Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-20, 16:58   #1
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Klantigt värre!

Alltså...

Igår började jag att sy på en skjorta, ni vet en kortärmad och vid sommarmodell att bäras i den stekande sommarvärmen (oknäppt om anständighetskraven tillåter). Jag hade ett stycke bomullstyg liggande som passade fint till en sådan skjorta.

Jag börjar förstås med att rita upp ett mönster, sedan när jag lagt ut mönsterbitarna på mitt bomullstyg upptäcker jag att det blir snålt. Ingen bröstficka alltså, och så kan jag korta ärmarna lite, skjortan kan kortas några centimeter den med.. o.s.v... när jag är nöjd, tar jag och klipper ut delarna. Min tygbit har räckt till, och det precis. Jag monterar framsidorna med sina ok-delar och syr knäppkanter, knapphål och knappar. Dags att sy ihop baksidan med bakre ok-delen. Trodde jag i alla fall. Jag hade inte ritat och klippt ut något bakre ok! En blick under sybordet förklarar saken, mönsterdelen med den delen av oket hade hamnat på golvet, och jag hade missat att lägga ut den delen på tyget! F-n också vad irriterad man kan bli i sommarvärmen! Nu blir det ingen skjorta av det tyget, som i och för sig inte hade räckt till... det blir ett par strandbyxor istället, modell ”boxershorts”.

Ovanstående är nog det mest snopna jag hitintills varit med om (vad gäller syprojekt då alltså). Inte farligt, men ack så irriterande när man är i farten. Jag hade verkligen gillat en skjorta i det tyget. Snyft.

Någon annan som har några klantigheter att berätta om, så att jag finner tröst?
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:11   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Kan du inte hitta något matchande tyg att ha till ok:ena (?! säger man så..)

Det kan kanske bli en skoj detalj tillsammans med ditt fina tyg
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:21   #3
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Citat:
Kan du inte hitta något matchande tyg att ha till ok:ena (?! säger man så..)
Mjäe.. jag tänkte på det, men kom fram till att jag dels inte hade tyckt det varit snyggt på just den här skjortan, dels att jag inte har något tyg som kunnat passa eller matcha heller för den delen.

hmm. Man kan nog säga ”oken” rätt och slätt.

Tack för ditt tips, men det blir ett par shorts så fort jag orkat lyfta baken från stolen här, och masat mig in till symaskinen. Det är varmt...

Trevlig sommarkväll//
jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 22:43   #4
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Aj vad illa!
Nåja, bra att det i alla fall kan bli något annat av det.

Jag skulle sy en långväst till ett lajv en gång. Allt gick väldigt bra fram till jag upptäckte att jag hade två vänsterdelar av framstycket.hade inte tyg nog att göra ett nytt stycke. Slutade med att jag fick klippa toppen, vända på den och sy ihop så att jag fick en söm i midjan. När det var klart upptäckte jag naturligvis att jag på något sätt lyckats krångla högerdelen (som jag naturligvis hade) på vänster sida. Det var bara att sprätta, klippa upp och sy ihop den i midjan också.

Lite broderier senare var skarvarna dolda, men tiden hade jag och den vän som hjälpte mig verkligen behövt till annat. Dessutom lät hon mig inte sy lajvkläder oövervakad på flera år efteråt.
Idag skrattar vi åt det och jag tittar alltid efter en gång extra när någonting verkar helt tokigt. Har nämligen lyckats göra om samma sak igen, men det är min lilla hemlighet. Nu när jag äntligen åter är betrodd med att sy själv.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 23:37   #5
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Angry

Här kommer lite tröst. Jag måste vara helt korkad!! En idiot är jag. Köpte ett vitt ärmlöst linne och skulle brodera på den så den matchade min strand kjol.
Strök på på baksidan ett påstrykbart mellanlägg, satte fast rivbart i bågen, underst ett klippbart mellanlägg, allt klart, syr fast med fix och broderar. Tar loss harligheten och undrar hur i allsin dar har jag lyckats vända baksidan med strykbart uppåt, så broderiet sitter på avigsidan. Då var det en som svor på finska, svenskan räckte inte till.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 20:06   #6
jeanette jeanette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 39
Inget syklanteri men väl ett broderiklanteri om det duger. I femta klass i syslöjden skulle vi brodera lavendelpåsar. Jag hade lyckats brodera så fint, så fint i korsstygn och glad i hågen skulle jag visa min syfröken. Problemet va bara att jag lyckats med att brodera fast hela stycket i mina byxor. Tala om klantigt.
jeanette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 20:26   #7
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Idag lyckades jag på något sätt flytta megabågen ett hack åt fel håll. Eller så glömde jag totalt att flytta den. Broderade allt på samma ställe. Eftersom det är så fint väder lät jag maskinen gå och gick ut i solen. När jag kom in var det en stor klump av något odefinierbart mitt på tyget.

Skyller på värmen...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons