Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-06, 13:46   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Angry Stickmaskin: Vad är det för fel?

Idag tänkte jag ta itu med ett nyiköpt fynd, tunn bomullsgarn på kon. Jag tänkte göra en stor provbit för att del se vilken maskspänning som passade bäst och dels vilket upplägg som funkar bäst (e-snurra eller virkat upplägg). Tråden las upp och jag kör över första gången. Då går tråden av vid sista nålen... hmmm. Nytt försök. Den här gången gick första vändan bra, men nu missar den ALLA maskorna. Nytt försök - titta noga. Första vändan går bra, men vid andra är det som om nålarna inte når tråden - den är liksom för högt upp.

För att försäkra mig om att det har med tråden att göra testar jag med samma garn som jag använde till babystrumpan. Det funkade (tappade visserligen flera, men det gick i alla fall).

Då tog jag konen med det tunna mysteriegarnet istället. Den har jag ju provat när jag köpte och åstadkom en liten provlapp utan problem. Lägga upp, första varvet bra. Gissa vad som hände sen! Den tog inte tråden igen! ARG. Maskspänningen är densamma som när jag gjorde lilla provlappen med samma garn, men nu är det som om nålarna inte når, dessutom noterar jag att flera inte är öppna när de ska plocka upp nya garnet.

Vad är det för fel???
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 20:59   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Lägg bomullsgarnet åt sidan tills du är mer van! Bomullsgarn är mycket svårare att sticka i eftersom det är stumt. Det kräver också en högre maskstorlek än ett ull- eller akrylgarn av samma tjocklek. Det kan vara så att du gör uppläggningen för hård?
Bara en tanke.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 07:10   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Lägg bomullsgarnet åt sidan tills du är mer van! Bomullsgarn är mycket svårare att sticka i eftersom det är stumt. Det kräver också en högre maskstorlek än ett ull- eller akrylgarn av samma tjocklek. Det kan vara så att du gör uppläggningen för hård?
Bara en tanke.
Nina
Japp, jag gör så... Testade mer igår och upptäckte faktiskt en sak (med mysteriegarnet) som förklarar varför tråden inte tog med de tunna garnerna. De stickade varvet stannade inte kvar på sin plats utan följde med nålarna ut. Provade med ett tjockare restgarn först och bytte sen till det tunna och då gick det utmärkt. Min gissning är att det tunna garnets stickade rad blir för litet för att hållas på plats av skjutlåset (min maskin är en typ som inte använder vikter).

Ska forstätta testa när jag har tid, men du har nog rätt att jag ska undvika bomullsgarnet först. Hade ingen aning om att det var svårare, mina första försök var i bomullsgarn (som var tjockare dock...).
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kongarn, passap, stickmaskin


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons