Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-11, 14:28   #1
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
Förminska ett mönster

Hej,

Jag skall sy en rock åt en kompis där jag använder detta mönstret som grund http://www.butterick.com/item/B3072.htm

Jag beställde det i en tygaffär här i sthlm, men då dom inte hade någon måtttabell över storlekarna så chansade dom på vilken jag behövde baserat på att min kompis är rätt lång. (han var med när vi beställde mönsterna)
Så jag fick mönsterna för strl 44, 46, 48.

Problemet är att nu när jag kollar på måtten så ser jag att jag borde ha strl 34. Jag har inte riktigt tid att beställa nya mönster, så hur gör man bäst för att minska ner ett mönster 5 storlekar?

Intervallen mellan varje storlek är den samma, kan man använda det och ta x5 och minska på så sätt? eller blir det helknasigt då? För det måste ju finnas en regel någonstans för hur intervallerna mellan mönster är uppbyggda?

Normalt sett så brukar jag ta in i sidorna, men på just detta mönster är det inte direkt någon sidsöm utan framstycket går hela vägen bak

Någon som har något förslag?

/Anna
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 14:46   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Mät direkt på mönstret du har och jämför med din kompis mått. Lägg på lite lagom rörelsevidd och rita om mönstret efter det. Strunta i storlekarna så länge och gå direkt på måtten så blir det lite enklare. När du är klar kan du ju ev. jämföra med en storlekstabell om det är viktigt för dig att veta vad det är för storlek på plagget, men annars spelar det ju ingen roll vad stoleken heter, om du förstår hur jag menar?
Att förminska enbart efter tabellerna är att be om bekymmer, särskillt när det är så många storlekar. Och det är ju viktigare att det passar på den som ska ha det än att det stämmer precis med storlek 34.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 14:47   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Förstoring eller förminskning gör du alltid mitt på mönstret. Du får vika mönsterdelarna, gör ett veck på dom och minska till rätt mått på höjd och bredd.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 14:49   #4
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
Ah, tack så mycket!

Och bara för att kolla innan, men jag bör väl ändra lite mer på framstycket än bakstycket?
(kommer sy upp en i skräptyg först, så jag kan finjustera sen, men bäst om man kommer så nära som möjligt direkt)
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 14:51   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Förändringen gör du lika på fram och bakstycket. Fast det verkar ju vara en dam du ska sy till och har ett herrmönster?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 14:53   #6
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
Nej, det är en kille jag skall sy till, han är bara väldigt lång och väldigt smal (om det var storleken du tänkte på?)
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons