Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-17, 15:06   #1
Strega Strega är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 63
Unhappy Tappar maskor!

Hej!
Jag har lånat en Silver Reed 210 stickmaskin och det fungerar inget vidare.
Jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag drar släden över nålarna enligt bruksanvisningen men garnet liksom "faller av" nålarna här och där hela tiden och det ser för dj-t ut. Varför gör den på detta vis???
Jag har provat med akrylgarn (handstickor nr 3,5) och med bomullsgarn (handstickor nr 3) men det verkar inte göra någon skillnad.
Strega är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-17, 17:44   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag skulle gärna vilja hjälpa dig, men det är så svårt när man inte kan vara med och riktigt se vad som händer. Har du kollat att garnet är isatt ordentligt i släden? Du kan också kolla under släden att alla delar rör sig när du trycker in de olika knapparna att det inte är något som kärvar där. Sen är det ju bra om den är inoljad ordentligt. Är det alla maskor som tappas eller är det bara på vissa nålar, det kan ju vara så att de nålarna skulle behöva bytas ut.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-17, 20:12   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej det kan bero på flera saker : garnspänningen kan vara för hård,den kan även vara för lös.maskstorleken för liten .Garnet för tjockt för krokarna i nålarna .man kan också dra för fort så nålarna inte hinner åka hela vägen tillbaka.Kontrollera om nåltungorna kan röra sig som dom skall, inte fastna och är tröga.En välsmörjd och rengjord släde underlättar.
Dammsug och även nålbädden det kan fastna mycket tussar runtomkring nålarna.vet du om den har fungerat innan du prövade den. kolla också att släden hammnar där den skall.jag tor att det är samma nålantal som min maskin .3,5 stickors garn är max gräns , testa med något tunnare garn
Lycka till Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-04-17 klockan 21:36.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 08:36   #4
Strega Strega är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 63
Hmmm...

Tack för era snabba svar!
Jag har nu; dubbel- och trippelkollat trädningen, provat olika garnspänningar, dammsugit maskinen och släden, oljat där det ser ut att behövas, tittat på nålarna med förstoringsglas för att se om de är "knöliga" (det är de inte).
Det verkar som om ju mer man stickar desto mindre tappar den maskorna. Kanske den bara har stått i garderoben för länge och behöver komma igång igen?
Det verkar också som att om man drar släden långsamt så "hinner" nålarna med bättre. Ska in till staden i dag och köpa garn på koner för att se om det fungerar bättre.
Tack än en gång för era tips! Det är guld värt att få hjälp så fort
Strega är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 08:52   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej jag har bott i uppsala och Östervåla om du behöver delar eller coner -garn Så finns stick-Lena i Rasbokil Tel 018-351341 ,mob: 0707686866.
Hon säljer Silver reed. Hälsa från Ann-Christin som Bodde i Östervåla och köpte hennes intariasläde.
Ann-Christin.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-04-19 klockan 09:43.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 16:46   #6
Strega Strega är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 63
Tack för tipset!
Strega är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons