Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-16, 11:19   #1
MariaAx MariaAx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 2
Sticka fram och tillbaka på rundsticka?

Helt ny här på forumet.... funderar på hur i all sin dar man stickar fram och tillbaka på rundsticka?? Har stickat en hel del, men av någon anledning får jag inte ordning på detta.... Misstänker att det är nåt' väldigt simpelt fel jag gör.....


Oops - hittade en instruktion på Drops sida. Vet inte hur jag tänkt innan..... Fel bevisligen!
MariaAx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 11:26   #2
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
MariaAx skrev: Visa inlägg
Helt ny här på forumet.... funderar på hur i all sin dar man stickar fram och tillbaka på rundsticka?? Har stickat en hel del, men av någon anledning får jag inte ordning på detta.... Misstänker att det är nåt' väldigt simpelt fel jag gör.....
När du börjar sticka finns allt på vänster sticka. Du stickar klart en rad, låt säga att du har stickat en rät rad på den räta sidan. När du stickat klart den raden kommer stickningen befinna sig på högra stickan.
Då tar du helt enkelt och vänder på rundstickorna, så att du tar stickan med stickningen i vänster hand så att den aviga sidan är vänd mot dig och stickar vidare. Dvs helt enkelt som med vanliga stickor.

Dock kan penna och papper vara bra för att markera hur långt man har kommit och på vilken rad man befinner sig på. Jag tex fixar inte att småprata samtidigt som jag stickar på rundstickor, då blir det ofta 2 räta rader på raken åtföljt av 3 aviga rader på raken när det ska vara rät/avig/rät/avig... Jag får av någon skum anledning aldrig det problemet på vanliga stickor. Ett mysterium.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:06   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Se inte rundstickan som en rundsticka. Se den som två vanliga jumperstickor som av någon outgrundlig anledning sitter fast i varandra istället för att avslutas med knoppar.

Det som är bra med rundsticka istället för raka jumperstickor är att det blir bättre ergonomi. När du är i början eller slutet av ett varv så måste dina axlar och handleder inte kämpa med att försöka lyfta det som sitter längst ut på stickan. Det ligger istället bekvämt i knäet.

Men däremot är det skönt att ha ganska långa stickdelar så att lillfingersidan av handen har något att luta sig på, så det inte blir som att skriva med en alldeles för liten pennstump.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:12   #4
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag stickar nästan bara med rundstickor numera, tycker att det känns mycket bättre, har köpt mig ett set med stickor från 3.5 till 8.

Dels belastar det inte axlarna på samma sätt samt är lättare att ta med sig i en kasse.

Jag har även lärt mig att sticka saker som ska stickas runt,
Men om du ska sticka fram och tillbaka så är det bara att tänka som ovanstående skriver tänk det som att du har två stickorr, för bara arbetet mot den spets där du har garnet och vänd som vanligt.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons