prova. Hantverksmarknaden är i Anderslöv!
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 20:31   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Timote skrev: Visa inlägg
Tack för tipsen, ska prova. Hantverksmarknaden är i Anderslöv!
Det brukar bli bra när man smörjer in tråden med vax och har teflonfot, smörpapper, eller tejp.
Man kan också använda tejp på pressarfoten om man inte har en i teflon eller liknande. Samt i vissa fall ändra lite på undertråden. Man får prova sig fram helt enkelt och inte ha tidspress på sig. Då blir det garanterat krångel.

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 15:52   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har fått tipset från Pfaff att lägga spolen motsols istället för medsols som man alltid skall göra, och det hjälpte(!!) fast man ska nog bara göra för grova plastmaterial. Medsols gället för annan sömnad. Jag antar att det då blir lite annorlunda, och undertråden inte blir lika ormig.

Men det här tipset kanske bara gäller maskiner med lodrät spolkapsel inte liggande som är vanlig på dagens maskiner, men jag vet inte. Kanske testa.

Där jag fått tipset pratar vi om äldre pfaff-maskiner så...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 09:51   #10
QuiltMia QuiltMia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 19
Nu verkar det ju ha löst sig, men har du testat att öka på trådspänningen?
En liten tanke bara...
QuiltMia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 10:06   #11
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 981
Jag skulle vilja veta hur det gick för dig på marknaden Timote?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 10:06   #12
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
ett annat tips är rullfot och microtexnål
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons