Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-14, 20:42   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Cool Hjälp med att hitta rejäl, robust symaskin med bra matning!

Jag tror jag ger upp på min Husqvarna Rose vilken dag som helst nu! Är såå trött på den. Den gör aldrig det jag vill och stygnmatningen blir helt kass. Den är helt enkelt fel i mina händer. Jag har lämnat in den till reparatör och den funkar jättebra för min symaskinsgubbe när han servade. Han har flera gånger försökt undervisa mig i hur jag ska handskas med den, men icke! Att solklart fall av Skit bakom spakarna...

jag behöver en robust maskin som tål lite stryk ;-) Nä kanske inte stryk, men en som klarar av många sorters material. Jag behöver en maskin som matar kraftigare både på smalt och brett och tjockt tyg. En som syr raksöm och en snygg satängsöm och som syr bra knapphål. Tips mottages tacksamt!
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 23:41   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hur mycket vill du satsa 2000 eller 70 000 kr? Vad tänker du sy?

Jag rekommendrar att du köper en maskin med enstegs knapphål, dom är lätta att sy och blir snygga.

Det är svårt att ge något råd på någon speciell maskin.
Kolla in brothers symaskiner.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 11:03   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Har du "walking foot" till din Husqvarna Rose? Det borde väl annars kunna förbättra matningen av svåra material. Jag vet inte om Husqvarna Rose har inställbart pressarfotstryck, i sådant fall så kan pressarfotstrycket behöva höjas för tjockare material och sänkas för tunnare.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 12:25   #4
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Hur mycket vill du satsa 2000 eller 70 000 kr? Vad tänker du sy?

Jag rekommendrar att du köper en maskin med enstegs knapphål, dom är lätta att sy och blir snygga.

Det är svårt att ge något råd på någon speciell maskin.
Kolla in brothers symaskiner.
Jag hade nog inte tänkt köpa ngn dyr ny maskin för jag är ju inte ute efter ngn broderimaskin egentligen. Vill å andra sidan inte köpa ny maskin och få samma problem igen.

Jag syr inte många sorters olika sömmar, dekor osv snarare mest raksöm och sicksack och tät sicksack (satängsöm) och knapphål. Vet inte hur många timmar per vecka det blir totalt i sytid på den, men jag brukar sitta vid mina maskiner varje kväll så det är ju inte så att maskinen står o dammar direkt. Jag har en covermaskin och drömmen vore ju att kunna ha en vanlig symaskin med den sortens matning... men då måste man väl blicka på raksömsmaskiner? och jag gillar ju sicksack också och gentligen har jag en industrimaskin, bara det att den står bortglömd i ett annat rum och behöver olja och trefas.

Min symaskinsrep pekade på en begagnad pfaff sist jag var där. Han påpekade lite försiktigt att den bättre passade mina typ av sömnad. Vet ngn ngt om pfaff? Den som stod i affären var ganska dyr trots att den var begagnad, men de kanske är värda sitt pris?

Jag syr ofta i trikå och det är främst då när jag ska sy i dragkedja i ex två lager velour + dragkedjan som sömmen drar sig och blir ful. jag justerar allt som ska justeras, men det blir ändå ofta fel och om jag försöker hjälpa lite över tjocka sömmar så slår det ofta till nere i spolhuset eftersom maskinen är jättekänslig för minsta lilla som nålen kommer ur rätt läge. På vävda tyger är maskinen bättre men när jag syr i tjockare tyger många lager och jag ska flytta arbetet så blir det också lätt att jag får höra nålen raspa till i stygnplåten eller i spolhuset.

Jag kanske behöver gå kurs... i hur jag blir snäll mot symaskiner
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 12:32   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Har du "walking foot" till din Husqvarna Rose? Det borde väl annars kunna förbättra matningen av svåra material. Jag vet inte om Husqvarna Rose har inställbart pressarfotstryck, i sådant fall så kan pressarfotstrycket behöva höjas för tjockare material och sänkas för tunnare.
Nej jag har ingen walking foot. Vet inte ens om det finns till den här maskinen. Jag justerar både pressarfotstryck och trådspänning men stygnen blir ofta ojämna ändå. ställer jag in 3.5 i längd kan jag vara glad om jag får 2 när jag sur dragkedja i trikå.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 13:47   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gillar du din gamla maskin, så ge den en service och hotta upp den med en ny fot. Annars skaffa dig en ny som du trivs med.
Såg i din profil att du har Brother Overlock. Vad gillar du den?
Kanske du ska utöka med ytterligare en Brother. En inovis-10 eller mer, tror jag skulle fylla dina behov.
Har själv haft föregångaren till 400, en jättebra maskin, som nu en kompis till mig äger. Sålde din när jag köpte min Janome 1100. Vilket jag har ångrat.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 13:56   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker du ska gå och kika på begagnade symaskiner. Dvs de riktigt gamla o bra.

Min pfaff 332 från 50-talet tål allt, den syr glatt även med dålig uddstött sne nål, och allt möjligt skittråd eller tråd av fel grovlek, allt möjligt. den syr glatt vidare.
Och ja den har knapphål. Om än omständigt men det går. Och om man köper knapphålspressarfot att ha på den så blir det ännu bättre. Det finns många roliga generiska pressarfötter på ebay, bara att söka på low shank presser foot.

Annars kan jag rekommdera att ha två symaskiner. Du kan ju ha Rose till att göra knapphål och lull lull osv men sy på en gammal rejäl arbetshäst.

Det är det billigaste lösningen.

Annars om du vill lägga ut lite mer pengar kan också industrisymaskin vara ett alternetiv. om du har möjlighet till 3-fas och plats för det. Finns ju också beg sådana.

Men vad du än gör - testsy som sjutton och be om bra rejäla garantier även om det är beg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 17:23   #8
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Tack för era svar!

Ichigo jag är inte överförtjust i min Rose. Använder ju inte broderifunktionen alls och även fastän den har sådan där knapphålspressarfot för att göra enklare knapphål så blir de inte så fasligt snygga. Den gör snyggare knapphål när jag gör dem manuellt. jag har bara ägt två vanliga symaskiner i mitt liv båda Husqvarna. Den första sydde min man sönder när han tvingade in ett liggunderlag täckt med cordura i den den blev helt skev efter det. Sedan köpte jag min Rose (begagnad 2008) och var till en början supernöjd eftersom det var så lätt att ställa in alla sömmar osv, men den gör samma fel som min första symaskin med stygn och matning.

Brothermaskinerna är de lätta att handha? Hur är matningen om man jämför med Husqvarna?

Vad gäller min OL 3034D så gillar jag den. Det har varit en bra och prisvärd maskin, men jag skulle behöva något rejälare så småningom. Jag önskar få råd till en som går snabbare att trä eftersom jag ofta trär om och byter trådar flera gånger i samma projekt och en som inte studsar omkring när man vill köra snabbt.

jag köper gärna ett riktigt gammalt järnschabrak bara det syr bra, men jag är ju också sugen på en smidig knapphålsfunktion. Det blir så snyggt med snygga knapphål, ser proffsigt ut när de är jämna och på rätt ställen.

Industrimaskin har jag... eller hmm min man har en, men den står i en kall hall och behöver några liter olja och trefasjack. Min man köpte den för ganska många år sedan men sedan blev den stående.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 17:53   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det låter som en maskin med övermatning skulle vara en idé. Pfaff har haft övermating, som de kallar IDT länge. Kanske var det en sådan din symaskinsrep visade.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 18:56   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja man kan köpa en äldre mekanisk pfaff med IDF, som är tillverkad 90-talet eller tidigare. Då var det innan Husqvarna tog över och sänkte kvalitén. IDF kom till på 70-talet någon gång tror jag. PFAFF 1222.

IDF = dubbelmatare med övermatare.

I och med att HQ tagit över har de bytt förkortning till IDT.

Jag vet inte hur Brothers billigare maskiner är, men jag tycker att min Brother Innovis 1200 (som ju är dyrare än de billigaste) är usel på matning. I alla fall i början.. Alla sömmar krymps i början innan den kommer igång. Uselt när man ska sy dekorsömmar.

Ett problem med många moderna symaskiner är att deras presarfötter OCH matartänderna sitter FÖR brett isär, vilket kan göra matning sämre om man inte syr på mitten av tyget... Ännu sämre blir det om man syr med smal sömsmån, då kan det hamna utanför.

De har det sådär för att få plats med breda dekorsömmar, men handen på hjärtat, vem använder dekorsömmar mer än 1-5% av sömnaden? Precis... Äldre symaskiner har matare som sitter närmare nålen.
Men även på äldre symaskiner varierat det kraftigt vad gäller matning (och allt möjligt också) så det är alltid viktigt att provsy först.

Jag kan säga att mekaniska symaskiner tål häftig användning bättre än elektroniska. Och så är de billigare/lättare att
serva vid fel.

Man kan ju tänka sig, om det är något fel på en dator/elektronik så är det antingen på eller av... Så om något fel så blir det nej tack det funkar inte. Men på en mekanisk kan man använda även om det inte är helt perfekt.

Man kan sy fina knapphål även på mekaniska symaskiner.

Hur man ser om symaskinen är elektronisk:
Den har automatiskt nål upp och/eller ner.
Den har lysdioder (smålampor) på maskinen för att indikera val.. mfl.. Den har små touchknappar för att ställa in saker.

På en mekanisk så ställer man in sömmar medelst vred eller grova knappar som ger "motstånd" när man trycker.

Men även här finns det elektroniska som har såna här rejäla vred och/eller knappar, som t.ex. tidiga elektroniska pfaffar men då kan man upptäcka det genom lysdioder och nålläge upp/ner osv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 20:14   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ett problem med många moderna symaskiner är att deras presarfötter OCH matartänderna sitter FÖR brett isär, vilket kan göra matning sämre om man inte syr på mitten av tyget... Ännu sämre blir det om man syr med smal sömsmån, då kan det hamna utanför.

De har det sådär för att få plats med breda dekorsömmar, men handen på hjärtat, vem använder dekorsömmar mer än 1-5% av sömnaden? Precis... Äldre symaskiner har matare som sitter närmare nålen.
Ja, förut var väl 4 mm maximalstygnbredd vanligt vilket t.ex. Bernina 530-930 har. Bernina 1030-1630 har 5,5 mm. Medan många nya tror jag har 8 mm. Men Bernina 1008 är väl ett av undantaget då, det är en mekanisk symaskin med 5,5 mm och CB-griparen.


Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag kan säga att mekaniska symaskiner tål häftig användning bättre än elektroniska. Och så är de billigare/lättare att
serva vid fel.
Ja, men elektronisk motorstyrning har stora fördelar eftersom den kan ge full kraft även vid låg hastighet, medan resistiv styrning inte ger full kraft förrän pedalen är helt nedtryckt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 21:58   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är sant det där med motorn, men jag föredrar faktiskt det. Jag vill ha full kontroll. Även om det innebär att det går saaaaaaakta när man vill kunna se att man syr 1 stygn i taget och med samma pedal utan inställningar kunna sy i full fart. Nej inte alla symaskiner kan fixa det, men mina pfaffar fixar det och Hobbymatic 919 allra bäst.
Jag avskyr att vara tvungen att använda två kontroller för att styra hastigheten. (pedal och knapp/regel)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 22:35   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Citat:
Vad gäller min OL 3034D så gillar jag den. Det har varit en bra och prisvärd maskin, men jag skulle behöva något rejälare så småningom. Jag önskar få råd till en som går snabbare att trä eftersom jag ofta trär om och byter trådar flera gånger i samma projekt och en som inte studsar omkring när man vill köra snabbt.
Du skrev att din overlock studsar om kring när du syr fort. Detta kan avhjälpa med en dörrmatta för 4 kr från Ikea. Dom är toppen som ljuddämpare glidskydd. Har även lagt ett par under sybordet för att hålla styr på pendelerna.

Brother maskinerna har bra matning.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 23:35   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Brother maskinerna har bra matning.
Inte alla..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 11:10   #15
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Tack för tipset om matta under min OL! Jag har redan en skrivbordsmatta under, men jag ska testa med ngt mjukare mer dämpande.

Detta med matningen och att matartänderna sitter brett isär är nog ett av mina problem. Min Husqvarna är ju en broderimaskin så jag har funderat på om det är det som är en del av mitt problem. jag syr ofta stickningar i kanten och om hörn och då är det jättesvårt att få arbetet dit jag vill. Jag använder en sådan där "lyftgaffel" men om jag väljer att stanna med nålen nere i tyget får jag ofta problem när jag vänder arbetet också, det glider ur läge och nålen går av... händer oftast när jag syr i stretch. Matningen blir nästan obefintlig i kanter och tunna band matas ju inte bra.

Detta med hastigheter och pedaler osv har jag inte ens hunnit få ett hum om. Min maskin kan ställas in för att sy snabbare, men med tanke på mina andra problem så vore snabbare hastighet inte bra. Snabb = nålen går av och jag får rispor i spolhuset.

Idag funkar föresten min sömnad som det gick troll i häromdagen. Jag kör låångsamt, använder broderipressarfot och nästan obefintligt pressarfotstryck. Fortfarande olika längd på varje stygn, men jämnare och det blir godtagbart iallafall.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons