Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-24, 18:39   #1
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Question Annorlunda material

Behöver förslag på annorlunda material att sticka eller virka med!
Berätta gärna om ni själva har provat något och hur det gick.
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:01   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hejsan!
För några år sedan provade jag att virka i plast.Klippte ut remsor av plastpåsar, blötte ner dessa i en balja och virkade med en grov virknål en matta. Ganska omständigt att klippa alla remsorna så de var någorlunda lika breda och typen av plast varierade den hårdare plasten var jobbigare att virka med än den mjukare. Blev dock ett fint resultat, en rund matta i många fina färger
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:06   #3
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Åh, vad glad jag blir. Skrev nämligen i ett helt annat forum att man kunde sticka eller virka med plastremsor från gamla plastpåsar, men blev typ utskrattad. Själv har jag aldrig provat, men har virkat med köpta plastremsor och det var tungt som sjutton!
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:16   #4
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Vilken kul fråga!! Sätter igång massor med tankar hos mig!

Spontant tänker jag lakritsremmar!

Men det finns även pappersgarn som är annorlunda och kul att jobba med, har inte provat det så mycket själv, mest sett andra göra det. Jag har köpt pappersgarn hos http://www.vavkompaniet.se/. Har du inte möjlighet att besöka butiken så går det bra att skicka efter från dem också.

Att virka med mattrasor kanske inte är så annorlunda, men att sticka med mattrasor kanske?

Hoppas att du berättar hur det går och visar lite bilder på resultatet sen

/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:22   #5
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Oj, vilka fina grejor det fanns i den affären.
Tyvärr har jag sällan tid att genomföra alla mina idéer. Ett sätt att få något gjort är att jag hittar på små saker att göra. Min senaste passion är att göra "kragar" att sätta runt tomma glasburkar och vips så har man en fin ljuslykta! Har gjort en sådann med plastremsor som jag virkade på jobbet. Har tyvärr ingen bild än...
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:26   #6
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Nu kom jag på att jag har virkat i ståltråd också! DET var tungt, jag hade blåsor på händerna. Men det var roligt!Jag har en bok om hur man gör smycken av ståltråd och där fanns som exempel att virka halsband och armband. Tyvärr fick jag nog inte tag i riktigt så tunn ståltråd som man egentligen skulle ha och därför blev det tungt.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:28   #7
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Sister_in_Black: Aj
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:31   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
Noe skrev:
Oj, vilka fina grejor det fanns i den affären.
Tyvärr har jag sällan tid att genomföra alla mina idéer. Ett sätt att få något gjort är att jag hittar på små saker att göra. Min senaste passion är att göra "kragar" att sätta runt tomma glasburkar och vips så har man en fin ljuslykta! Har gjort en sådann med plastremsor som jag virkade på jobbet. Har tyvärr ingen bild än...
Ja, den är underbar! Kom på att jag köpt reflexgarn av dem också. Eller ja, garn är kanske inte rätt ord, men smala (ca 3mm) remsor av reflexband som man tex kan sticka, virka eller brodera med.

Jag har också massor med idéer som inte hinner omsättas till verklighet. JAg brukar skissa ner dem och ibland när lusten och tiden finns men inspirationen tryter så bläddrar jag ett tag i skissblocket och ser om jag fastnar för något.

.. och så har jag alltid med mig en stickning eller virkning och tar upp när jag får en stund över när jag väntar på bussen, på tåget, på lunchen, i väntrummet hos doktorn eller så. Det är aldrig tråkigt att vänta då


/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:36   #9
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Jag älskar reflexer. När jag inte är mammaledig så har jag syslöjd på en LM-skola. Där jag jag köpt in reflex-band som eleverna kan sy av, eftersom jag även är trafikansvarig på skolan
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 10:47   #10
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
kul tråd. var tvungen att köpa godissnören i affären efter den här länken så nu ska det virkas en allahjärtansdagspresent. Hoppas jag hinner klart. Angående plastvirkning minns att mamma hade någon salva som hon kletade in virknålen med för att det skulle gå lättare. Får väl antagligen tvätta mattan så fort man är klar dock.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:10   #11
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hmmm. Inte länge sedan jag läst om vad man skulle smörja in plastbanden/virknålen med för att det skulle bli smidigt. Men var?
Tror man skulle använda potatismjöl, men är inte riktigt säker.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 15:46   #12
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Drog mig till minnes nånting när jag såg det där med godisremmar, kolla in den här: 302 kalorier ...hm... som om kalorierna är problemet.

Senast redigerad av avsl080923 den 2007-01-25 klockan 15:49.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 16:11   #13
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 09:34   #14
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Två påsar jordgubbssnören senare kan jag konstatera att man nog ska ha tur när man väljer påse. Den första påsen gick bra medans påse nummer två resulterade i en väldig massa avbrutna snören. Så finare virkningar har jag nog gjort men jag hoppas att sambon blir glad ändå.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 11:30   #15
annberg annberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 56
Citat:
Cessi skrev:
Hmmm. Inte länge sedan jag läst om vad man skulle smörja in plastbanden/virknålen med för att det skulle bli smidigt. Men var?
Tror man skulle använda potatismjöl, men är inte riktigt säker.
VAselin eller parafinolja kan man använda när man virkar av plast...
annberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons