Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-20, 20:02   #1
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
Sy damkläder till en kille

Hej,

Jag skulle behöva lite tips och idéer på hur man snyggast syr klänningar till en kille.

Jag kommer under våren att sy scenkläderna till ett spex där alla på scenen spelas av killar.

Jag kommer använda BHar för att få till brösten, men skulle behöva tips på saker som är bra att fylla dom med så det ser "naturligt ut". Sen räcker det med att jag tar måtten på killarna med BH på och sen "låtsas" att det är en tjej, eller bör jag tänka på något annat med?

Temat är än så länge hemligt, men jag vet att det kommer vara något från 1500-1600 talet.

Så alla tips och idéer på hur jag gör om mönster tas tacksamt emot
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 20:17   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om det är 15-1600-tal så titta på de dåtida korsetter och styvkjolar som användes. Med korsett för att få rätt figurform och "vaddering" upptill och styvkjol nedtill borde kunna skapa en hyfsat kvinnlig figur. Det är ju inte tajta overaller, tackolov. Sedan skulle jag rekommendera att du tittar på dragqueens och även läser om tips riktade till män som klär sig som kvinnor mer till vardags. Där borde du kunna hitta en hel del praktiskt, till exempel rörande att få till en hyfsat realistisk byst, där det finns en hel del tips och trix. Beroende på graden av urringning kan det också i vissa fall vara bättre med en lindning för att skapa urringning och sedan vaddering i kombination med de mer stadiga underkläderna, än bh:ar i sig.

Så, börja med att komma fram till vilken tidsperiod det gäller och låna sedan gärna några böcker där det området innefattas på biblioteket. Det finns en hel del tips även här på sysidan, titta gärna under "Historiskt inspirerad sömnad". Jag har Norah Waughs böcker som jag uppskattar, och som dessutom innehåller en hel del mönster, som man dock behöver skala upp och sedan anpassa till personen ifråga.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons