Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-18, 18:53   #1
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Vad köpa Pfaff Select 3 ???

Jag vill främst laga cykelkläder och sy i grövre material och sportkläder goretex mm
Jag var inne och provsydde en Janome easyjeans som försäljaren rekommenderade den framför Pfaff select 3. Men när vi skulle foga i ett par gamla cykelbyxor med overlock sömn så funkade mycket bättre på Pfaff select 3 fick även expediten erkänna. Både vad det gällde matning och det faktum att tätheten på Overlock sömmen gick att ställa steglöst vilket inte går på easyjeans eller husquarna emerald 118 som jag också tittat på. Även själva överkastningen blev bättre. Men priset är som en Janome Dc 4030 vilken har väldigt mycket mer funktioner. På DC 4030 kan man ställa en tätare overlock men Pfaff kändes bättre ända minus var att tråden råkade fastna i maskineriet?! under provkörning vilket kräver isär skruvade av maskinen att åtgärda. Är detta ett vanligt problem med pfaff select 3 eller tillfällighet .Jag är tacksam för alla råd jag kan få.( För övrigt så rekommenderade SMD Pfaff Select 3 över janome DC4080 med över 200 sömmar)) // Stefan Fekete / Nybörjare
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 23:59   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag vet att svaret inte är det du önskar dig, men om du ska sy overlock mycket så rekommderar jag dig VARMT att köpa en riktig overlocksmaskin. TUSEN gånger bättre än vanlig symaskin. Overlocksömmen på vanlig symaskin är "fejk" eftersom det inte byggs upp på samma sätt och inte är lika elastisk, och att man inte kan justera för olika elasticitet och hållning av tyg (så att tyget sträcks ut eller hålls sammans när man syr tack vare dubbla matare som rör sig oberoende av varandra) och förstås klippningen av kanten.

Jag har köpt Janome 744D från SMD, den maskinen är jättebra. 644D är samma fast utan friarm för lite billigare peng.

Alternativet är ju att köpa båda overlock och symaskin. Då skulle jag rekommdera att köpa en beg symaskin från sybutik för att hålla ner priset rejält, men få bra maskin... maskiner från 50-talet ca är bra... Byggda för att hålla i evigheter och är tåligare. Jag har en pfaff 332 från 50-talet och den syr glatt i allt möjligt och en sån kan du hitta för ca 1000-1500 kr med garanti.

Det är bra att du testar maskiner innan köp. Det är det viktigaste, oavsett om man ska köpa nytt eller beg.
Kör på din magkänsla efter vad som är bra eller dåligt. Alla har olika krav.

Om du tycker att Pfaff select 3 är bra och motsvarar dina krav så ska du ha den. Dagens symaskiner ligger ungefär jämnt till de allihopa så länge man undviker de värsta budgetmaskinerna. Och inte är det konstigt då många rentav är tillverkade i samma fabrik.... Om du studerar symaskinerna i prisklassen 0-4000 kr ca så ska du nog se att de har många samma detaljer! Det är först uppe i 10tusen klassen som märken gör sina egna maskiner i "sin" fabrik.. vad jag menar är alltså att symaskinerna är ungefär samma så det är att köpa det man tycker bäst om.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 08:07   #3
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Question

Jag är tacksam för ditt svar.. Men Overlock maskin för langningar känns lite överkurs. Jag tyckte mig få fullgott resultat för en söm som gått upp 10 cm längre sträckor blir det inte att sy då vi talar stretch-fog. Däremot kan det bli mer av grovt syntet tyg som på spännremmar till ryggsäckar tält mm.

jag får erkänna att Husquarna emerald 118 också gjorde skapligt ifrån (stretchfog) om tittar på rätsidan men på avigsidan ser mycket bättre ut med den täta överkastningen på pfaff s3.

Jag skall prova en repa till här i Stockholm och se om jag hittar begagnat affärer Husquarna affärern där jag bor har bara begagnade maskiner över 3800 kr men de är kanske bättre än pfaff s 3?
Om det nu blir Pfaff 3 så är det lite synd att missa Janome DC4080 med alla finnesser då de ligger i samma prisklass ( demoex). jag misstänker att när jag väl har symaskin kommer jag vilja sy en del saker då jag har en kreativ konstnärlig ådra.Då kanske Janomen är mycket roligare? Om det läget utvecklar sig kan Overlock också bli aktuellt.

Men matning av tyget är väl det viktigaste att sy 15 cm fog i lycra utan att tyget drog sig (med 0 förhandskunskap) gick bara på Pfaff 3. ( Det är en gummerad resår kant på den aktuella provbiten)

Som du sa är bra att testa. Det kändes lite överkurs att som novis komma med egna tyger och sy men det visade vist på många sätt. Nästa runda skall jag ta med mig ett gäng grova tyger.

Tacksam för fler råd och synpunkter. / Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 08:13   #4
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Question

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag vet att svaret inte är det du önskar dig, men om du ska sy overlock mycket så rekommderar jag dig VARMT att köpa en riktig overlocksmaskin. TUSEN gånger bättre än vanlig symaskin. Overlocksömmen på vanlig symaskin är "fejk" eftersom det inte byggs upp på samma sätt och inte är lika elastisk, och att man inte kan justera för olika elasticitet och hållning av tyg (så att tyget sträcks ut eller hålls sammans när man syr tack vare dubbla matare som rör sig oberoende av varandra) och förstås klippningen av kanten.

Jag har köpt Janome 744D från SMD, den maskinen är jättebra. 644D är samma fast utan friarm för lite billigare peng.

Alternativet är ju att köpa båda overlock och symaskin. Då skulle jag rekommdera att köpa en beg symaskin från sybutik för att hålla ner priset rejält, men få bra maskin... maskiner från 50-talet ca är bra... Byggda för att hålla i evigheter och är tåligare. Jag har en pfaff 332 från 50-talet och den syr glatt i allt möjligt och en sån kan du hitta för ca 1000-1500 kr med garanti.

Det är bra att du testar maskiner innan köp. Det är det viktigaste, oavsett om man ska köpa nytt eller beg.
Kör på din magkänsla efter vad som är bra eller dåligt. Alla har olika krav.

Om du tycker att Pfaff select 3 är bra och motsvarar dina krav så ska du ha den. Dagens symaskiner ligger ungefär jämnt till de allihopa så länge man undviker de värsta budgetmaskinerna. Och inte är det konstigt då många rentav är tillverkade i samma fabrik.... Om du studerar symaskinerna i prisklassen 0-4000 kr ca så ska du nog se att de har många samma detaljer! Det är först uppe i 10tusen klassen som märken gör sina egna maskiner i "sin" fabrik.. vad jag menar är alltså att symaskinerna är ungefär samma så det är att köpa det man tycker bäst om.
Förresten vad har du för erfarenhet av SMD. Om man behöver lämna in maskinen så blir det väl dyrt med porto? Jag funderar nästan att lägga en tusenlapp till i affär bara för att få enkel service är detta smart? Då får jag även ett års bytesrätt till en annan maskin ifall missnöje uppträder.

Är det dumsnålt att handla på nätet i detta fall? / Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 12:19   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har köpt två maskiner från SMD ja, men jag har inte haft "nöjet" att skicka tillbaka på garanti.

Jag konstaterade att de pengarna jag sparar på att köpa från SMD räcker för att skicka tillbaka om det behövs, och ändå ha sparat mer pengar.

Om man inte sparar lika mycket pengar kanske man ska köpa lokalt istället.

Man ska tänka på fördelarna och nackdelarna. Om man är nybörjare kanske man ska köpa lokalt så man kan få hjälp face-to-face.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 15:04   #6
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Ok tack för svar jag funderar vidare. De här 50-tals maskinerna du nämner har de stretch sömmar?? Eller använder Overlocken till det om jag följer ditt förslag. / Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 15:51   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man bara har raksöm och sicksack kan man ändå sy i trikå om man syr smal sicksack. Men det optimala är självklart riktig overlockmaskin till.

Vanligen har 50-talarna raksöm och sicksack bara. Vissa har också dekorsömmar. Min pfaff 332 syr raksöm och sicksack och en 80-tal dekorsömmar. Fördelen med pfaff i den generationen är att man slipper byta ut sömväljare, som är vanligt på andra maskiner från den tiden... Sömväljare är lösa bitar vanligen av plast eller bakelit, som man byter ut beroende på vilka sömmar man vill ha. Men pfaff har inbyggd (som på dagens maskiner) så det är lite enklare.

Tänk då på att de billiga symaskinera man kan hitta från dåtiden kostade ett par eller tre månadslöner DÅ. För de pengarna man betalar för dessa maskiner idag är det mycket prisvärt. Jag tänker i alla fall på Pfaff 230/260/332/360 maskinerna. De är i alla fall mycket tåliga och är av metall. Husqvarna t.ex. brukar ha plastdelar som spricker med tiden.

Så en tålig basmaskin från dåtiden för någon tusing, och en riktig overlockmaskin till är bra om man vill sy mycket i trikå.

Det beror mkt på vad man vill sy... Om man vill sy knapphål kanske man ska tänka på att ha en symaskin som klarar det. De gamla symaskinerna från 50-talet KAN göra knapphål, men det är mycket jobbigare än på nyare (ca 70-tal framåt) maskiner. Men nyare maskiner (fram till idag) är å andra sidan lite klenare och har plastdelar. (Bernina har dock helt av metall inuti även idag - men INTE budgetnivån Bernette!)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 16:52   #8
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Hej Jag får tacka för alla tips. Det blir ju allt mer komplext detta ,, men viktigt då jag för tillfälligt har undan lagda pengar för symaskin. Det kommer inte finnas budget senare för detta. Titta begagnat tar mycket tid privat annonser verkar riskabelt? Annars blev jag sugen på denna overlock husquarna Husky lock 360 D http://www.blocket.se/vi/20676140.htm?ca=11_s för 2100 kr på privat annons i mina trakter. Vågar man köpa en sådan? Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 17:02   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, om du ska köpa beg köp INTE utan garanti, dvs går privatpersoner bort direkt och också loppisar/secondhand osv. Jag talar tyvärr ur egen erfarenhet, köpt beg 3 ggr utan garanti och blev rökt alla gånger. Köpt beg från butik - gick bra!

Självklart är det lättare att fynda från privatpersoner/loppisar osv men om man vill gå den vägen så får man verkligen testa noga innan man köper och räkna med ca 500-1000 kr extra i priset för eventuell service.

Så om du vill köpa den maskinen du ser är det ju en fördel att deet är i dina trakter, då kan du be om att få komma på besök och provsy. Om säljaren inte vill det så kan man misstänka lite. Ta med dina tyger och tråd du vill använda och provsy och se till att du trivs med maskinen och förstår den.

Titta gärna på recensioner båda här och på sewing.patternreview.com där kan man behöva registera sig kanske, men mycket stort utbud på recensioner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 18:05   #10
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Ok Tack jag fattar.. Förresten finns ju Janome 744D Overlock ny på SMD. för 2800 kr så det är väl ingen ide att köpa beg för 2100 kr . Den Janomen måste väl vara bra? Man betalar väl bara en frakt om man köper 2 maskiner läste jag tidigare här eller?

I morgon skall jag plåga stockholms symaskinsaffärer lite till Ta med grovt tyg mm/ Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 18:30   #11
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Många här tycker om Janome 744D men vill du ha en bra billigare overlock så titta på brothers maskiner, 1034D kostar bara 195 pund mot janomes 265 pund. I dagens valuta blir det ca 2450 för brothern, janomen får jag till ca 3300. Kanske är helt ute och far vad det gäller valutakursen men visst ligger väl punden just nu på ca 12,50kr?
Frakt 35 pund, ca 440kr gäller oavsett hur många maskiner du köper.

Jag har själv en brother 3034 och är jättenöjd med den, beställde från SMD och det gick snabbt och smidigt.

Lycka till med ditt letande och ev köp.
//Gunilla
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 18:39   #12
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Ok jag såg ett demo ex JANOME Ex Demonstrator744D
4 thread
Use as 2, 3 or 4 thread
Built in rolled hem
Free Arm
£229.00
http://www.sewingmachines.co.uk/exdem_olock.htm
229 £ vilket är 2829.3 på www.valuta.se om det är korrekt vet jag ej.
Jag kollar in Brother också. / Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 18:54   #13
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ah, ett demoex, det är ju inte helt fel, billigare men ändå garanti
Då stämmer ju valutan....sorry. Jag var helt inne på ordinarie pris då det inte var så jättelängsen jag kollade inför mitt eget köp och då fanns det varken demoex på janome eller brother.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 19:27   #14
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Det är ju detta med billigt demo ex på Janome DC 4080 som blivit min frustration väldigt sugen på denna. Väldigt mycket finesser för pengarna,, men sedan testade jag pfaffen Select 3 med IDT på cykelbrallorna och det matade bättre tyget dessutom var stretch sömmarnanas längd ställbar trots att maskinen är mekanisk. Bättre söm om man jämförde. Det var butiksägaren som sydde för övrigt. Själv kan jag inte än / Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 21:00   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
"trots att maskinen är mekanisk" Säg inte sådär! Det är olika för olika symaskiner. Ibland är det så att mekaniskt är bättre i det avseendet då man kan justera steglöst. (analogt) Men det beror ju på modeller.. Billigare har ofta sämre möjligheter. Och så är mekaniska mer hållbara (inga kretskort som riskeras paja av statisk el/åska) samt billigare&lättare att laga.

Men om du låter en annan person sy blir det ju inte samma sak. Tänk dig att du låter en annan testköra en bil innan du köper en bil? Eller testcykla en cykel. Nej det fungerar inte så. Alla gör saker olika. Testa själv, vetja! Gör det! När ska du annars lära dig? Nej det är ju bättre du lär dig i butiken där du får hjälp!

Jag är nöjd med min Janome 744D förresten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons