Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-04-27, 04:03   #1
Evavillsy Evavillsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2018
Inlägg: 1
Trådrakt på spetstyg

Håller på att sy en balklänning. Klippt ut delarna i duchesstyg och ska nu lägga spetsen ovanpå. Tänker sy ihop delarna ovanpå varandra för att sedan använda dem så och sy ihop klänningen. På duchessen har jag ju lagt ut trådrakt "längs med" men nu när jag ska lägga ut på spetstyget undrar jag om jag kan lägga "tvärsöver" istället då blommorna på spetsen ser bättre ut och det också går åt mindre spetstyg då.
Spelar det någon roll på spetstyg om jag lägger "längsmed" eller "tvärsöver"? Vad är egentligen trådrakt på spetstyg?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack på förhand till någon kunnig människa som sytt i spets...
Evavillsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 10:51   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Först måste jag anta att du använder syntetisk duchess, att det är ett vävt tyg som inte stretchar i vare sig varp- eller inslagsriktning. Sedan beror det på spetsen. Går den att töja ut i längs- eller breddriktning?
Den största elasticiteten ska alltid gå runt kroppen, annars är det riskt att den töjer sig och hänger ut sig nedåt. Tyngdkraften kan man inte trolla bort.
Hur spets och undertyg funkar ihop kan man inte enkelt bedöma. Efter tvätt kan mycket hända med alla tyger, det gäller nog också för strykning med eller utan ånga.
Det är säkrast att sy fast spetsen på undertyget. Man kan sy med sicksack med rätt trådfärg på framsidan och följa någon linje i spetsen, det brukar fungera riktigt bra. Men om du tror att det inte blir snyggt nog får du sy fast spetsen punktvis där det syns minst.
Du får helt enkelt göra några tester innan du ger dig på att klippa i spetsen. Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
sy spets och tyg

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons