Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-29, 14:49   #31
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
olof-33 skrev: Visa inlägg
Hej igen
Jag är tvungen att återkomma beträffande min HQ 2000. Jag har som jag sagt tidigare fått den att fungera tillfredsställande. Dock inte backmatningen när jag syr raksöm. Om jag ställer in rattarna enligt
boken för att fästa tråden i backläge fungerar det inte, knappen har dåligt motstånd. Någon som har några några tips?
Du måste precisera problemet lite mera. Det fel som kan ordnas med en hårtork och lösa upp gammal olja/hartz enligt klippet bör fungera om problemet är att backen inte återgår till vanlig sömnad efter att ha backat. Ett annat fel kan vara att knapphålsfunktionen hamnat i fel läge. Kolla om det går att växla mellan knapphålsinställningarna. Går inte detta så behöver mekaniken rättas till.

Lycka till!
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 19:17   #32
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Unhappy

Ja det måste vara något i inställningarna som inte fungerar. Jag har
fått backknappen lös och utan att kärva. Jag ser att det blir för litet utslag då jag trycker in backen. Trycker jag ner en arm på baksidan invid sömväljaren manuellt så påverkar det matningen av tyget och matartänderna går bakåt med en kraftig rörelse.
Kan någon del i mekaniken "kuggat" över på något sätt?
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 13:49   #33
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Fungerar knapphålsmekaniken? Testa att dra ut och vrida runt knapphålsmekaniken. Om den fungerar som den skall är det nog så att backmekaniken behöver rengöras och smörjas.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 16:52   #34
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Angry

Ja knapphålsmekaniken verkar att fungera. När jag ställer ratten för sömväljaren längst till vänster (alltså något ur sitt rätta läge)på raksömssymbolen så syr maskinen bakåt. Den trasslar dock tråden så jag får upp flera trådar från spolen.
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 18:45   #35
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Jag menade att du skulle ställa stygnbreddsratten på 0 och dra ut knappen. Då har du kopplat in knapphålsmekaniken. Sömväljaren skall du ha på raksöm. Läge 1 skall sy ena stolpen bakåt. 2 syr en träns. 3 syr andra stolpen framåt och slutligen 4 sista tränsen. Därefter kan du vrida till 0 och trycka in knappen. Ett relativt vanligt fel är att hela mekaniken hamnat i fel läge och exempelvis alltid syr första stolpen baklänges. Kan du inte dra ut knappen så är det relativt enkelt att rätta till felet från gaveln under handhjulet. Ställ stygnbredden på 0 och se till att urfasningen som syns kommer mitt för den tapp som skall passa i urfasningen.
Det låter svårare än det är, så lycka till.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 19:18   #36
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Angry

Jag uttryckte mig lite oklart. Men knapphålsfunktionen fungerar och likaså är knappen för stygnbredden fullt rörlig.
Vid raksöm då jag trycker på bakåtknappen händer inte något.maskinen syr framåt. Om jag då vrider sömväljaren något till höger till sista strecket för raksöm så kan jag sy bakåt. Men i detta läge trasslar tråden.
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 11:04   #37
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Om knapphålsmekaniken är OK så är nästa steg att kontrollera att stygnlänghen är rätt inställd. Ställ längden på 0 och sy utan tråd. Matningen skall då vara 0. Justera med skruven inuti backknappen. Skruva inte loss den.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 16:37   #38
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Angry

Jag har fattat helt fel när det gäller att sy knapphål trots din beskrivning. När jag gjort inställningarna för att sy den första stolpen som ju ska sys bakåt så syr maskinen sicksack.
Den vägrar tydligen att sy bakåt.
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 17:56   #39
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
olof-33 skrev: Visa inlägg
Jag har fattat helt fel när det gäller att sy knapphål trots din beskrivning. När jag gjort inställningarna för att sy den första stolpen som ju ska sys bakåt så syr maskinen sicksack.
Den vägrar tydligen att sy bakåt.
Då är troligen felet det jag misstänkte. Knapphålsmekaniken har hamnat i fel läge.
Du rättar till felet genom att lossa gaveln så att du ser knapphålsmekaniken. Ställ stygnbredden på 0 och se till att urfasningen som syns kommer mitt för den tapp som skall passa i urfasningen.
Med en lämplig skruvmejsel kan du bända runt mekaniken så att den tapp som finns på mekaniken kommer mitt för urfasningen på stygnbreddsmekaniken. När du ser att de kommit mitt för varandra så är det bara att dra ut ratten så att urfasningen och tappen går i varandra.
Observera att utdragning och inskjutning skall ske med breddsteget 0 inställt. Troligen behövs lite olja i maskineriet. Det kan också krävas att du matar runt mekaniken (med mejseln) mer än ett helt varv innan du trar i spaken för att allt skall hamna rätt.
Det låter svårare än det är, så lycka till.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 10:35   #40
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Angry

Jag kan fortfarande inte sy bakåt då backknappen inte går att trycka in det hjälper inte att justera med skuven den reagerar inte.
Ställer jag ratten för sömväljaren mot den vita pricken så syr maskinen bakåt och matningen bakåt fungerar.
Stygnbreddsknappen går att vrida utan problem. Men maskinen syr inte bakåt i läge 1 som den ju ska göra.
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 11:12   #41
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
olof-33 skrev: Visa inlägg
Jag kan fortfarande inte sy bakåt då backknappen inte går att trycka in det hjälper inte att justera med skuven den reagerar inte.
Ställer jag ratten för sömväljaren mot den vita pricken så syr maskinen bakåt och matningen bakåt fungerar.
Stygnbreddsknappen går att vrida utan problem. Men maskinen syr inte bakåt i läge 1 som den ju ska göra.
Som jag skrev tidigare så är det nog så att knapphålsmekaniken har hamnat i fel läge och då syr maskinen enligt det läge den hamnat i.
Du måste få knapphålsfunktionen att fungera eller hamna i rätt läge innan något annat kan fungera.
Går det verkligen att dra ut till knapphålsläget med stygnbreddsväljaren då den står i läge 0 ?
Du skall då kunna vrida stygnbreddsknappen och känna de distinkta lägena motsvarande siffrorna. Vid läge 0 skall det gå att trycka in knappen igen och därmed kunna välja stygnbredd igen.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 09:32   #42
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Angry

Ja den fungerar som den ska i alla lägen. Kan det ha blivit något fel i sömväljaren då jag kan sy bakåt i samma läge som man ska ta bort kamväljare A-D i? (Då de båda runda prickarna är mittför varandra.)
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 12:38   #43
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
olof-33 skrev: Visa inlägg
Ja den fungerar som den ska i alla lägen. Kan det ha blivit något fel i sömväljaren då jag kan sy bakåt i samma läge som man ska ta bort kamväljare A-D i? (Då de båda runda prickarna är mittför varandra.)
Om du ställer sömväljaren mitt emellan två sömmar eller mot "pricken" så skall nålen gå till vänsterläge och maskinen backa. Tittar du på baksidan ser du en länkarm som påverkar mekaniken för att backa vid blå och gul söm. Den anordningen påverkar i sin tur backen. Därför backar maskinen helt som den skall.
Allt detta skall gå väldigt lätt och orka gå tillbaka till normalläge med hjälp av back-knappens returfjäder. Om inte så gäller rengöring och inoljning, men det säger du att du har gjort.
Testa funktionen av mekaniken utan tråd i maskinen. Testa även blått och gult läge med sömbildaren på plats och kolla att backen fungerar och framför allt går tillbaka. När allt fungerar utan tråd är det dags att ställa in sömbildningen.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 13:02   #44
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
olof-33 skrev: Visa inlägg
Ja den fungerar som den ska i alla lägen. Kan det ha blivit något fel i sömväljaren då jag kan sy bakåt i samma läge som man ska ta bort kamväljare A-D i? (Då de båda runda prickarna är mittför varandra.)
Jag tror fortfarande att det är knapphålsfunktionen som spökar.
Du skall inte röra stygnvalsknappen. den skall stå på knapphål.
Vrid stygnbreddsknappen till noll. Om knapphålsmekaniken är OK så skall det gå att dra ut stygnbreddsknappen. Jag misstänker att du inte kan dra ut knappen och då är inte knapphålsfunktionen inkopplad utan det är fortfarande stygnbredden som gäller. I utdraget läge skall det vara distinkta lägen för alla funktionerna (siffrorna) och det skall gå att vrida runt utan att det blir stopp vid 0. Går det verkligen att göra detta?
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-04, 19:09   #45
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 18
Smile

Jag kommer att avyttra maskinen då jag ledsnat på eländet. Tack Jan-Olof med flera för det fina gensvar och många tips jag fått. HQ 2000har lite för mycket finesser och möjligheter för mitt kunnande. Det har dock varit roligt att ha fått skruva och klura lite igen. Bilen av idag kan man ju inte göra något på. Jag har också en Singer Samba som jag fått att fungera perfekt efter lite regöring och inoljning.
TACK ALLA!!
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons