Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-05-29, 20:42   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Svårt att sy turnyrklänning?

Hejsan!

Jag tänkte ge mig på att sy en 1800-talsklänning och beställa följande mönster:

Truly Victorian TV261 1885 Four-Gour Underskirt
TV368 1887 Waterfall Overskirt
Truly Victorian TV463 1884 French Vest

Dock så undrar jag om jag verkligen ska våga ge mig på att sy en sådan 1800-talsdress. Jag har tidigare sytt en empireklänning och tyckte inte det var jättesvårt. Dock antar jag det är en viss skillnad, fler delar och mer tyg på lager i en turnyrklänning.

Min empirklänning bär jag utan att ha korsett under. Hur är det att ha en sådan 1800-talsklänning utan korsett? Jag undrar för att jag absolut inte vågar ge mig på att sy en korsett och jag vill undvika att beställa för mycket från t.ex USA eftersom det inte verkar finnas någon webbutik i Sverige som säljer komplett med korsettdelar.

Jag förmodar att man även måste ha en turnyr under klänningen. Är mönstren utformade på så sätt att man ska ha en turnyr under? Ser det OK ut om man inte bär turnyr under? Ni som har gjort en egen turnyr, hur har ni gjort den?

Jag är som sagt väldigt newbie på detta men jag har sedan typ 6 års ålder alltid velat ha en turnyrklänning så nu när jag gett mig på en empirklänning tänkte jag se om jag vågar mig på denna

Alla tips, tankar och tricks är välkomna!

Tack på förhand,
Emelie
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons