Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-04, 18:58   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Idéer till gäststuga med små fönster

Halloj!
Min man håller som bäst på att bygga en friggebod/gäststuga med litet sovloft. I våras beställde han först en monteringsfärdig friggebod, men den kom aldrig... leveransen försenades om och om igen . Till slut avbeställde han den och började snickra på något alldeles eget. Tyvärr hann det ösregna innan taket var färdigt, så det blev lite blött...
Snart är det alltså dags för mig att sy gardiner och annat invändigt till denna lilla stuga. Någon som har några förslag om vad för slags gardiner man kan sy till så här små fönster? Det kanske inte går så bra med gardinkappa, för den blir kanske i kortaste laget, om man ska kunna se ut också. Jag köpte ett tyg när jag var i Hedemora på semestern. Voilé heter det, men jag glömde fråga vad det var för material... är voile av något särskilt material, eller kan det vara olika? Frågan är om det går att maskinbrodera på detta tunna tyg. Jag gör väl ett försök i alla fall.
/Gunilla
ps. De övre fönstrena ska inte gå att öppna sedan, ifall någon blev orolig...
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2005-08-04 klockan 19:03.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:39   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kul med friggebod den ser ut att bli jättefin. Smart med sov loftet. Vi har just fått våran nästan klar. Ska bara måla fönster och dörrar. Här är en före bild:
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Alvan den 2005-08-04 klockan 19:48.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:42   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Till gardin valde vi (läs jag) ett tunnt randigt bomullstyg. Istället för gardingstång så använde vi vajer. Är själv väldigt nöjd med resultatet efter som det blev så lätt, luftigt och sommrigt. Nu ska stolarna kläs om och kanske målas med guldfärg för att matcha de smala guld ränderna i tapeten.
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:45   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är den andra änden och man kan skymta ett litet fönster med samma gardiner som till det stora. Jag tror att ditt val av ett tunnt tyg är en bra ide och om jag får föreslå vajer så behövs ingen kappa, vajern försvinner nästan. Dessutom är den billig 39 kr på IKEA.
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 21:16   #5
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
3 förslag

Här kommer tre förslag från mig:
1.träpersienner istället för gardiner,
2 hissgardiner
eller
3.inga gardiner alls ...
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 21:29   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Tack för tipsen! Vad fint det blev, Cecilia! Det ska nog vara något som går lätt att dra åt sidorna. "Inga gardiner alls" tror jag dock inte på. Eventuella gäster vill nog kunna dra för litegrann. Dessutom blir det mer ombonat med gardiner.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-05, 07:02   #7
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
gardiner

hej gunilla.Vi har haft vår friggebod i några år.så jag har haft alla möjliga gardiner där.Men funderar nu på att sy nya.inte riktigt kommit på hur jag skall få till dem.tänkte sy rullgardin o kappa i ett så att säga.skall sätta en träribba nedtill på gardinen,som skall sitta på nån ställning en bit upp på fönstert,så att säga de är en kappa,men när vi har gäster kan de bara lyfta ner den,,,så har de en rulLgardin.jag skall även ha broderi på har jag tänkt upptill då på kappan.Men kanske någon har tips på vad för hållare jag skall ha på sidan?? Så de är ej en vanlig hissgardin med snören att hissa upp den som jag menar.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-05, 08:05   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag såg på ett inredningsprogram förut däör det var väldigt små fönster i lägenheten som inreddes. Vad de gjorde var att de satte en sån där "tygpersienn", vikgardin eller vad det nu heter, en bit ovanför fönstret och lät den hänga ner till strax nedanför ovankanten på fönstret. Det gav en illusion om större fönster och såg jättemysigt ut.
Det är vad _jag_ skulle gjort, men smaken är som den mycket berömda baken.

Mina föräldrar har en liknande friggebod och i de små fönstrena på loftet har min mamma helt enkelt satt dit rynkad spets som täcker hela fönstret. Den är ditfast med vajrar genom kanaler i spetsen som sen är fastskruvade i fönsterlisten.

Senast redigerad av deliana den 2005-08-05 klockan 08:07.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-06, 21:02   #9
Diana Diana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 29
Jag blir så avundsjuk på er. Jag önskar mig en liten stuga/friggebod som jag kan vinterbona och använda som systuga.
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 11:09   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hejsan i sommarvärmen!
Vill bara visa litegrann hur det har gått med vår gäststuga/friggebod. Hela familjen tillbringade nämligen natten och åt frukost i denna underbara stuga som håller 20 grader (!) när vårt boningshus håller 28...29 ... pust.
Det hade vi ingen aning om när vi byggde huset, dvs att den skulle fungera nästan som jordkällare... Huset står i skuggan större delen av dagen och när nätterna är kyliga, så kryper temperaturen ner inomhus, till ca 17-18 grader, om ingen är i huset. Temperaturen håller sig sedan, så när vi öppnar dörren en varm sommardag, så är det fortfarande 18 grader inomhus här! Så nu vet man vart man ska ta vägen när man håller på att smälta bort . Huset är isolerat och vinterbonat.

Vi fick förstås bråttom att fixa sovplatser även på nedre våningen. En s.k. dagsäng köptes på IKEA igår och monterades samma dag. Fungerar som soffa och dubbelsäng med förvaring (stora lådor under).

Gardinerna är kanske ännu så länge inget att skryta med - jag sydde om ett par gamla, solblekta köksgardiner som vi hade där vi bodde förut. Ska fundera ut något bättre tyg så småningom (Volié-tyget använde jag till något annat ).
Som ni ser så blev det 1 fönster istället för 2 på loftet. Maken ändrade och hade sig.

Kramar/Gunilla

Ps. Fönstret på loftet går att öppna, i motsats till det jag skrev i första inlägget. Pojkarna är så pass stora nu, och det kan vara bra att ha en reträttväg där uppe, med repstege eller nå't.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2006-07-02 klockan 11:29.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 11:22   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
Maken hittade en perfekt trappa till loftet, som var ett demo-exemplar. Billigt som bara den och den passade precis. Lapptäcket sydde min mans syster för många år sedan. Hon finns tyvärr inte kvar.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 07:03   #12
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Vilka toppenfina lösningar ni hittat till era friggebodar. Själv så ska jag snart ta och sy gardiner till tösens fönster i hennes lekstuga. Får se vad man kan hitta på där.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 09:54   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Gardinuppsättning

Så här ser gardinuppsättningen ut på lite närmare håll. Min man härmade helt enkelt den sorts gardinuppsättning som finns i mina föräldrars sommarstuga i Dalarna... en hylla med tillhörande gardinstång. I Dalarna är det lite mer snidat och snirkligt, men det här duger bra ändå.
Sedan hade han en hel drös med gamla gardinringar som äntligen kom till användning. Det går jättelätt och fort att ta ner och sätta upp gardiner i dessa ringklämmor, och man behöver inte sy några särskilda kanaler eller sy fast kirschband.
På hyllan kan man dessutom ställa prydnadssaker och annat som man behöver ha till hands.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2006-07-03 klockan 10:35.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 14:12   #14
krumeluren krumeluren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 61
Jag skulle helt klart välja spetsgardiner om jag skulle ha gardin, eftersom det släpper igenom mycket ljus.
krumeluren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons