Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-08-01, 15:53   #1
johannesk johannesk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 8
ZIGZAG problem Husqvarna automatic

https://imgbox.com/za7iuKkE

Om man tittar in i luckan på baksidan av en Husqvarna automatic så finns där mönsterbildaren, den sitter på en axel som drivs av ett kugghjul. Har lagt upp en bild som visar axeln (A) och kugghjulet(B).

Min fina maskin har fått sig rejält med symaskinsolja och allt rör sig troligen som det skall. Tyvärr så vill den inte sy zigzag bredare än 2 (av max 4). Bredare än så börjar axeln(A) glida inuti kugghjulet(B). Det känns som en säkerhetsmekanism som skall slå till vid för stark belastning. Funderar på om det kommit olja på fel ställe.

Tror inte att detta problem är så vanligt men om någon tror sig veta vad som hänt får ni gärna kommentera.

Senast redigerad av johannesk den 2020-08-01 klockan 16:03.
johannesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 22:14   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Själv skulle jag börja med att blåsa med fönen. Mjuka upp gamla fetter. Vrida så att den blir uppmjukad. Sedan provsy. Kvarstår felet. ”armen” som är inunder. Prova röra den. Är den i rätt läge?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 19:49   #3
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Har inte sett något om säkerhetsmekanismer där (eller nån annanstans i dessa maskiner). Förmodligen ska kugghjulet sitta helt fast, men inte gör det för att något är fel.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 11:54   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
G-son skrev: Visa inlägg
Har inte sett något om säkerhetsmekanismer där (eller nån annanstans i dessa maskiner). Förmodligen ska kugghjulet sitta helt fast, men inte gör det för att något är fel.
Min fråga gällde delen inunder, om den är rörlig.

På min Bernina har jag en arm som ligger an o följer mönsterstickad. Den hoppade vid ett tillfälle ur läge o zig-zag slutade fungera. Värmde upp (maskinen hade stått obrukad i flera år o beckat igen) tryckte därefter armen i läge o den sydde korrekt ånyo.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 14:12   #5
johannesk johannesk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 8
Ja, jag tror att armen och följaren som ledar mot mönsterbildaren behöver en justering. Tyvärr verkar det finnas olika skruvar och inställningar att justera. Nålen står aningen åt höger i neutralläge och mönsterbildaren är lite svår att få ut så jag tror att armen och ledaren behöver justeras en aningen åt vänster.

Får testa först med fönen. Sen kanske jag så småningom vågar mig på att skruva lite, alltså justera nålläge etc..

G-son - Nä, man undrar ju om något har gått sönder eller behöver dras fast eftersom axeln roterar vid belastning. Tycker att följaren rör sig lite klånkigt/klumpigt och i ett märkligt lågt läge när jag zigzag:ar. Troligen något med följaren som behöver justeras.
johannesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 15:05   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag håller tummarna för att när du värmt upp oljan att du får till den.
Skriv o berätta ifall jag ska reka ev lösningar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 14:09   #7
johannesk johannesk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 8
Det var kugghjulet som hade lossnat från cylindern den satt på. Den är endast fastsatt från fabrik med en ca 3 mm plast(nylon?)plugg som griper tag i metallcylindern. Om det inte är en säkerhetsmekanism tycker jag att det är lite snålt när resten av maskinen är så välbyggd. Men hur dom tänkt är väl ingen som vet nu.
johannesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 15:28   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det var tråkigt att höra. Det finns många maskiner fortfarande i omlopp och de säljs begagnade ännu.

Om jag vore du skulle jag kontakta/besöka Återvinningscentraler runt om kring där du bor. Kolla om de har ngn maskin till salu.

På vanliga "bondauktioner/auktionsverk" säljer också gamla symaskiner.

Kolla med en ÅF om de har någon sådan del kvar, ibland kan de ha repmaskiner som de plockar delar ifrån och säljer. De kanske kan tipsa dig vidare.

Kolla Tradera och Blocket, alla annonser

Det kan vara så att det är någon som smort maskinen och satt fel sorts smörjedel på plast. Du får inte använda symaskinsolja på dessa delar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 16:15   #9
johannesk johannesk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 8
Tack för tipsen men maskinen är redan reparerad. Är du säker på att kugghjulet inte skulle tåla symaskinsolja?
johannesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 16:20   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det jag fått lära mig är att du ska smörja med syrafritt fett.
Typ Vaselin för att de är smörjfria i regel.
Du kan ju googla och kolla på det. Meddela vad du kommit fram
hör på detta inlägg.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 16:26   #11
johannesk johannesk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 8
Jag smörjde med vitt litiumfett. Om det är syrafritt vet jag ej.

Men borde det inte vara svårt att undvika att få symaskinsolja vid kugghjulet? Har för mig att det finns ett smörjhål ovanför men jag har inte maskinen framför mig. När jag googlar snabbt verkar det finnas delade meningar om smörjning av nylon?delar på symaskiner.
johannesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 16:46   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ja, att det finns delade meningar om det gör det inte livet lättare.
Smörjhålen brukar vara väl avpassade så att det hamnar på rätt punkt.

Litiumfett har jag noll koll på.

Du kan ringa en ÅF och fråga vad de brukar smörja med och ang Litiumfett
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 16:46   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
johannesk skrev: Visa inlägg
Tack för tipsen men maskinen är redan reparerad. Är du säker på att kugghjulet inte skulle tåla symaskinsolja?
Vad roligt att du fick igång den!!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 19:20   #14
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag tror mycket väl att kuggarna, som styr mönsterhjulen tål symaskinsolja. Men den är ju lättflytande och det blir varmt av lampan i området så det finns nog risk att symaskinsoljan försvinner o rinner in i maskinen.

Jag fick med en tub Konsistensfett till min maskin när jag ärvde den efter han som köpt den till sin fru när den var ny 1960. Han var mycket noga med detta vill jag minnas.

Men idag finns det ju många andra fetter, så det är ju fritt fram att prova.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 14:08   #15
johannesk johannesk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 8
Ja, har nog också kommit fram till att det inte är någon fara med symaskinsolja. Det kan inte ha orsakat det trasiga kugghjulet. Det verkar även gå bra med fett på valda delar av maskinen.

Har nu gått vidare med lite justeringar och på grund av tidsbrist fastnat vid justering av zigzag-timingen. Nålen rör sig något i sidled även nere vid stygnplåten. Jag antar att jag måste lossa på fästet för snäckväxeln som driver kugghjulet (som man kan se i ovan bild) och justera om det nu inte finns något enklare sätt.

Maskinen fungerar ju ändå men det finns ju en önskan att få den välinställd.
johannesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons