Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-21, 12:25   #1
Calorin Calorin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 1
Question Mekanisk vs Elektronisk?

Hej!
Jag är sugen på att byta ut min konstant strulande maskin (billig, mekanisk variant) mot en ny, men jag kan inte bestämma mig för om jag borde köpa en elektronisk eller en mekanisk?

Fördelar och nackdelar med respektive variant?
Jag kommer nog att lägga mellan 5000-6000 kr ungefär, och som jag förstår det kan jag då få en riktigt bra mekanisk maskin eller en medelbra elektronisk. Har jag förstått saken rätt?

Tack å hej!
C
Calorin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 13:00   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Menar du datastyrd med elektronisk nu eller? Någon maskin som inte är elektronisk hittar du nog inte i dugligt skick på marknanden i dag.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 13:21   #3
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 27
Jag kan bara gå efter mig själv. Bytte från en mekanisk strulig Husqvarna till en datastyrd Janome. Och det är mycket roligare att sy på denna datastyrda, tex kan man välja om nålen ska stanna uppe eller nere och massor av andra finesser som underlättar. Vet inte om det är märket, att den är datastyrd eller vad...men min nya symaskin strular aldrig....till skillnad från den gamla som kunde göra mig smått vansinnig ibland.

Jag köpte en Janome Decor 4030 som ligger ungefär på 5500 kr i Sverige.
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 14:25   #4
Zentibir Zentibir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 117
Min gamla Husqvarna från -92 är en superbra maskin men jag köpte ändå en Janome MC 4800,som är elektronisk, i höstas. Ville ha lite fler sömmar och enstegsknapphål bla. Den är verkligen rolig att sy på så inte skulle jag köpa en ny mekanisk maskin.//B
Zentibir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 00:51   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Med elektronisk menas alltså elektroner, att symaskinen har kretskort någonstans därinne. Även om maskinen inte har display eller så. Man märker att om det är lysdioder som lyser, och man kan välja nålläge osv, så är det elektroniskt.

Själv föredrar jag mekaniska. Jag vill ha 100% kontroll. Med det menas att om jag släpper på pedalen så ska nålen stanna även om det är 100del från att träffa tyget. Elektroniska maskiner brukar (alltid?) köra klart ett söm när du släppt pedalen och gå till det läge du ställt in, dels nere eller uppe. Så om du väl tryckt på pedalen så gör det 1 söm. Det är säkert en vanesak, men jag gillar inte det alls. Jag syr docksömnad i storlek mindre än Barbie så varenda söm avgör.

Om det fanns elektronsikt som har 3:e läge som beter sig som mekaniskt så skulle det va bra! Eller kanske inte, jag gillar inte kvalitén och utformningen av dagens maskiner. (t.ex. gömma trådens resa från rulle till nål)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons