Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-26, 19:21   #1
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Varför blir det små "bubblor"?

Nu har jag försökt ett antal gånger att sticka med min "nya" Knittax-maskin och det var svårare än jag trodde, men det går lite lättare nu. En fråga jag skulle vilja ha svar på är: Vad gör jag för fel, när det blir små "bubblor" / "noppor" eller vad man ska kalla det vid stickningen? Först trodde jag att det var ett mönster som skulle bli, men det är det nog inte. På avigsidan verkar det vara lösa trådar. (Svårt att förklara,men det kanske är fler som råkat ut för samma sak som nybörjare). Jag har försökt att ändra maskstorleken och även prövat med olika garn. Tacksam för hjälp och tips! Hälsningar Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-26, 20:18   #2
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
Har eventuellt en eller flera nålar legat framskjutna i viloläge? Det får den effekten att maskan inte stickas utan blir liksom "lyft" under 2 eller flera varv
Alla nålar måste ligga i en jämn rad när du börja sticka. Jag har ett litet verktyg, en kloss som man drar utmed nålarna, så hamnar dom i en jämn rad.Gör dom inte det, så peta ner dom till rätt läge efter första varvet.Ha inte en tröja på dig,som kan fastna i nålarna och dra dem ur läge.Har du för små maskor till garngrovleken? Då kan det gå så trögt att nålarna inte följer med.
Träna på bara så lär du dej snart. Gör provlappar tills du behärskar allting.
Ha det.
Inger

En sak till:
Alla nåltungor måste vara öppna under stickning. Är det nån eller flera nålar som "blundar" hela tiden (det brukar vara samma nål) så byt ut den nålen.

Senast redigerad av degdala den 2005-01-26 klockan 20:36.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 13:45   #3
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Inger!

Inger! Tack för dina goda råd och ditt snabba svar! Jag har suttit en stund på förmiddagen idag och kollade noga att nålarna stod som du sa att de skulle , men det hjälpte inte. Det verkar som om det blir ett "dubbelt lager" på baksidan av det jag stickat och där kan jag ta tag i en ögla och bara dra och så repas det upp ett lager och kvar är bara en stickning som ser ut som en vanliga slätstickning. Kan det ha att göra med inställningarna? Jag följer insruktionsboken så gott jag kan, men någonstans gör jag ju fel, eftersom det blir så. Jag har även prövat med olika garner och inställningar på masktätheten, men det blir tokigt ändå.
Tacksam för svar! Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 16:59   #4
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Ta fram instruktionsboken. Du har (nu vet jag ju inte vilken modell du har) förmodligen 2 knappar precis under handtaget. Tryck ner dom i botten.
Sen kan det finnas en liten blank spak i högerkanten på handtaget. Den bör peka framåt.
Studera instruktionsboken vad dessa har för funktion.
Jag hittar inte min bok just nu, jag har så mycket böcker o tidningar och det var länge sen jag använde maskinen.
I alla fall på min maskin har den blanka spaken den funktionen att den inte tar med maskorna på tillbakagång. Det kan vara därför du får trådar på avigsidan.
Vi kanske inte bor så långt från varandra,så vi kanske kan träffas och slå våra kloka huven ihop.
Du skulle kunna skicka en provlapp i ett brev så kan jag se själv hur det ser ut.
Hoppas det löser sig. Hör av dej!
Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-27, 19:40   #5
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Inger!

Tack igen för din vänlighet! Jag ska pröva dina tips imorgon eftermiddag . Jag tycker att jag har läst instruktionsboken så noga, men vem vet, jag kanske har gjort tvärtom mot vad man ska. Jag har sett den där spaken men inte velat röra den än.Idag hinner jag inte sticka mer, så jag hör av mig imorgon,Hälsningar Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-28, 09:11   #6
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej igen.
Ser din maskin ut så här?
Jag har nämligen 2 maskiner. En gammal som är skrot(bra till reservdelar) och så den här.
Om det är så, tryck på dom oranga knapparna så dom står i läge "upp".
Dom grå knapparna ska vara framskjutna mot dej. Tryck från baksidan.
Den lilla spaken på högersidan markerad med en pil ska stå framåt ,mot dej.
Pröva om det blir rätt nu
Inger

Jag försökte lägga in en bild men det misslyckades.
Mejla mej: inger.v@bredband.net , så skickar jag bilden

Senast redigerad av degdala den 2005-01-28 klockan 09:13.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-28, 15:38   #7
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Tack Inger igen!

Hej igen!
Du är verkligen bussig som gör så mycket för mig! Tack än en gång! Nu fungerar det ! Hälsningar Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons