Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-19, 18:01   #1
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Vilket garn till virkade gardiner?

Hejsan!
Nu har jag fastnat för virkade gardiner o dukar. Gärna med rosor som jag ju älskar i största allmänhet!

Men jag undrar vilket garn man ska ha till det? Jag gjorde en liten provbit på ett mönster som jag hittade på nätet, virkade med strl 2,5 på nålen och ett ullgarn, men jag tycker det blev så glest. Det är inte lätt att se att det är en ros där.

Så vilket garn och vilken virknål rekommenderar ni till gardiner och dukar?

Om ni vet av någon bra bok eller hemsida med typ virkade panelgardiner får ni gärna tipsa mig!

Tacksam för svar!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 18:23   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har virkat gardiner både i merceriserat bomullsgarn 8/4 och 12/3, Grandi vet jag ett hette samt i cottonlin vävgarn. Det sistnämnda lämnade ett märke på pekfingret för det var lite grovt i ytan men gardinerna, som var virkade runda blommor som jag virkade ihop på slutet blev väldigt fina och det gick bra att tvätta dem.
Bomullsgarnet blev också bra, lite blankare än cottolinet och lättare att virka i. Jag vet jag virkade en kappa med kaniner och en med katter på, på 80-talet.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 22:32   #3
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Merceriserat bomullsgarn är enligt min erfarenhet bäst. Med 8/4-garn (typ Bianca, Järbo 8/4, Eliza) blir mönstret lite "rustikt"/grovhugget, med pärlgarn nr 8 och 12/3-garn kan man göra lite mer detaljerat mönster. Det vanligaste är att virka i filet-mönster som man virkar efter diagram, som t.ex. denna festremsa http://www.hemmetsjournal.se/Handarb...rka/Festremsa/
Om man är lite om sig och kring sig kan man filet-virka efter ett korsstygns-mönster. Lite anpassning brukar man behöva göra då.
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 07:35   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Ja, det är sådana mönster jag har tittat (frossat) i! Nu undrar jag vad betyder 8/4 garn , 12/3? Jag gissar att det är tjockleken?
Och vad använder ni får strl på virknål till detta?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 11:29   #5
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Ja det är tjockleken på garnet. Som jag fattar det har det med hur hårt garnet är spunnet också. Om du kollar på Järbos hemsida http://www.jarbogarn.se/, sätter pekaren på "Kundservice" längst uppe till vänster, sedan på "Färgkartor" långt ner i listan som dyker upp och kollar på sidan 14-15, så ser du deras sortiment av lämpliga virkgarner. Dom brukar finnas på bl.a. ICA och COOP, så dom är lättast att få tag på.
Annars brukar jag för det mesta skicka efter från http://www.vartoftagarn.se/shop/ när jag ska virka eller sticka gardiner, dukar och sånt. Det lönar sig när man ska ha mycket garn.
Storleken på virknål...ja du, det beror lite på handlaget. Jag virkar rätt så löst, så jag tar Boye nr 4 eller 5 till 8/4-garn, till 12/3-garn tar jag Boye nr 7 eller 8.
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 17:16   #6
cia-64 cia-64 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 1
Question

Hej
Hade tänkt lära mig att virka nu på semestern efter att ha stickat i många, många år. Tänkte starta med grytlappar! Kommer inte ens ihåg att jag försökte med detta i syslöjden
Nu undrar jag över vad beteckningarna står för i virk-garner: 8/4, 12/3, 12/6.
Att det är olika tjocklekar på garnet ser man ju på förslag till virknål. Men vad står 8 för och 4???
Någon som kan hjälpa mig?
cia-64 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons