Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-30, 19:38   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Äggfritt

Hej!
Med anledning av allergidiskussionen som hamnade i fel forum , och förfrågningar jag fått efteråt så kommer här länk till recept på en utmärkt ägg- och mjölkfri sockerkaka som jag brukar baka:
http://home.swipnet.se/hultin/dok/re...ockerkaka.html

Ha det!
/Gunilla
ps. Solhavre = havremjölk som säljs på ICA.
Bäst av allt - du slipper vispa ägg och socker pösigt... det är bara att röra ihop smeten och grädda.

Senast redigerad av gunnsan den 2005-08-30 klockan 19:53.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 21:30   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Halloj!
Här är nu även mitt recept på s.k. "kärleksmums" (mockarutor med kokos) som är helt fria från ägg och mjölk. Perfekt för allergiker och... veganer.
/Gunilla

http://home.swipnet.se/hultin/dok/re...gfrikmums.html
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 11:48   #3
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Det är alltid roligt med nya recept för veganer Jag brukar dock ta vanliga recept och byta ut mjölk mot sojamjölk/havremjölk och ersätta äggen med någon som heter "no egg" som är ett äggersättningspulver som funkar suveränt!
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 12:11   #4
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
TAck Gunilla för de fina recepten.Min son är allergisk imot det mesta men har börjat tåla mjölk igen i lagad form.Tror du att jag kan byta ut solhavren imot mjölk istället och få någorlunda samma resultat?Han är nämligen allergisk imot ägg soja,havre bla.Så det är inte lätt att få till det.För tillfället är det endast mariekex som jag kan hitta till honom utan soja eller ägg i och baguette..Här i dubai är det mycket svårare att få tag på speciella matvaror så egna recept är alltid ok.
häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 12:18   #5
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Nu skriver jag det är utan att beakta att du är i Dubai. Om du kommer hem till sverige eller nåt kan du ju fixa ihop lite ingredienser..

Det finns sockerkakor som inte kräver någon mjölk alls. Man kan skaffa mjölk- (och soja-)fritt margarin och använda äggersättningpulver. (jag hoppas att han tål det). Jag skulle kunna skriva ner ett recept om du vill ha..?
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 13:03   #6
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
TAck gärna,
Äggersättningspulver har jag aldrig hört talas om och då har han varit allerigisk i 6 år snart.Vad är det?
Häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 14:06   #7
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Det är ett pulver bestående av (hämtar paketet)
"Potatisstärkelse, tapiokamjöl, vegetabiliska bindemedel: metylcellulosa, kaliciumkarbonat och citronsyra".
Märket heter ORGRAN och produkten heter, som sagt, No Egg. I sverige finns den bland annat på hälsokosten på götgatsbacken, om det är till någon hjälp. Man kan baka med den och göra andra sådana saker, men inte t.ex. äggröra och maränger (av förklarliga orsaker, det är ju bara ett pulver).
Hoppas detta har hjälpt lite iallafall.
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons