Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-17, 10:22   #1
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Brodertråd/färger

Är det någon som vet var man kan hitta (om man kan det) färgkartor på tråd där det exempelvis står färgnyanser med.

I min brodyrmaskin har jag så jag kan välja mellan tre olika trådmärken, och i alla fall den tråd som är installerad står det ofta förutom numret också färgnyans ex. Äng, mossgrön, grön, ivory osv.

Jag har ju köpt Emmel tråd och siffrorna stämmer ju givetvis inte med detta så det kan vara svårt ibland att ha en hum om vilken nyans av ex. grön man ska använda för bästa resultat. Så jag skulle vilja ha tag på någon form av karta där jag kan jämföra nyanser och försöka hitta den bäst
matchande färgen i min samling. Hänger ni med vad jag menar?

Någon som vet, eller kanske själv fixat någon form av färgkarta?
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 11:27   #2
Semester Semester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 55
Hej

Jag googlade något - och fann färgkarta Gütermann.

Lämna Translator eventuellt o översätta sidan -
detta hjälper dig kanske till färg design.

Lycka till !
Semester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 17:32   #3
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Har du frågat M-broderiting efter som de har filer man kan ladda hem färger till vissa brodyrprogram så kan de förmodligen göra en utskrift på vad -Emmeltråden motsvarar för färger hos de mest kända tråd leverantörerna såsom Sulky med flera.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 08:00   #4
AgnetaF AgnetaF är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 52
Jag har en färgkarta på Sulky, i den letar jag reda på rekommenderad trådfärg och jämför med de jag har som är mest Emmel - underbara billiga trådar som finns i många färger. Jag har också köpt Emmels färgkarta så jag kan se vad jag behöver beställa. Använder ochså http://threadchart.info/threadchart.php?f=SULKY4 för att hitta ersättningsfärger (tyvärr finns inte Emmel med där) och så har jag några färgkartor till. Är det ett broderi jag tror jag ska brodera fler gånger brukar jag skriva ut en papperkopia och skriva upp vilka färger jag använt. Ett broderi kan bli väldigt annorlunda om man vågar ändra färger i det, kan också vara skoj!
Lycka till
AgnetaF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 15:00   #5
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Talking

Hittade till min stora lycka idag en app med de flesta trådmärkena, man knappar bara in vilken tråd det skulle vara och sedan färgnummer och väljer vilken tråd man själv har så kommer det upp färgnummer och bilder, Väldigt smidigt, tyvärr finns inte Emmeltråden med men många andra.

Appen heter Emcom och är gratis.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons