Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-09, 17:05   #1
kajsadara kajsadara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Att sticka vanlig tröja på rundsticka

Jag har ett mönster på en sk. Vörå-tröja. Det är en helt vanlig stickad tröja med massa mönster a la Norge-stil. Mönstret beskriver hur man stickar nedre kanten rak, men jag vill ha en resårkant! Jag la upp maskantalet för rak kant, 160, och började stciak resår; två aviga, två räta. Dock ser den alltför liten ut!! Det står att man ska öka ut ca var trejde till ca 260 m, men jag antar att det är EFTER man stickar själva kanten/ resåret? Man kan ju inte lägga upp 160m och sen direkt öka ut var tredje...? 160 m ser alltför litet ut iallafall.... hur ska jag göra??

Mvh Kajsa
kajsadara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-09, 19:20   #2
kajsadara kajsadara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Ingen som stickat vanlig tröja...? Jag funderar att lägga upp de 260 maskorna direkt och sticka resåren med stickor 2,5 och sen byta till 3,5... och inte utöka nåt mer.

Kajsa
kajsadara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 06:48   #3
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Roisken finns att tröjan kommer att stå rakt ut om du gör så. Pröva med att lägga upp något mellan 160 och 260 istället. Tanken verkar vara att tröjan skall smita åt i resåren och vara pösigare ovanpå med tanke på mönstret. Lycka till! Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 07:31   #4
kajsadara kajsadara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Ja det kanske stämmer. Men hur funkar det att inte maska ut efter resåren med t.ex. vantar då om de inte funkar på tröja..? Tack för svaret!

Tröjan ska när man börjar sticka rakt ha 256 maskor, men tills de är de ju fritt fram hur man gör då... Låter inte 160 maskor på rundsticka som lite att ha längst ner för en tröja i stl M i någons öron?
kajsadara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 09:24   #5
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Jo det lkåter mycket att lägga till 100 maskor faktiskt. Men jag har ju inte sett mönstret så det är svårt att avgöra. Ofta¨på vantar och swå är det som du skrev innan att man bytter till en grövre sticvka på slätstickningen efter resåren. Lycka till då och visa gärna upp resultater. kram
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 11:25   #6
kajsadara kajsadara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Tackar för svaret. Jag har fått tips av en annan stickare här på forumet som utgick från mönster på norska tröjor och tror jag har löst mitt problem

Det kan nog ta ett tag innan du får se resultatet, jag är inte så rutinerad ännu! den som väntar på nåt gott...
kajsadara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons