Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-01, 07:39   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
som en sur gammal gubbe

Min Per Person från ca 1900 är rengjord och monterad på ett bord. Mängder med olja behövs, en nål visade sig vara sne, trots att jag fått igenom dem noga. Nu flyter det på fint utan garn. Men när jag lägger i garnet blir han grinig. Stannat upp och vill inte. man måst använda en stålkam med vikter, nått som jag inte är van vid. Får inte till rätt tyngd tror jag. Lyckades få till några cm igår innan det körde fast helt. Tog av garnet och det flyter fint igen. Nya försök idag -det ska gå!
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 20:44   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Fel tjocklek på garnet är min spontana tanke.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 09:25   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag provar med lite olika garner och lutar åt att det snarera handlar om för lite friktion. Nuvarande strategi är att lyckas sticka på några få nålar och sedan långsamt öka tills jag får det att funka. Kul är det i alla fall.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-05, 16:06   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Idag lyckades jag sticka med 6x6 nålar på Persson, det blev nästan en dm innan jag tappade allt. Jag vet var det felar - dels några nålar som inte är som de ska trots noggranna kontroller (när de hamnar ur läge tvärstannar han förståss), dels problem med rätt vikter. Jag har bara en LÅNG viktkam (eller vad det nu heter) och skulle behöva ett par kortare också. Ska se om jag inte bara kan tillverka några.

Teknikern i mig bara älskar det här problemlösandet.

Jag tappar maskor var och vartannat varv, men det har jag lärt mig från mina andra 4 maskiner har med handlaget (och lite med garn) att göra. I början tappade jag nästan hela tiden stickor när jag stickade på Knittax M2, nu kan jag skicka ett helt plagg utan att tappa en maska.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-05, 20:30   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag minns den där känslan när jag började med maskinstickning. "Oj, vad hände nu???" när man för drittefemte gången fick hela stickningen på tårna. Men man lär sig iakta och fundera. Vad var det som hände. Det har jag haft mycket nytta. Det bor nog en liten tekniker i mig med, tror jag att jag har konstaterat vid ett rätt många tillfällen.

Och din maskin är säkert knepigar än min var. Det var en standardmaskin Brother 830 jag satt med.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-06, 19:31   #6
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jo Herr Persson är knepig, men de andra jag lärde mig på (50-talsdamerna Knittax M2 och Passap Automatic) var inte så svåra alls.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons