Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-19, 18:22   #1
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Finns det någon måtttabell?

Jag är inte van att sy, måste jag tillägga först av allt!
Jag undrar om det finns någon slag måtttabell man kan gå efter när det gäller storlekarna på mönster man köper. Så man kolla om mönstret är en stor storlek eller en liten? Jag sydde efter ett mönster till 4 år (tvillingarna är 3 år) där blev byxorna för smala och halsen för lite så den gick inte över huvudet men i övrigt var tröjan för stor. Nyböjar otur, tänkte jag!
Sen sydde jag ett par mysbyxor till min tös i jerseytyg, där jag var valde mönster för 4-6 år, det fanns 1-3 också men då kunde ju 3 år vara förlitet tänkte jag! Byxorna blev åravis för stora! I samma mönster fanns en lite sommarjacka som jag tänkte sy till min pojk. Blev byxorna så stora måste jag försöka förminska jackmönstret. Annars kan han inte ha den i sommar. Är det så enkelt att man bara minskar med typ 1 cm runt om?
Barnen är normalstora om man tittar i barnavårdcentralens tillväxt-tabeller.
Kanske en dum fråga men forum är väl till för att man ska våga fråga om allt möjligt?
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 18:26   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
På i stort sett alla mönster finns dels en tabell för storlekarna och kroppsmåtten till dem och en för plaggmåtten. Mät på barnet ifråga och jämför vilken storlek som är bäst. Kontrollmät gärna även mönsterdelarna.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 18:44   #3
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
På det ena mönstret fanns ingen tabell men på det andra stod det finstilt, så jag såg det inte. (Ursäkta jag ställde frågan).
Men frågan kvarstår dock om hur jag förminskar möntret?
Det står Bystvidd, midjevidd, stussvidd och innerbenslängd på mönstret. Mellan 3 och 4 år är det en skillnad på 2 cm på bystvidd och midjevidd, vilket är dom två mått jag får gå efter när det gäller jackan.Ritar jag då mönstret 2 cm mindre hela vägen runt om på mönsterdelarna? Det blir kanske rent galet runt armarna då. kanske jag bara minskar i sidosömmarna?
Jag är så nällad att börja sy...
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 19:27   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Är det bara bystvidden som är problemet?

I så fall, gå efter det mått som passar bäst så att du använder olika storlekar till varje mått. Sedan ser du till att sammanbinda det hela så att det ser snyggt ut och kontrollmät ärmvidd och kring ärmhålet så att det verkar gå ihop. Att man får plocka ihop olika storlekar för att få ihop plagget så att det passar är inget ovanligt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 19:39   #5
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Nej det är inte bara bystvidden som är problemet!
Jag undrade hur man förminskar ett mönster?

"Sedan ser du till att sammanbinda det hela så det ser snyggt ut" Det är ju just det jag inte kan för jag har för dålig kunskap om hur man förminskar mönster!

Om jag då förstår det hela rätt så är det inte så enkelt som att bara göra mönstret typ 2 cm mindre runt om!

Usch vad detta blev svårt, undrar om jag får sytt den där jackan innan sommaren, kanske bättre och gå efter originalmönstret så får han använda den nästa sommar...eller så får jag försöka tänka till då!
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 20:08   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
På en del köpemönster finns det linjer för att förstora eller förminska mönstret. Om man vill ha mönstret större klipper man efter den linjen och drar isär mönsterdelarna så att man får den storleken man vill ha. Om mönstret ska förminskas drar man ihop mönsterdelarna istället...

Jag är inte heller någon expert på detta men har sett dessa linjer på en del mönster och tror att de funkar på detta sätt.

Om du är osäker kan du alltid prova och sy upp på ett skräptyg och se om det är rätt mått och sen sy upp på det riktiga tyget.

Lycka till!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 20:31   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag brukar rita ett kryss eller snarare ett plus mitt på mönsterdelen och förlänga, förkorta på den horisontella linjen och motsvarande på den lodräta! Allt ifrågan om behov! Jag har råkat ut för flertal mönster som är till riktiga "tjockisar" om man säger så...

Ökar/minskar man på det sättet behåller man ju yttermått på ärmhål och axlar...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 20:48   #8
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Stof & Stil´s mönster är färdigklippta när man köper dom. Dom är i något slags tygpapper (vet inte vad det heter) och dom saknar linjer eller annan påtryckt information, det ända som finns är jack i sidorna som jag förmodar är passmärken.

Det var ett bra tips att sy i annat tyg, ska se om jag har så mycket "spill"

Menar du att du minskar nederkanten och halsringen på den lodräta och sidosömmarna på den horisontella?
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 05:08   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Aha, du har färdigklippta mönster då?

Se om du kan hitta midjevidden. En bit över den, men under armhålet,kan du ha den linjen du förkortar med. Dessutom kan du även förkorta genom en linje en bit nedanför midjan. Se bara till att midjan på mönstret hamnar där den ska på kroppen.

På bredden kan du dels förminska mitt i mönstret, genom att klippa där och sedan dra ihop så att det ligger omlott. Dessutom kan du ta någon centimeter i sidan om det är mycket som behöver tas in, men kontrollera då armhålsvidden.

Lycka till.

När det gäller byxor och andra nederdelar brukar det finns en linje mitt på låret och en linje mitt på vaden man justerar i. Finns inte linjerna så får du gissa dig till var du kan tänka dig sätta dem.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 17:48   #10
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Tack då har jag lite att fundera över!
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 18:08   #11
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Vill du ha en mått-tabell över mått tagna "kroppsnära" till barn kan du maila mig så får du en bifogad fil!

Så vet du lite vad plagget behöver vara minst...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 18:42   #12
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Några allmännt tips och råd:
När man köper mönster som har flera storlekar och är osäker på vilken man ska välja då vissa är stora i storleken och andra små kan man jämföra mönstret med ett plagg som man vet passar bra och är i samma typ (vävd eller trikå tex.)

Ska du sju en tröja kan du mäta precis under ärmhållet mitt över till andra ärmhålet och sedan mäta samma ställe på mönstret (exklusive sömnsmån) och sedan välja den storlek som ligger närmast.

Tänk också på att ALLTID använda använda stickat tyg om det står i beskrivningen. Passformen blir ofta bättre om man väljer den typ av tyg som tillverkaren har valt. Detta brukar inte stå utskrivet så man får klura och gissa lite. tex Ett luvtröjemönster kräver ett sweatshirttyg, om du väler en tunn sladdrig trikå blir allting galet.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 18:47   #13
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Hej Johanna

Jag skulle också vara tacksam över måttabellen om du ville vara så snäll! Har så många små i min närhet och många små tygbitar som jag inte näns slänga!!

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 18:50   #14
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Den sommarjackan jag tänker sy fanns uppsydd på Stoff & Stil så jag kunde se den och jag köpte allt jag behövde där och valde samma tyg. Så tygvalet kan ju inte bli fel.
Jag lovar lägga ut en bild när den är klar, helt underbar var den jag så i allafall.
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons