Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-08, 23:40   #46
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Kanske LITE dyrt att köpa sommarhus för att passa till trampmaskinen?
Fast är man symaskinsgalen så är man!

Jag måste berätta om när jag satt och sydde mina 12 lapptäcksrutor med Stadshuset på till Sysidans swap för två somrar sedan:
Där i sommarstugan gick trampmaskinen varm, den spann som en katt, välskött som den är och jag njöt av den vackra utsikten genom fönstrat framför mig. Samtidigt lyssnar jag på något trevligt i radio. Det börjar snabbt mörkna och drar ihop sig till åska. Pang! Där gick strömmen, OCH JAG TRAMPAR VIDARE SOM INGENTING HÄNT. Det var en helt underbar upplevelse, strömavbrottet varade tre timmar, men både maskinen, jag och saxen spann vidare in i synirvana! Det glömmer jag aldrig
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 23:44   #47
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Itchigo, du kommer att älska overlock!
Det blir så snyggt när den skär ren kanterna alldeles perfekt. Dessutom är det enkelt att sy trikå snyggt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 01:49   #48
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Roligt! Jag som pratade om att sitta i sommarstuga och inte bry sig om ifall strömmen skulle gå, som om det skulle hända.. och det hände dig.

Men nej det är ju lite galet att köpa sommarstuga bara därför, men någon gång vill jag ha en. Någon gång.... Har dröm om en stuga mitt i skogen (typ svamp/bärskog) vid en sjö som man kan bada i. Jag saknar barndomens sommarhus rysligt mycket och förbannar hela tiden mina föräldrar för att ha sålt det.

jag skulle behöva sommarstuga för att få avbrott från datorn. jag är så extremt beroende av datorn.

Nej nu har jag spårat ur... Industrisymaskin är ju det vi ska prata om här... haha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 07:01   #49
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Nej nu har jag spårat ur... Industrisymaskin är ju det vi ska prata om här... haha!
Ni får prata om vad ni vill.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 07:22   #50
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Unhappy

Jag hittade inte några småtillbehör(nålar etc) i webshopen, men massor av roliga symaskiner! Det fanns en del bra rullknivar mm.
Men det går ju att ringa till dem och beställa!

Det som vi tycker är en "vanlig" symaskin heter 1-nåls skyttelsömsmaskin.

Om jag hade lika mycket guldpengar som Joakim von Anka skulle jag vilja ha en knapphålsmaskin. Jag har sytt på en antik(fast välfungerande) sådan på ett tidigare jobb. Det är som ett bullrande monster, där man sätter in plagget, trycker EN gång på pedalen och sedan faschinerat tittat på medan maskiner under ett öronbedövande dån och med enorm hastighet syr ett absolut perfekt knapphål som avslutas med att en "gilotin" åker ner och skär upp knapphålet inuti.
Det gäller att man har placerat rätt då! Men den jag sydde på gick att stoppa giljotinen på genom att trycka på en spak.
Jag tyckte alltid att det var som ett symaskins-vilddjur! Och den är som sagt DYR!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 07:26   #51
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Guldpengarna saknas men även platsen att ställa ett sådant vilddjur. För egen del känner jag mig rätt nöjd nu. Köpte nålar på eBay men måste skaffa lite mer olja. Oljan i min maskin är precis på undre gränsen så jag ska fylla på lite innan jag börja köra hårt.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 07:43   #52
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har jag missat något ang industrimaskiner?
Var "lagras" oljan?
Under alla år jag sytt på och har haft industrimaskin ahr jag aldrig "stött på" att oljenivån är låg!

Jag har fått veta att tråget under är för att fånga upp överflödig olja!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 07:46   #53
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Det är säkert olika på olika maskiner men på min finns det ett tråg som rymmer kanske en halv liter olja. Oljenivån ska ligga mellan två markeringar. Det finns en pump som pumpar upp oljan och smörjer på något sätt. Man kan t.o.m. se hur det sprutar olja genom ett litet inspektionsfönster uppe på maskinen.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 15:54   #54
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Consew
Vad kul att se att det är fler än jag som har en consew. Jag har en 215 som modellen heter men tyvärr är den alldeles för snabb för mig så jag klurar på att dreva ner den vilket känns liiite jobbigt. ( Industriare är ju inte lika smidiga att ta med sig i bilen )
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 16:27   #55
Larmig Larmig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 5
Citat:
minx skrev: Visa inlägg
Consew
Vad kul att se att det är fler än jag som har en consew. Jag har en 215 som modellen heter men tyvärr är den alldeles för snabb för mig så jag klurar på att dreva ner den vilket känns liiite jobbigt. ( Industriare är ju inte lika smidiga att ta med sig i bilen )
Ang. dreva ner hastigheten på industrisymaskin...

De flesta av dessa maskiner har en sk. kopplingsmotor med en remskiva på motoraxeln. Om man vill ha lägre hastighet så kan man byta remskivan till en med mindre diameter. Dessa finns att köpa i olika storlekar. Ju mindre, desto saktare går maskinen.
De minsta som går att få tag på har diameter ca 50mm
Tyvärr måste man då även byta till en kortare drivrem mellan motor och symaskin, men det kan ju vara värt det.

I allmänhet finns det två grundtyper av motorer på industrisymaskinerna, dessa kopplingsmotorer som har en lamell som man slirar på när man startar - syr.
Ett sätt att veta typ är att lyssna om motorn surrar något när strömmen är påslagen = kopplingsmotor.

Andra alternativet är sk. ateljemotor med en slags motstånd som påverkar varvtalet på motorn. Denna sort är helt tyst när man inte syr. I dessa fall finns inte behovet att dreva ner hastigheten, och man kan lättare reglera varvtalet med fotpedalen.

Dessa "atelje motorer" har även 2 st motorkol som slits med åren.

Larmig / Jarmo
Larmig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 01:20   #56
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Sytips för att kunna sy lite långsammare

Till Minx:
Du tycker det går för fort, trampar du på rätt sätt?
Man ska ha BÅDA fötterna på pedalen, den högra med hela foten på, den vänstra med hälen i golvet och framfoten på pedalen.
Då är det lite lättare att starta och sy mjukt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 01:26   #57
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb Tack Larmig!

Aha, det är en kopplingsmotor jag har på min Alfa! Är det därför jag ännu inte behövt byta något kol på den, därför att det inte finns något???
Nu lärde du mig massor, jag tror jag är bättre på sömnad än på motorer
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 06:50   #58
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Ja, det där var bra info, Larmig. Tack! Jag har också en kopplingsmotor. Maskinen går snabbt som bara den men om man gör med fötterna så som Syofta säger så är det inte alls så svårt att reglera hastigheten.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 07:59   #59
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Tusen tack för alla tips Jag har bara en fot på pedalen det kanske är det?? Men jag syr ju halsband där man på kortändarna bara syr 2 cm och sen backar och det är där jag tycker det är för svårt att reglera maskinens hastighet. Ska testa igen i veckan för det vore verkligen kanon om jag kunde börja använda den igen.
Och tipsen ang nerdrevning och annat var kanon. Jag har redan nu minsta drevet insåg jag så det är nog inte så mycket att göra.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 16:36   #60
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nu har jag invigt den på riktigt. Har sytt två gardinlängder och oj vad det gick undan. De tål inte närmare inspektion men jag tror heller inte att någon kommer att titta så noga.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons