Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-23, 11:23   #1
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Rullkniv vs sax

Klurade på att köpa en rullkniv, även om jag ju fick med tre nya saxar. Men visst är det så att man får bättre snitt i tyget med en rullkniv? Utöver att det väl är enklare att göra både svängar, skära flera lager rakt eller följa formen på ett papper/vad-som-helst?

Var på Calletex o kollade här på stan men de tog 200kr för en och man fick beställa hem den, Ide&Hobby kunde dock ta hem ifrån Panduro för 59 resp. 69kr beroende på storlek på den, och det är ju helt ok pris.

Någon som har använt Panduros rullkniv och vet hur kvaliten är och om den fungerar lika bra som en sådan dyrare? Borde den väl göra? De använde den trots allt själva.

Och hur är det med skärmattor? Jag har sett att ni har diskuterat att skära på linoleum, går det lika bra? En liten skärmatta på Calletex tror jag kostade en bit över 200 med, typ 269 eller något, en 20x30 på Panduro kostade bara 69kr.

Och slutligen hade Panduro ett paket med en stor skärmatta, stora kniven och en stor linjal som de tar 169kr för i vanliga fall för 398kr, känns lite väl dyrt men är det värt det? Någon som har provat linjalen? Hjälper den mycket? Det var väl inbyggd sömsmån på 7mm i den och den hade några diagonala linjer men jag vet inte om den kan användas för att hjälpa till att göra fina trianglar om man skall sy ihop lappar av dem. Någon länkade innan till någon quiltlinjal som verkade praktiskt men den kostade över 200kr så jag tyckte att jag hellre gjorde något sådant själv, men jag klurar ändå på om jag kanske skulle köpa den där rullkniven o grejer, men dyrt som sagt när man har begränsad ekonomi.

Så vad tycker ni?

Såhär såg de väl ut, hittar inte rätt produkt:
http://www.pandurohobby.se/public/pr...516773_220.jpg
http://www.pandurohobby.se/order/Pro...ail&aid=512670

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-23 klockan 11:34.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 11:33   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Vad ska du sy?

Ska du quilta är det helt klart enklare med en rullkniv inklusive linjal å matta. Men inget måste.

Personligen tycker jag det är viktigt med en bra skräddarsax å en mindre sax för att klippa jack och trådar. Sedan finns de dem som inte vill byta ut sin rullkniv för allt smör i småland. Så som med mycket annat i handarbetsvärlden är det lite av en smaksak.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 11:37   #3
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MonikaW skrev:
Vad ska du sy?

Ska du quilta är det helt klart enklare med en rullkniv inklusive linjal å matta. Men inget måste.

Personligen tycker jag det är viktigt med en bra skräddarsax å en mindre sax för att klippa jack och trådar. Sedan finns de dem som inte vill byta ut sin rullkniv för allt smör i småland. Så som med mycket annat i handarbetsvärlden är det lite av en smaksak.
Jag vet ju inte riktigt ännu, men till att börja med tänkte jag ju sy ihop lappar till en:
http://farm1.static.flickr.com/163/3...8643caf0_o.jpg

Men det verkar så jobbigt att sitta och klippa ut dem, hade ju varit enklare att bara lägga alla tyger på en hög o skära efter linjalen, sedan vet jag inte om jag klipper med sax skulle jag ha någon sådan krita att dra linjer o grejer med? Eller bara ha en pappersmall till en ruta? Går väl hur som helst kanske. Inte vet jag hur stora jag borde ha dem eller hur långt ut på tyget man kan sy heller, räcker det med halva fotbredden i maskinen? Eller skall jag flytta nålen en bit? Eller ännu mer?

Och vilken söm är bäst att använda på kanterna så de inte rispar upp sig? Fanns ju en del overlockwannabesömmar, de är väl eventuellt lite bättre än vanlig sicksack?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 11:43   #4
Phoca Phoca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 46
Det är väldigt smidigt att använda rullkniv på skärmatta, det går väldigt mycket fortare än att använda sax tycker jag. Och att ha en stor linjal (ca 15*60 cm) är mycket värt...jag skulle inte vilja vara utan min. Den håller fast tyget när man skär, det är lätt att mäta och man får rätt vinklar på det man skär, etc.

Jag köpte min skärmatta på clas ohlsson för 100 spänn , ca 30*40 cm och rullkniven på tradera för en 50-lapp, tror det är sådana som säljs på panduro. De funkar fint för mej i alla fall.
Phoca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 11:52   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag vill ha både sax och rullkniv. När det blir för mycket kurvor och detaljer så räcker inte kniven till men annars är den suverän. Flera lager och jämnare kanter och snabbare är de stora fördelarna.

Vad gäller vad man ska välja så är det lite "man får vad man betalar för" enligt min erfarenhet. Har använt olika skär erktyg och mattor under flera år och jag började med en billig matta men den läkte inte lika bra som den jag har nu som var svindyr. M. a. o. det är mer lönsamt i längden med en dyr. Men är det skralt i kassan så kan en billig vara ett alternativ. Linoleum duger bra om det är extremt snålt i plånboken men linoleum läker inte alls och efter kort användning så hamnar man lätt i gamla sår vilket inte är en höjdare. Fördelen är att man ofta kan hitta linoleumbitar helt gratis och där med kan man byta ofta.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 12:07   #6
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Phoca skrev:
Det är väldigt smidigt att använda rullkniv på skärmatta, det går väldigt mycket fortare än att använda sax tycker jag. Och att ha en stor linjal (ca 15*60 cm) är mycket värt...jag skulle inte vilja vara utan min. Den håller fast tyget när man skär, det är lätt att mäta och man får rätt vinklar på det man skär, etc.

Jag köpte min skärmatta på clas ohlsson för 100 spänn , ca 30*40 cm och rullkniven på tradera för en 50-lapp, tror det är sådana som säljs på panduro. De funkar fint för mej i alla fall.
Frågan var kanske dumt ställd, rullkniv för 70kr är säkert värt, men är paketet som sådant värt? =P

Linjalen på panduro verkar ju bara vara just linjal med 7mm sömsmån och 45 graders vinklar utmarkerade.
Någon länkade tidigare till http://wondercutruler.com/ och den har ju fler "trianglar", men å andra sidan amerikanska mått.

Clas Ohlson brukar jag inte vilja handla på eftersom erfarenhet säger att allt de säljer är skit =P, sökte på skärmatta nu men jag hittar ingen, en sökning på rullkniv gav denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381268
Men då handlar jag hellre på Panduro för säkerhetsskull (men jag undrar ju trots allt om en sådan från en riktig textilbutik är ännu bättre?)
Annars så var det skärmaskiner på clas ohlson, typ denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...spx?id=1130057
Men den lär ju inte vara så praktisk till tyg?

Men jag hade ju hellre köpt en linjal på stan än att köpa en via skiten paypal från usa och sedan behöva vänta o få tull o betala mer osv =P, dessutom var ju den också überdyr, helst hade jag ju velat göra en själv om jag nu visste vad som vore bra att ha med.

Skärmatta är bättre än linoleum? För jag antar att man får en liten bit sådant billigt om man går till en butik som säljer golvmattor?
Citat:
Alvan skrev:
Jag vill ha både sax och rullkniv. När det blir för mycket kurvor och detaljer så räcker inte kniven till men annars är den suverän. Flera lager och jämnare kanter och snabbare är de stora fördelarna.

Vad gäller vad man ska välja så är det lite "man får vad man betalar för" enligt min erfarenhet. Har använt olika skär erktyg och mattor under flera år och jag började med en billig matta men den läkte inte lika bra som den jag har nu som var svindyr. M. a. o. det är mer lönsamt i längden med en dyr. Men är det skralt i kassan så kan en billig vara ett alternativ. Linoleum duger bra om det är extremt snålt i plånboken men linoleum läker inte alls och efter kort användning så hamnar man lätt i gamla sår vilket inte är en höjdare. Fördelen är att man ofta kan hitta linoleumbitar helt gratis och där med kan man byta ofta.
Är det så viktigt att den läker då? Blir mycket skåror som kniven hamnar i o så annars?

Oki, så det var inte så bra =P, då kanske det får bli ett sådant där paket ändå då, men tja, känns som det är så mycket investeringar för så lite slutresultat änsålänge
Vet inte var jag skulle få tag på flera golvbitar och orka leta =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 12:13   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
aliquis skrev:
...
Skärmatta är bättre än linoleum? För jag antar att man får en liten bit sådant billigt om man går till en butik som säljer golvmattor?Är det så viktigt att den läker då? Blir mycket skåror som kniven hamnar i o så annars?

Vet inte var jag skulle få tag på flera golvbitar och orka leta =P [/B]
Skärmatta är mycket bättre. Det blir rätt snabbt skåror i linoleumen som gör att kniven "spårar ut"

Container fynd och stuvbitar hos vissa mattbutiker brukar vara gratis Fast mer jobb kanske, tid kan också vara pengar :P
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 12:20   #8
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Vad du ska tänkt på med linjalen också är ju om du vill ha en linjal i centimeter eller i inch. Ska du sy mycket efter utländska mönster så bör ju linjalen vara en inch-linjal annars blir det krångligt för att räkna om blir inte bra.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 13:07   #9
Lunsan Lunsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 9
Jag har själv köpt det paket från Panduro som du pratar om. Rullkniven är helt okej. Mattan är stor och härlig (har använt mindre matta förut och höll på att få hjärnblödning på att det alltid kändes som det var för liten plats...)

Så till linjalen: Vill man slippa merjobbet med att märka ut med krita innan man kan skära så är en quiltlinjal ett måste. Den som följde med i mitt paket har centimetermarkeringar och har INTE sömsmån inkluderad. Detta passar bra för mig efterssom jag inte syr efter köpta amerikanska mönster.

Om du kommer att skära mycket raka saker (lappar, remsor eller annat) så tycker jag att paketet helt klart är prisvärt. Däremot tror jag att man bör ha en rullkniv med ett mindre blad om man vill skära ut mönster och liknande med exakthet (Panduros i paketet är 45 mm)
Lunsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 13:32   #10
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag köpte min rullkniv från lokala tygaffären, det är en Fiskars och den är helt suverän. Skärmatta hade jag sen tidigare i enormt format, den tar upp halva köksbordet men jag vet inte exakta måtten.
Jag använder gärna sax också, det är lite beroende på vad jag ska sy. Till mitt lapptäcke var kniven oslagbar.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 17:30   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Alice skrev:
Vad du ska tänkt på med linjalen också är ju om du vill ha en linjal i centimeter eller i inch. Ska du sy mycket efter utländska mönster så bör ju linjalen vara en inch-linjal annars blir det krångligt för att räkna om blir inte bra.
Jag har aldrig förståt det argumentet, varför blir det inte bra?
Vad för mönster vet jag inte, men sålänge man har själva "figuren" klar för sig borde det väl inte vara några problem att göra den med mer normala mått/SI-enheter?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 17:34   #12
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Lunsan skrev:
Den som följde med i mitt paket har centimetermarkeringar och har INTE sömsmån inkluderad. Däremot tror jag att man bör ha en rullkniv med ett mindre blad om man vill skära ut mönster och liknande med exakthet (Panduros i paketet är 45 mm)
Det stod på etiketten eller förpackningen att 7mm sömsmån var inkluderad, VAR undrade jag också däremot , jag vet inte om tanken är att man skall använda halvcentimeterslinjerna (de sträckade) och att de kanske är några mm breda och att de avrundade lite eller hur det är tänkt. Vet heller inte hur det skulle fungera om man har flera lappar, för säg om det är 4st som är 5cm långa så så kan man ju inte bara lägga på 4*2*5mm = 4cm för då blir det ju inte 7mm sömsmån på någon av dem.
Ok, jag trodde det bara var fördelar med ett större blad för att den skulle rulla lättare o så, men då bör man kanske ha en mindre med. Hur som helst var de ju billiga så det är väl inget problem.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 12:09   #13
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Appropå skärmattor!

NETTO har denna vecka åter billiga skärmattor, dels A4 storlek för 19:- och 60x45cm för 59:-.
Jag köpte förra gången och tycker att de har fungerat bra för mig!
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 19:23   #14
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Re: Appropå skärmattor!

Citat:
AnnaPP skrev:
NETTO har denna vecka åter billiga skärmattor, dels A4 storlek för 19:- och 60x45cm för 59:-.
Jag köpte förra gången och tycker att de har fungerat bra för mig!
Var ju schysst, tyvärr finns ingen nettobutik i Örebro, vet inte om man vågar chansa på att det finns i första bästa heller? Inte så skoj att stanna till vid varje stad på väg mot Stockholm o kika kanske =P

Edit: Här var annonsen:
http://www.netto.se/internet/nettos/...cument&catid=1

Och här är butikerna:
http://www.netto.se/internet/nettos/...s?OpenDocument

Finns i Arboga och Kumla så dit är det ju inte så långt.

Någon koll på hur tjock den är? Var iväg o tog en ifrån Panduro innan för 398kr (matta, rullkniv och linjal) men jag har inte öppnat den ännu så det borde ju gå att byta fortfarande. Rullkniven går ju bara på 69kr så, bara man kunde hitta en billig linjal sen med, idéer?

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-29 klockan 19:28.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 20:21   #15
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
3mm tjock är min 45x60.
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons