Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-07, 13:12   #1
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Vilken pressarfot är bra att ha?

Halloj!

Jag har fått en pressarfot för osynliga blixtlås i present men jag vet inte hur mycket jag kommer att använda den, så jag funderar på att byta. Vilken pressarfot tycker ni är jättebra/oumbärlig/mest användbar? Jag har en Janome Easyjeans och syr mest kläder. Funderar lite på en sån som viker och fållar, visst finns det?
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 13:21   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den tycker jag att Du ska behålla, syr Du kläder så blir den oumbärlig när Du ska sy i osynliga blixtlås. Jag klarar mig inte utan den, den var det första jag köpte till min Janome 6600
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 14:11   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Min favoritfot är teflonfoten
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 14:38   #4
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Hm, vad använder man en teflonfot till? Sy i lack? Det gör jag inte så ofta...
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 17:03   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har aldrig sytt i lack. Men ibland syr jag i lite blankare silkiga tyger eller tex velour.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 09:47   #6
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Jaha, okej!

Okej, lite olika bud hittills, alltså. Några fler åsikter?
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 09:01   #7
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Ingen mer som har några tips eller en åsikt?
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 09:12   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Använder inte special fötter så ofta men en jag gillar när det väl ska till är briséfoten (man kan göra "stråveck" som är perfekta med den).

Sen finns ju rynkfot om man syr mycket volanger m.m Snörhålsfot om man vill sy på fina garner. Själv skkulle jag vilja ha en kantbandsfot. En annan fot som är bra, när man väl lärt sig hantera den, är rullfållsfoten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 09:48   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag använder teflon foten när jag syr i fuskmocka eller sånt som har lite stummare yta. Och framförallt om det är svårt att få en jämn stickning längs ytterkanter på rätsidan .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 13:15   #10
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Min favoritpressarfot just nu är egentligen tänkt för kviltning men jag använder den för att sy fållar. Det är mest handdukar o.l som skall fållas och där sömmen blir synlig på rätsidan. Den stora nackdelen är att jag får ha tyget på fel håll (inuti maskinen) så det kan bli lite trångt. Fördelen är att det går snabbt och blir rakt. Finns det andra pressarfötter där jag kan ha tyget åt andra hållet? Och vad heter de i så fall?
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 15:44   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Smal raksömsfot. innerbär att du kan gå mycket nära kanten den bästa foten när man gör stickningar nära kanten på rätsidan.En del har också en särkild stygnplåt till.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 16:39   #12
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Det borde vara den som heter "Narrow hem foot set" på engelska? Jag har nu äntligen köpt en ny symaskin - det blev en Janome MC4800 - och har inte riktigt koll på tillbehören än så länge. Hur nära kanten kan man sy med den smala pressarfoten?
Jag syr alltså på avigsidan av handdukarna men sömmen blir förstås synlig på rätsidan, ungefär en cm från kanten. Tyget är rätt så tjockt så den vanliga pressarfoten "halkar ner" och sömmen blir så lätt sned om jag inte passar på hela tiden. Det är det jag slipper om jag använder kvilt-foten men nackdelen är som sagt att jag syr åt "fel håll".
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 21:40   #13
Ella_sysidan Ella_sysidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 4
Thumbs up

Vilket roligt diskussionsämne!

Pressarfoten för att sy i osynliga blixlås är oumbärlig, om du vill sy sådana blixlås. Jag använder den ofta. Blixlåsen är mycket enkla att sy i och det blir ursnyggt. Jag syr sällan i ett blixlås på traditionellt vis längre. Det skulle vara om jag skulle sy en traditionell gylf.

I övrigt har jag köpt in ett antal specialfötter för "trådföring". Det är användbart om man vill applicera tråd, band, garn på plagg/tyg. En pressarfot för att sy stråveck är också bra om man vill sy den specialsömmen, det är ganska besvärligt annars. Fållvikarpressarfot har jag inte till min senaste maskin, jag tycker den är onödig, men jag använde en förr, när jag sydde på en Husqvarna 2000. Det är användbart när man ska fålla något kvickt, men det blir sällan helt perfekt. Man måste pressa ett veck/vikning först och då är det lika enkelt att pressa hela fållvikningen och sy men standardpressarfot.

Lycka till med dina pressarfotsval. Det är en kul djungel att utforska!
Ella_sysidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 00:16   #14
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Är fållvikarpressarfoten den som ser ut som en stor "strut"? Jag har nog en sådan till en av mina gamla maskiner men jag lyckades aldrig sy snyggt med den. Undermatningen gick alltid snabbare än "övermatningen" (även om jag höll emot) så på slutet var det alltid några mm's skillnad - mycket synlig från rätsidan

/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 12:48   #15
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Hm, okej, då tror jag att jag gör så att jag behåller min pressarfot för osynliga blixtlås och kanske tar och önskar mig några nya i julklapp!
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons