Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-24, 12:39   #1
k_kensfors k_kensfors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Question Aftonväska - Har ni tips?

Hej!
Detta är mitt första inlägg, men jag har läst mycket inlägg på sidan tidigare. Nu behöver jag hjälp med idéer för att sy en liten aftonväska. Har gjort "pås-modellen" tidigare men nu vill jag göra något mer ordentligt, fast inte för komplicerat.
Tack på förhand!
k_kensfors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 12:52   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Välkommen hit!

Har du tittat på Alexandra Brincks alla väskor?

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=532

Du kanske kan hitta en modell du gillar och utgå ifrån den. Ofta är tygvalet av stor betydelse.

Jag tycker att en atfonväska ska vara enkel i modellen med lyxigt tyg och kanske smyckad på nåt vis. I så fall är väl det enklaste att pressa fast en slags vliselin på tyget som gör väskan hård (kommer inte på vad det heter men det används ofta till läder och finns i välsorterade tygbutiker). Sedan syr man en rektangulär påse som man syr in de nedersta hörnen på så att man får en botten. En strassdragkjeda och ett par snygga handtag eller axelrem på.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 14:27   #3
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
Thumbs up

hej,

eBay kan ofta funka bra som inspirationskälla :)
http://www.ebay.com
sök på t ex "evening purse" och du lär säkert hitta någon aftonväska som kan ge dig lite idéer.

själv samlar jag så smått på själva byglarna från gamla portmonnäer/väskor till framtida väskprojekt. har även beställt helt nya "purse frames" från den här sidan:
http://stores.ebay.com/Ah-Kwok-Suppl...QQftidZ2QQtZkm


/Alexandra Månälva
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 14:35   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag håller med Cecilia - det är tygval och utsmyckning snarare än modell som gör en väska. Till dekoration kan man använda pärlor (t ex som frans), snören och band, broderi, applikation, paljetter, tygblommor - se vad du har i dina gömmor!

För att göra väskan mera stabil kan man använda lite av varje, beroende på hur stadig man vill ha den, och vad man har hemma. Förutom Vlieseline och andra mellanlägg kan man använda vanligt tyg i lämplig tjocklek, säckväv, styv kanvas (sådan som modister använder, heter buckram på engelska), vanlig vadd (stryk lite försiktigt under trasa, så blir den stadigare) eller styv plast. Tänk efter vad du ska ha i väskan - kommer du att ha lite tyngre saker som kamera eller mobil så behöver en väska i tunnt tyg ha ett ganska stadigt mellanlägg för att väskan inte ska säcka ihop och se konstig ut när du lyfter upp den.

Enkla handtag kan göras av band, snören, rulåer eller pärlor trädda på STARK tråd. Handtag med lite stadga kan du göra genom att trä snören eller tunn plastslang i en rulå.

Om du vill ha tips om hur du ska sy själva väskan så hör av dig igen.

PS: Cecilia, så gulligt att du länkade till mitt album...

Senast redigerad av alexandrabrinck den 2005-04-24 klockan 14:38.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 14:37   #5
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
angående "purse frames"

Hej,
När jag läste ditt inlägg Alexandra så kom jag bara och fundera på, hur gör man egentligen när man monterar en sådan från t ex en gammal portmonnä?
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 14:46   #6
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
många äldre portmonnäbyglar brukar ha små metallöglor längs hela bygeln som man fäster själva väsktyget i

dock har jag inte hunnit prova mina nyinköpta byglar än, men där tror jag att en stark plattång kan vara till stor hjälp, hmm kanske någon här på sysidan har några bra tips om hur jag skall gå tillväga med dem?
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 14:53   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Alexandra Brinck:

Ha ha Det är väl klart man länkar till dig du är ju "väskexperten" här på sidan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 10:41   #8
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Här är ett gratis mönster till en väska som jag tycker skulle kunna passa som aftonväska:
http://www.1sewingpatterns.com/downloads/5001purse.pdf
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-01, 18:24   #9
k_kensfors k_kensfors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Hej & tack för alla tips!
Det blev en väska i kuvertmodell med axelband och paljetter på. Inte helt perfekt men ett OK första försök. Kanske ska jag öppna ett album och lägga in lite bilder senare.
/Karin
k_kensfors är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons