Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2023-09-14, 22:54   #1
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
trasig fjäder till undertrådshållare.

Har en Singer 760 som är ca 55 år gammal.
Har fungerar bra och syr bra om den får lite hendpåläggning
Har vid ett tillfälle lämnat in den för servis då ett kugghjul gick sönder. Kugghjulet kostade inte många kronor på nätet men killen som servade min maskin hittade en massa andra fel så slutnotan slutade på över fyra tusen kronor för ca fem år sedan.
Nu har en fjäder som håller underspolen gått av. Det är en liten bygel som man drar åt sidan om man ska rengöra området kring undertråden.
Var inne hos killen som servar Siongelmaskiner i Västeås man han har inte den detaljen i lager och kunde inte ta hem den med mindre än att han får sätta in den i maskinen om han skulle få tag i den. Med tanke på att han tar rejält bra betalt vill varken jag eller mina vänner lämna in den för service. Dessutom är han så till åren kommit att det inte är säkert att han komme att vara tillgänglig när jag ska hämta naskinen. Någon som råkat ut för samma problem och fått tag i den reservdelen som sitter fast med bara en skruv. Vet inte hur noga det är med spalten där tråden ska gå igenom. I värsta fall får jag försöka tillverka en ny fjäder själv men det verkar bli ett avancerat projekt att få till det med rätta måtten.
Någon som känner till någon verkstad som är villiga att sälja lösa reservdelar. Har i och för sig råd att köpa en ny maskin men mina vänner som syr mycket tycker att moderna maskiner är bara skräp och flera har köpt begagnade industrimaskiner som bara har de enklast stygnen. Har inga behov av att sy dekorationer. Är inte så sugen på moderna elektroniska maskiner så blir det en ny maskin vill jag ha en helt mekanisk maskin.
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
 

Taggar
singel 760


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons